Oppimistehtävä 7
Opetusvideon suunnittelu ja toteuttaminen
Tehtävän ohjeistus videolla
- Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.
Miten digitaalista videokuvausta voidaan hyödyntää osana opetusta?
Valitkaa jompikumpi seuraavista tehtävistä:
Opettajanäkökulma: Oppimateriaalin tuottaminen videona
Mieti, millaista oppimateriaalia valitsemasi oppiaineen opettaja voisi toteuttaa digitaalisen videokuvaus ja -editointitekniikan avulla (oletetaan, että opettajalla on riittävä tekninen tuki tai hän hallitsee riittävästi videotekniikkaa).
Tee WWW-sivu, jossa on:
- tieto oppimistehtävään valitusta näkökulmasta (opettajanäkökulma),
- kuvaus millaista oppimateriaalia tuotettiin (aiheen valinta ja rajaus) ja miten tuotettua materiaalia on tarkoitus käyttää opetuksessa,
- tavoitteet valitun oppiaineen kannalta,
- suunnitelma videon tuottamiseksi (kuvaussuunnitelma) ja
- valmis tuotettu video joko linkkinä tai upotettuna.
Oppilasnäkökulma: Videokalustoa ja -editointia hyödyntävän projektin suunnittelu
Mieti, miten oppilaat voivat hyödyntää digitaalista videokuvausta ja videoeditointia valitsemassasi oppiaineessa. Oppimistapahtuman on oltava luonteeltaan jokin useista tunneista koostuva projekti, jonka tuotoksena on jokin digitaalinen verkkoon sopiva video.
Tee WWW-sivu, jossa on:
- tieto oppimistehtävään valitusta näkökulmasta (oppilasnäkökulma),
- oppimistilanteen kuvaus,
- kohderyhmä,
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan/TVT:n kannalta,
- tehtävänanto oppilaille,
- suunnitelma malliesimerkkivideon tuottamiseksi (kuvaussuunnitelma) ja
- valmis tuotettu malliesimerkkivideo joko linkkinä tai upotettuna.
Yhteiset ohjeet
Tehtävä on palautettava Moodlen keskusteluryhmään viimeistään 12.5. Muista myös tehtävän itsearviointi Moodlessa. Myös paritöissä parin molempien jäsenten tulee tehdä itsearviointi henkilökohtaisesti.
HUOM 1! Tehtävä suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti parityönä (helpottaa etenkin kuvaamista). Parityö ei ole kuitenkaan pakollista, eli yksinkin saa tehdä.
HUOM 2! Tehtävä on todennäköisesti kurssin oppimistehtävistä eniten aikaa vievin. Kannattaa siis varata tehtävälle riittävästi aikaa.
Tehtävänä oppimistehtävässä on siis sekä suunnitella että toteuttaa opetusvideo. Suunnittelun osuutta ei kannata väheksyä, senpä vuoksi tehtävässä vaaditaan ja arvioidaan valmiin videotuotoksen lisäksi myös sille tehtyä kuvaussuunnitelmaa. Kuvaussuunnitelman tekemisessä kannattaa hyödyntää luennon 6 oppeja.
Kuvaussuunnitelmassa on oltava:
- Synopsis (tiivistelmä / lyhyt hahmotelma tulevasta videosta)
- Kuvaus juonesta ja tarinan kaaresta. Ajatus esitystavasta.
- Vapaamuotoinen kuvauskäsikirjoitus
- Tarvittavien mediaelementtien kartoitus (esim. tekstit, äänet, kuvat)
- Storyboardit, kuvasommittelun suunnittelu yms. vaativat kuvauksen suunnittelut ovat vapaaehtoisia. Päätarkoitus on ennakkoon päättää mitä tehdään ja miten.
Toteutetussa videossa on muutamia teknisiä vaatimuksia, huomioi nämä siis jo suunnitelmavaiheessa:
- Videossa tulee olla sekä kameralla kuvattua videokuvaa että ruutukaappausvideota.
- Muitakin mediaelementtejä (esim. still-kuvia ja grafiikkaa) videossa saa hyödyntää ja usein se on järkevääkin.
- Videon suositeltu pituus on 3-6 minuuttia (ehdoton maksimi 8 min).
- Videon resoluution tulee olla vähintään 1280 x 720.
- Editoidussa videossa on suositeltavaa käyttää soveltuvia efektejä: tekstiä, kuvan yhdistämistä videoon, siirtymiä, häivytyksiä tms.
- Video tulee jakaa verkossa (esim. YouTubessa tai users.jyu.fi-palvelimella). Jos laitat videon suoraan tiedostona WWW-palvelimelle (kuten users.jyu.fi), varmista, että video toimii joko suoraan selaimessa tai esim. VLC-ohjelmalla.
Videokamerana kannattaa käyttää ensisijaisesti omaa videokameraa, jos sellainen löytyy. Myös omaa digitaalikameraa, älypuhelinta tai tablet-tietokonetta voi käyttää, jos sillä onnistuu myös videokuvaus riittävän laadukkaasti (vähimmäisresoluutio 1280 x 720). Riippumatta käytettävästä laitteesta, video kannattaa kuvata ensisijaisesti vaakasuunnassa.
Vertaispalautteessa kannattaa tarkastella ja arvioida sekä kuvauksen suunnittelupuolta että toteutusta eli valmista videota.
Vinkkejä
- Oppimistehtävän arviointiperusteita (PDF) lukemalla saa käsityksen siitä, millaisia osa-alueita tehtävän arvioinnissa painotetaan.
- Opetusvideon suunnittelua ja sisällöntuotantoa käytiin läpi luennolla 6.
- Ruutukaappausvideoita ja niiden tekemiseen soveltuvia ohjelmia käytiin läpi luennolla 7.
- Ohjeita videoeditointiin (Adobe Premierellä) löytyy vuoden 2016 Opetusteknologia-kurssin luennolta 7 ja demoista 11 ja 12.
- Linkki-oppimateriaalista löytyy ohjeita niin kuvaussuunnitteluun kuin videoeditointiin (Windowsin Valokuvat-sovellukselle ja iPadin iMovie:en).
- Ohjeita videoeditointiin OpenShot Video Editorilla löytyy Digitaalisen osaamisen perusteet -opintojakson materiaalipankista.
- Digipalveluiden sivuilta löytyy puolestaan ohjeita niin ruutukaappausvideoihin kuin videoeditointiin useammalle eri ohjelmalle.
- iMovien käyttöön löytyy ohjeita myös Applen sivuilta.
- Voit saada ideoita myös eräästä tämän kurssin vanhasta oppimistehtäväpalautuksesta.
Käyttäjien kommentit