Oppimistehtävä 7

Opetusvideon suunnittelu ja toteuttaminen

Tehtävän ohjeistus videolla

  • Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.

Miten digitaalista videokuvausta voidaan hyödyntää osana opetusta?

Valitkaa jompikumpi seuraavista tehtävistä:

Opettajanäkökulma: Oppimateriaalin tuottaminen videona

Mieti, millaista oppimateriaalia valitsemasi oppiaineen opettaja voisi toteuttaa digitaalisen videokuvaus ja -editointitekniikan avulla (oletetaan, että opettajalla on riittävä tekninen tuki tai hän hallitsee riittävästi videotekniikkaa).

Tee WWW-sivu, jossa on:

Oppilasnäkökulma: Videokalustoa ja -editointia hyödyntävän projektin suunnittelu

Mieti, miten oppilaat voivat hyödyntää digitaalista videokuvausta ja videoeditointia valitsemassasi oppiaineessa. Oppimistapahtuman on oltava luonteeltaan jokin useista tunneista koostuva projekti, jonka tuotoksena on jokin digitaalinen verkkoon sopiva video.

Tee WWW-sivu, jossa on:

Yhteiset ohjeet

Tehtävä on palautettava Moodlen keskusteluryhmään viimeistään 28.2.2021.

HUOM 1! Tehtävä suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti parityönä (helpottaa etenkin kuvaamista). Parityö ei ole kuitenkaan pakollista, eli yksinkin saa tehdä.

HUOM 2! Tehtävä on todennäköisesti kurssin oppimistehtävistä eniten aikaa vievin. Kannattaa siis varata tehtävälle riittävästi aikaa.

Tehtävänä oppimistehtävässä on siis sekä suunnitella että toteuttaa opetusvideo. Suunnittelun osuutta ei kannata väheksyä, senpä vuoksi tehtävässä vaaditaan ja arvioidaan valmiin videotuotoksen lisäksi myös sille tehtyä kuvaussuunnitelmaa. Kuvaussuunnitelman tekemisessä kannattaa hyödyntää luennon 6 oppeja.

Kuvaussuunnitelmassa on oltava:

Toteutetussa videossa on muutamia teknisiä vaatimuksia, huomioi nämä siis jo suunnitelmavaiheessa:

Videokamerana kannattaa käyttää ensisijaisesti omaa videokameraa, jos sellainen löytyy. Myös omaa digitaalikameraa, älypuhelinta tai tablet-tietokonetta voi käyttää, jos sillä onnistuu myös videokuvaus riittävän laadukkaasti (vähimmäisresoluutio 1280 x 720). Riippumatta käytettävästä laitteesta, video kannattaa kuvata ensisijaisesti vaakasuunnassa.

Vertaisarvioinnissa kannattaa tarkastella ja arvioida sekä kuvauksen suunnittelupuolta että toteutusta eli valmista videota.

Vinkkejä

Kurssin aiemman version videotuotoksia ideoita herättämään

Linkit videoihin löytyvät Moodlesta oppimistehtävän palautuskeskusteluryhmän yhteydestä.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi Lisää kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
https://appro.mit.jyu.fi/kotea361/oppimistehtavat/oppimistehtava7/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
2021-01-07 11:03:49
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta