KOTEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op)
- Ilmoituksia
- Opintojakson kotisivu
- Opintojakson aikataulu
- Opintojaksolle ilmoittautuminen
- Opintojakson kuvaus
- Esitiedot
- Opintojakson opetusmuodot
- Opintojakson työmäärä
- Opintojakson suoritus
- Opettaja
Ilmoituksia
Seuraavan kerran opintojakso järjestetään keväällä 2025 neljännessä periodissa. Opintojaksolle ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Opintojakso järjestettiin tällä koodilla ensimmäisen kerran keväällä 2021. Opintojakso korvasi aiemman TIEA361-opintojakson.
Opintojakson kotisivu
Ajantasaisin tieto opintojakson asioista löytyy osoitteesta:
https://appro.mit.jyu.fi/kotea361/
Opintojakson oppimisympäristö (Moodle) löytyy osoitteesta:
https://moodle.jyu.fi/course/view.php?id=31495
Moodlen työtila avautuu opintojakson alettua.
Opintojakson aikataulu
Opintojakso alkaa 17.3.2025 ja päättyy viimeistään 25.5.2025.
Opintojakso pidetään verkko-opetuksena, eli läsnäoloa vaativia opetustapahtumia ei ole. Opintojaksolla on luentovideoita ja opintojakson tehtävien palautus sekä kommunikointi tapahtuvat Moodlen työtilassa. Ohjausta saa Zoom-tapaamisissa sekä opettajalta sähköpostitse. Halutessaan opiskelija saa myös lähiohjausta Jyväskylässä Agoralla. Opintojakson tehtävissä on ennaltamäärättyjä palautuspäivämääriä, joita tulee noudattaa.
Opintojaksolle ilmoittautuminen
Opintojaksolle ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Opintojakson kuvaus
Opintojaksolla käydään läpi tietotekniikan opettajan työnkuvaan liittyviä aiheita, ja tutustutaan etenkin erilaisten työvälineiden ja teknologioiden hyödyntämiseen opetuksessa. Lisäksi harjoitellaan tietotekniikan integroimista muihin oppiaineisiin. Tutuksi tulevat myös alan ajankohtaiset aiheet (mm. opetuksen suunnittelu, oppimateriaalit, opettajan tieto- ja viestintätekniset taidot). Opintojakso on tarkoitettu pääsääntöisesti koulutusteknologian opiskelijoille sekä tietotekniikan aineenopettajille.
Opintojakson ensisijaisena tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot erilaisten teknologioiden ja tietoteknisten työvälineiden hyödyntämisestä opetuksessa sekä niiden käytön opettamisesta. Lisäksi tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot tietotekniikan ja TVT:n integroinnista sekä opetuksen suunnittelusta.
Opintojaksolla käsitellään seuraavia osa-alueita:
- Tietotekniikan integrointi muihin oppiaineisiin
- Toimisto-ohjelmat opetuskäytössä
- WWW-sivut ja WWW-lomakkeet opetuskäytössä
- Oppimisympäristön tehokas käyttö
- Sisällönhallintajärjestelmien opetuskäyttö
- Digitaalinen kuvankäsittely
- Ilmaisohjelmien hyödyntäminen opetuksessa
- Opetusvideon suunnittelu ja toteuttaminen
- Ruutukaappausvideot
- Pelit opetuksessa
- Ohjelmoinnin opettaminen
- Tekijänoikeudet ja internetissä toimiminen
Esitiedot
Esitietoina vaaditaan seuraavat opinnot tai niitä vastaavat tiedot:
- KOTEP161 Oppimisen luovat teknologiat 5 op / TIEP161 Opetusteknologia 3 op
- ITKP1011 Web-julkaiseminen 2 op
- KOTEA261 Tietotekniikan rooli oppimistilanteissa 2 op / TIEA261 Tietotekniikan rooli opetuksessa 2 op
Opintojakson opetusmuodot
Opintojaksolla käytetään seuraavia opetusmuotoja:
Videoluennot
Luennot (noin 5-10 h) johdattelevat yleensä opintojakson tiettyyn aihealueeseen tai tietyn tietoteknisen työvälineen käyttöön. Luentoja ei ole opintojakson jokaiseen aihealueeseen liittyen.
Luennot ovat videoluentoja. Linkit videoihin löytyvät opintojakson Moodle-työtilasta.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävissä (yht. 8 kpl) sovelletaan opittua tietoa. Tehtävissä joko suunnitellaan, miten tiettyjä tietotekniikan opetuksen keskeisiä sisältöjä opetettaisiin, tai mietitään, miten tietoteknisiä työvälineitä ja tekniikoita voidaan hyödyntää erilaisten oppiaineiden ja opintokokonaisuuksien opetuksessa.
Oppimistehtävissä tuotetaan oppiaineeseen oppimateriaalia ja suunnitellaan oppimistilanteita. Tietotekniikkaan tai tieto- ja viestintätekniikkaan tehdyissä tehtävissä toteutetaan tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteita opetussuunnitelmiin peilaten. Muihin oppiaineisiin suunnatuissa tehtävissä taas yhdistyvät kyseisen oppiaineen ja tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteet.
Ensimmäinen oppimistehtävä käsittelee tietotekniikan integrointia. Oppimistehtävien 2-8 aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:
- Tietotekniikan integrointia tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävässä. Integrointia tulee toteuttaa vähintään kahteen (2) eri oppiaineeseen / opintokokonaisuuteen.
- Tietotekniikkaan tai tieto- ja viestintätekniikkaan tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävää. Tällöin integrointia muihin oppiaineisiin ei siis toteuteta, vaan tehtävä suunnataan omana oppiaineena pidettävän tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan opetukseen.
- Oppimistehtäviä voi tehdä perusopetukseen, toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus), korkeakoulutukseen, vapaaseen sivistystyöhön tai yrityskoulutukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä perusopetukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus).
Tietotekniikan integrointia voi miettiä eri oppiaineisiin ja opintokokonaisuuksiin tietotekniikan ja tieto- ja viestintätekniikan ulkopuolelle: kielet, luonnontieteet, taito- ja taideaineet, ammatilliset aineet jne.
Oppimistehtävissä pitää yleensä valinnasta riippuen:
- Kuvata oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät opeteltua tekniikkaa. Välinettä käyttäen tehdään lisäksi mahdollisimman laadukas mallituotos esimerkiksi.
- Tuottaa välineellä oppimateriaalia opettajan näkökulmasta.
Oppimistehtävän palautuksessa on yleensä:
- yleinen oppimistilanteen kuvaus,
- kohderyhmä,
- tavoitteet valitun oppiaineen ja/tai tietotekniikan/TVT:n kannalta,
- pohdintaa tekniikan tuomista hyödyistä ja haasteista,
- tehtävänanto ja/tai ohjeistus sekä
- oppimateriaalituotos/mallituotos/esimerkki.
Tehtävät tehdään pääosin WWW-sivuina, jotka julkaistaan esimerkiksi Digipalveluiden WWW-palvelimella (users.jyu.fi). WWW-sivu linkitetään Moodlessa oleviin keskusteluryhmiin. Kustakin oppimistehtävästä on oma keskusteluryhmänsä. Oppimistehtävien ohjeistukset löytyvät omilta WWW-sivuiltaan.
Oppimistehtävät tehdään videon tuottamisen oppimistehtävää lukuun ottamatta yksilötöinä. Videon tuottamisen oppimistehtävän voi tehdä myös parityönä, jotta esimerkiksi kuvaaminen onnistuu helpommin.
Oppimistehtävien tekemisessä ja niiden vertaispalautteen antamisessa on ennaltamäärätty aikataulu, jota tulee noudattaa. Tehtävien palautusten määräajat selviävät oppimistehtävien WWW-sivuilta. Tehtäviä tehdään ja niihin annetaan vertaispalautetta keskimäärin yksi per viikko.
Vertaispalaute
- Vertaispalautetta on annettava vähintään kolmen (3) kanssaopiskelijan tuotoksiin jokaisen oppimistehtävän kohdalla.
- Vertaispalaute annetaan kirjoittamalla kommentit omatoimisesti Moodleen ennaltamäärätyn aikataulun mukaisesti.
- Vertaispalautteeseen riittää parin-kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen
kompakti ja informatiivinen palaute. Vertaispalautteessa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä työn tekijä ei ollut ymmärtänyt?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Miten hyvin työ toteutti kyseisen oppimistehtävän arviointikriteerit?
- Kysymyksiä työn tekijälle
- Samalla saadaan muilta ideoita opettajan työhön!
Itsearviointi
Opiskelija itsearvioi jokaisen oppimistehtävänsä onnistumista oppimistehtävän arviointikriteereihin peilaten. Arviointi tehdään viikoittain jokaisen oppimistehtävän palauttamisen jälkeen. Opintojakson päätteeksi pohditaan vielä laajemmin omaa oppimista opintojaksolla ja annetaan halutessaan myös palautetta opintojaksosta.
Opintojakson työmäärä
Opintojakson laskennallinen työmäärä (5 op) on noin 130 tuntia ja edellisten vuosien palautteiden perusteella kyseinen arvio pitää myös hyvin paikkaansa. Näin ollen opintojaksolla vaadittava työmäärä on keskimäärin noin 14-15 tuntia per viikko. Varaa siis riittävästi aikaa opintojaksolle!
Opintojakson suoritus
Opintojakson suoritus vaatii oppimistehtävien (8 kpl) palautusta Moodle-oppimisympäristön aiheen mukaisiin keskusteluryhmiin ja tehtävien itsearvioimista. Toisten opiskelijoiden oppimistehtäviin on annettava vertaispalautetta (vähintään 3 kirjoitettua palautetta per oppimistehtävä). Opintojakson päätteeksi on tehtävä laajempi itsearviointi.
Opintojakson arviointi
Opintojakso arvioidaan numeroarvosanalla (1-5). Opintojaksosta saa arvosanan 1, kun yllä mainitut suorituskriteerit täyttyvät minimivaatimuksin. Arvosana (1-5) määräytyy kokonaisuudessaan seuraavien kriteerien perusteella:
- aktiivisuus opintojaksolla sekä opintojakson tehtävien palautusaikataulussa pysyminen,
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys ja integroitavien oppiaineiden monipuolisuus,
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus,
- oppimistehtävien mallituotosten tekninen haastavuus ja laatu,
- toisten oppimistehtäviin annetun vertaispalautteen laatu sekä
- itsearviointi.
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien kokonaislaatu. Arvioinnista kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla.
Oppimistehtävien arviointikehikko löytyy erillisestä dokumentista: kotea361_oppimistehtavien_arviointiperusteet.pdf. Kehikkoa esitellään kolmannella luennolla.
Opettaja

Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Työhuone: Ag C522.3 (osittain etätöissä opintojakson ajan)
Puhelin: 040 8053257
Käyttäjien kommentit