Oppimistehtävä 6

Pelit opetuksessa

Tehtävän ohjeistus videolla

  • Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.

Miten digitaalisia (tietokone)pelejä voidaan hyödyntää tähän tehtävään valitsemasi oppiaineen opetuksessa? Valitse jompikumpi alla olevista tehtävistä. Peilaa pohdintaasi luennolla esitettyihin näkökohtiin.

1. Oppimispelin suunnittelu

Kehittele pelikonsepti, josta olisi hyötyä tähän tehtävään valitsemasi oppiaineen OPSin mukaisten tavoitteiden saavuttamisessa.

  1. Kirjoita suunnitelma, jossa on mm. seuraavat asiat:
    • Kuvaile tarkasti millainen peli on kyseessä. Millä laitteilla peliä pelataan? Mitä pelissä tapahtuu? Voit halutessasi hahmotella myös "kuvia" pelistä. Halutessaan pelistä saa myös koodata prototyypin. ;)
    • Pohdi, millaisessa oppimistilanteessa peliä voidaan käyttää.
    • Mitä oppiaineen tavoitteita pelillä voidaan saavuttaa? Peilaa tavoitteita OPSiin. Saavutetaanko pelillä jotain tietoteknisiä tavoitteita?
    • Mitkä asiat motivoivat pelaamaan peliä?
    • Mikä on pelin lisäarvo? Miksi peli opetusmenetelmänä on parempi kuin perinteinen opetus?
  2. Tee suunnitelmasta ja pohdinnoistasi WWW-sivu. Lisää linkki suunnitelman ja pohdinnan sisältävälle WWW-sivulle Moodle-keskusteluryhmään.

2. Pelin opetuskäytön analyysi

Analysoi, miten valmista peliä (oppimispeli tai viihdepeli) voidaan hyödyntää tähän tehtävään valitsemasi oppiaineen opetuksessa.

  1. Etsi opetuskäyttöön sopiva peli (tietokonepeli tai mobiilipeli), josta on hyötyä tähän tehtävään valitsemasi oppiaineen opetuksessa. Tutustu peliin pelaamalla sitä.
  2. Analysoi, miten peli soveltuu opetuskäyttöön kyseisessä oppiaineessa:
    • Mitä pelin avulla voi oppia?
    • Mitä OPSin mukaisia tavoitteita pelillä voi oppia? Pohdi myös, mitä tietoteknisiä tavoitteita pelillä voidaan saavuttaa.
    • Missä tilanteessa peliä voisi käyttää? Mille kohderyhmälle peli on tarkoitettu?
    • Mikä tekee pelistä hyvän pelinä?
    • Mitä etuja pelillä on verrattuna perinteisiin opetusmenetelmiin?
  3. Lisää vielä analyysin alkuun kuvaus/esittely pelistä (myös kuvakaappaukset pelistä ovat hyvä lisä) ja laita linkki pelin kotisivulle, jos sellainen löytyy. Tee analyysistäsi WWW-sivu. Lisää linkki analyysin sisältävälle WWW-sivulle Moodle-keskusteluryhmään.

Tehtävä on palautettava viimeistään 21.2.2021.

Vinkkejä

Käyttäjien kommentit

Kommentoi Lisää kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
https://appro.mit.jyu.fi/kotea361/oppimistehtavat/oppimistehtava6/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
2021-01-07 11:00:44
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta