KOTEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op)
- Ilmoituksia
- Kurssin kotisivu
- Kurssin aikataulu
- Kurssille ilmoittautuminen
- Kurssikuvaus
- Esitiedot
- Kurssin opetusmuodot
- Kurssin työmäärä
- Kurssin suoritus
- Opettaja
Ilmoituksia
Kurssi järjestetään tällä kurssikoodilla ensimmäisen kerran keväällä 2021 III periodissa. Kurssi korvaa aiemman TIEA361-kurssin. Kevään 2021 kurssi järjestetään verkko-opetuksena.
Kurssin kotisivu
Ajantasaisin tieto kurssin asioista löytyy osoitteesta:
https://appro.mit.jyu.fi/kotea361/
Kurssin oppimisympäristö (Moodle) löytyy osoitteesta:
https://moodle.jyu.fi/course/view.php?id=11058
Moodlen työtila avautuu kurssin alettua.
Kurssin aikataulu
Kurssi alkaa 11.1.2021 ja päättyy viimeistään 14.3.2021.
Kurssi pidetään kokonaan verkkokurssina, eli läsnäoloa vaativia opetustapahtumia ei ole. Kurssilla on luentovideoita ja kurssin tehtävien palautus sekä kommunikointi tapahtuvat Moodlen työtilassa. Kurssin tehtävissä on ennaltamäärättyjä palautuspäivämääriä, joita tulee noudattaa.
Kurssille ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Kurssikuvaus
Kurssilla käydään läpi tietotekniikan opettajan työnkuvaan liittyviä aiheita, ja tutustutaan etenkin erilaisten työvälineiden ja teknologioiden hyödyntämiseen opetuksessa. Lisäksi harjoitellaan tietotekniikan integroimista muihin oppiaineisiin. Tutuksi tulevat myös alan ajankohtaiset aiheet (mm. opetuksen suunnittelu, oppimateriaalit, opettajan tieto- ja viestintätekniset taidot). Kurssi on tarkoitettu pääsääntöisesti koulutusteknologian opiskelijoille sekä tietotekniikan aineenopettajille.
Kurssin ensisijaisena tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot erilaisten teknologioiden ja tietoteknisten työvälineiden hyödyntämisestä opetuksessa sekä niiden käytön opettamisesta. Lisäksi tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot tietotekniikan ja TVT:n integroinnista sekä opetuksen suunnittelusta.
Kurssilla käsitellään seuraavia osa-alueita:
- Tietotekniikan integrointi muihin oppiaineisiin
- Toimisto-ohjelmat opetuskäytössä
- WWW-sivut ja WWW-lomakkeet opetuskäytössä
- Oppimisympäristön tehokas käyttö
- Sisällönhallintajärjestelmien opetuskäyttö
- Digitaalinen kuvankäsittely
- Ilmaisohjelmien hyödyntäminen opetuksessa
- Opetusvideon suunnittelu ja toteuttaminen
- Ruutukaappausvideot
- Pelit opetuksessa
- Ohjelmoinnin opettaminen
- Tekijänoikeudet ja internetissä toimiminen
Esitiedot
Esitietoina vaaditaan seuraavat opinnot tai niitä vastaavat tiedot:
- KOTEP161 Oppimisen luovat teknologiat 5 op / TIEP161 Opetusteknologia 3 op
- ITKP1011 Web-julkaiseminen 2 op
- KOTEA261 Tietotekniikan rooli oppimistilanteissa 2 op / TIEA261 Tietotekniikan rooli opetuksessa 2 op
Kurssin opetusmuodot
Kurssilla käytetään seuraavia opetusmuotoja:
Videoluennot
Luennot (noin 5-10 h) johdattelevat yleensä kurssin tiettyyn aihealueeseen tai tietyn tietoteknisen työvälineen käyttöön. Luentoja ei ole kurssin jokaiseen aihealueeseen liittyen.
Luennot ovat videoluentoja. Linkit videoihin löytyvät kurssin Moodle-työtilasta.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävissä (yht. 8 kpl) sovelletaan opittua tietoa. Tehtävissä joko suunnitellaan, miten tiettyjä tietotekniikan opetuksen keskeisiä sisältöjä opetettaisiin, tai mietitään, miten tietoteknisiä työvälineitä ja tekniikoita voidaan hyödyntää erilaisten oppiaineiden ja opintokokonaisuuksien opetuksessa.
Oppimistehtävissä tuotetaan oppiaineeseen oppimateriaalia ja suunnitellaan oppimistilanteita. Tietotekniikkaan tai tieto- ja viestintätekniikkaan tehdyissä tehtävissä toteutetaan tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteita opetussuunnitelmiin peilaten. Muihin oppiaineisiin suunnatuissa tehtävissä taas yhdistyvät kyseisen oppiaineen ja tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteet.
Ensimmäinen oppimistehtävä käsittelee tietotekniikan integrointia. Oppimistehtävien 2-8 aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:
- Tietotekniikan integrointia tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävässä. Integrointia tulee toteuttaa vähintään kahteen (2) eri oppiaineeseen / opintokokonaisuuteen.
- Tietotekniikkaan tai tieto- ja viestintätekniikkaan tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävää. Tällöin integrointia muihin oppiaineisiin ei siis toteuteta, vaan tehtävä suunnataan omana oppiaineena pidettävän tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan opetukseen.
- Oppimistehtäviä voi tehdä perusopetukseen, toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus), korkeakoulutukseen, vapaaseen sivistystyöhön tai yrityskoulutukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä perusopetukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus).
Tietotekniikan integrointia voi miettiä seuraaviin oppiaineisiin tai opintokokonaisuuksiin:
- Äidinkieli ja viestintä / äidinkieli ja kirjallisuus
- Toinen kotimainen kieli
- Vieraat kielet
- Matematiikka
- Ympäristöoppi
- Biologia
- Maantieto / maantiede
- Fysiikka
- Kemia
- Terveystieto
- Uskonto
- Elämänkatsomustieto
- Historia
- Yhteiskuntaoppi
- Musiikki
- Kuvataide
- Käsityö
- Liikunta
- Kotitalous
- Oppilaanohjaus / opinto-ohjaus
- Filosofia
- Psykologia
- Ammatilliset ei-tietotekniset aineet
- Laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudet / teemaopinnot
- Valinnaiset ei-tietotekniset opinnot, joita ei ole jo mainittu tässä listassa
Oppimistehtävissä pitää yleensä valinnasta riippuen:
- Kuvata oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät opeteltua tekniikkaa. Välinettä käyttäen tehdään lisäksi mahdollisimman laadukas mallituotos esimerkiksi.
- Tuottaa välineellä oppimateriaalia opettajan näkökulmasta.
Oppimistehtävän palautuksessa on yleensä:
- yleinen oppimistilanteen kuvaus,
- kohderyhmä,
- tavoitteet valitun oppiaineen ja/tai tietotekniikan/TVT:n kannalta,
- pohdintaa tekniikan tuomista hyödyistä ja haasteista,
- tehtävänanto ja/tai ohjeistus sekä
- oppimateriaalituotos/mallituotos/esimerkki.
Tehtävät tehdään pääosin WWW-sivuina, jotka siirretään esimerkiksi Digipalveluiden WWW-palvelimelle (users.jyu.fi). WWW-sivu linkitetään Moodlessa oleviin keskusteluryhmiin. Kustakin oppimistehtävästä on oma keskusteluryhmänsä. Oppimistehtävien ohjeistukset löytyvät omilta WWW-sivuiltaan.
Oppimistehtävät tehdään videon tuottamisen oppimistehtävää lukuun ottamatta yksilötöinä. Videon tuottamisen oppimistehtävän voi tehdä myös parityönä, jotta esimerkiksi kuvaaminen onnistuu helpommin.
Oppimistehtävien tekemisessä ja niiden vertaisarvioinnissa on ennaltamäärätty aikataulu, jota tulee noudattaa. Tehtävien palautusten määräajat selviävät oppimistehtävien WWW-sivuilta. Tehtäviä tehdään ja vertaisarvioidaan keskimäärin yksi per viikko.
Vertaisarviointi
- Vertaisarviointi on tehtävä vähintään kolmen (3) kurssilaisen tuotoksista jokaisen oppimistehtävän kohdalla.
- Vertaisarviointi suoritetaan kirjoittamalla arvioinnit omatoimisesti Moodleen ennaltamäärätyn aikataulun mukaisesti.
- Vertaisarviointiin riittää parin-kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen
kompakti ja informatiivinen palaute. Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä työn tekijä ei ollut ymmärtänyt?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Kysymyksiä työn tekijälle
- Samalla saadaan muilta ideoita opettajan työhön!
Itsearviointi
Kurssin päätteeksi pohditaan omaa oppimista kurssilla ja annetaan halutessaan myös kurssipalautetta.
Kurssin työmäärä
Kurssin laskennallinen työmäärä (5 op) on noin 130 tuntia ja edellisten vuosien kurssipalautteiden perusteella kyseinen arvio pitää myös hyvin paikkaansa. Näin ollen kurssilla vaadittava työmäärä on keskimäärin noin 14-15 tuntia per viikko. Varaa siis riittävästi aikaa kurssille!
Kurssin suoritus
Kurssin suoritus vaatii oppimistehtävien (8 kpl) palautusta Moodle-oppimisympäristön aiheen mukaisiin keskusteluryhmiin. Toisten kurssilaisten oppimistehtäviä on vertaisarvioitava (vähintään 3 kirjoitettua arviointia per oppimistehtävä). Kurssin päätteeksi on tehtävä itsearviointi.
Kurssin arviointi
Kurssi arvioidaan numeroarvosanalla (1-5). Kurssista saa arvosanan 1, kun yllä olevat suorituskriteerit täyttyvät minimivaatimuksin. Arvosana (1-5) määräytyy kokonaisuudessaan seuraavien kriteerien perusteella:
- aktiivisuus kurssilla sekä kurssitehtävien palautusaikataulussa pysyminen,
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys ja integroitavien oppiaineiden monipuolisuus,
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus,
- oppimistehtävien mallituotosten tekninen haastavuus ja laatu,
- oppimistehtävien vertaisarviointi sekä
- itsearviointi.
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien laatu.
Opettaja

Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Työhuone: Ag C522.3 (etätöissä kurssin ajan)
Puhelin: 040 8053257
Käyttäjien kommentit