KOTEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op)

Ilmoituksia

Seuraavan kerran opintojakso järjestetään keväällä 2025 neljännessä periodissa. Opintojaksolle ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.

Opintojakso järjestettiin tällä koodilla ensimmäisen kerran keväällä 2021. Opintojakso korvasi aiemman TIEA361-opintojakson.

Opintojakson kotisivu

Ajantasaisin tieto opintojakson asioista löytyy osoitteesta:

https://appro.mit.jyu.fi/kotea361/

Opintojakson oppimisympäristö (Moodle) löytyy osoitteesta:

https://moodle.jyu.fi/course/view.php?id=31495

Moodlen työtila avautuu opintojakson alettua.

Opintojakson aikataulu

Opintojakso alkaa 17.3.2025 ja päättyy viimeistään 25.5.2025.

Opintojakso pidetään verkko-opetuksena, eli läsnäoloa vaativia opetustapahtumia ei ole. Opintojaksolla on luentovideoita ja opintojakson tehtävien palautus sekä kommunikointi tapahtuvat Moodlen työtilassa. Ohjausta saa Zoom-tapaamisissa sekä opettajalta sähköpostitse. Halutessaan opiskelija saa myös lähiohjausta Jyväskylässä Agoralla. Opintojakson tehtävissä on ennaltamäärättyjä palautuspäivämääriä, joita tulee noudattaa.

Opintojaksolle ilmoittautuminen

Opintojaksolle ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.

Opintojakson kuvaus

Opintojaksolla käydään läpi tietotekniikan opettajan työnkuvaan liittyviä aiheita, ja tutustutaan etenkin erilaisten työvälineiden ja teknologioiden hyödyntämiseen opetuksessa. Lisäksi harjoitellaan tietotekniikan integroimista muihin oppiaineisiin. Tutuksi tulevat myös alan ajankohtaiset aiheet (mm. opetuksen suunnittelu, oppimateriaalit, opettajan tieto- ja viestintätekniset taidot). Opintojakso on tarkoitettu pääsääntöisesti koulutusteknologian opiskelijoille sekä tietotekniikan aineenopettajille.

Opintojakson ensisijaisena tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot erilaisten teknologioiden ja tietoteknisten työvälineiden hyödyntämisestä opetuksessa sekä niiden käytön opettamisesta. Lisäksi tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot tietotekniikan ja TVT:n integroinnista sekä opetuksen suunnittelusta.

Opintojaksolla käsitellään seuraavia osa-alueita:

Esitiedot

Esitietoina vaaditaan seuraavat opinnot tai niitä vastaavat tiedot:

Opintojakson opetusmuodot

Opintojaksolla käytetään seuraavia opetusmuotoja:

Videoluennot

Luennot (noin 5-10 h) johdattelevat yleensä opintojakson tiettyyn aihealueeseen tai tietyn tietoteknisen työvälineen käyttöön. Luentoja ei ole opintojakson jokaiseen aihealueeseen liittyen.

Luennot ovat videoluentoja. Linkit videoihin löytyvät opintojakson Moodle-työtilasta.

Oppimistehtävät

Oppimistehtävissä (yht. 8 kpl) sovelletaan opittua tietoa. Tehtävissä joko suunnitellaan, miten tiettyjä tietotekniikan opetuksen keskeisiä sisältöjä opetettaisiin, tai mietitään, miten tietoteknisiä työvälineitä ja tekniikoita voidaan hyödyntää erilaisten oppiaineiden ja opintokokonaisuuksien opetuksessa.

Oppimistehtävissä tuotetaan oppiaineeseen oppimateriaalia ja suunnitellaan oppimistilanteita. Tietotekniikkaan tai tieto- ja viestintätekniikkaan tehdyissä tehtävissä toteutetaan tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteita opetussuunnitelmiin peilaten. Muihin oppiaineisiin suunnatuissa tehtävissä taas yhdistyvät kyseisen oppiaineen ja tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteet.

Ensimmäinen oppimistehtävä käsittelee tietotekniikan integrointia. Oppimistehtävien 2-8 aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:

Tietotekniikan integrointia voi miettiä eri oppiaineisiin ja opintokokonaisuuksiin tietotekniikan ja tieto- ja viestintätekniikan ulkopuolelle: kielet, luonnontieteet, taito- ja taideaineet, ammatilliset aineet jne.

Oppimistehtävissä pitää yleensä valinnasta riippuen:

  1. Kuvata oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät opeteltua tekniikkaa. Välinettä käyttäen tehdään lisäksi mahdollisimman laadukas mallituotos esimerkiksi.
  2. Tuottaa välineellä oppimateriaalia opettajan näkökulmasta.

Oppimistehtävän palautuksessa on yleensä:

Tehtävät tehdään pääosin WWW-sivuina, jotka julkaistaan esimerkiksi Digipalveluiden WWW-palvelimella (users.jyu.fi). WWW-sivu linkitetään Moodlessa oleviin keskusteluryhmiin. Kustakin oppimistehtävästä on oma keskusteluryhmänsä. Oppimistehtävien ohjeistukset löytyvät omilta WWW-sivuiltaan.

Oppimistehtävät tehdään videon tuottamisen oppimistehtävää lukuun ottamatta yksilötöinä. Videon tuottamisen oppimistehtävän voi tehdä myös parityönä, jotta esimerkiksi kuvaaminen onnistuu helpommin.

Oppimistehtävien tekemisessä ja niiden vertaispalautteen antamisessa on ennaltamäärätty aikataulu, jota tulee noudattaa. Tehtävien palautusten määräajat selviävät oppimistehtävien WWW-sivuilta. Tehtäviä tehdään ja niihin annetaan vertaispalautetta keskimäärin yksi per viikko.

Vertaispalaute

Itsearviointi

Opiskelija itsearvioi jokaisen oppimistehtävänsä onnistumista oppimistehtävän arviointikriteereihin peilaten. Arviointi tehdään viikoittain jokaisen oppimistehtävän palauttamisen jälkeen. Opintojakson päätteeksi pohditaan vielä laajemmin omaa oppimista opintojaksolla ja annetaan halutessaan myös palautetta opintojaksosta.

Opintojakson työmäärä

Opintojakson laskennallinen työmäärä (5 op) on noin 130 tuntia ja edellisten vuosien palautteiden perusteella kyseinen arvio pitää myös hyvin paikkaansa. Näin ollen opintojaksolla vaadittava työmäärä on keskimäärin noin 14-15 tuntia per viikko. Varaa siis riittävästi aikaa opintojaksolle!

Opintojakson suoritus

Opintojakson suoritus vaatii oppimistehtävien (8 kpl) palautusta Moodle-oppimisympäristön aiheen mukaisiin keskusteluryhmiin ja tehtävien itsearvioimista. Toisten opiskelijoiden oppimistehtäviin on annettava vertaispalautetta (vähintään 3 kirjoitettua palautetta per oppimistehtävä). Opintojakson päätteeksi on tehtävä laajempi itsearviointi.

Opintojakson arviointi

Opintojakso arvioidaan numeroarvosanalla (1-5). Opintojaksosta saa arvosanan 1, kun yllä mainitut suorituskriteerit täyttyvät minimivaatimuksin. Arvosana (1-5) määräytyy kokonaisuudessaan seuraavien kriteerien perusteella:

Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien kokonaislaatu. Arvioinnista kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla.

Oppimistehtävien arviointikehikko löytyy erillisestä dokumentista: kotea361_oppimistehtavien_arviointiperusteet.pdf. Kehikkoa esitellään kolmannella luennolla.

Opettaja

Antti Ekonoja
Yliopistonopettaja, FT Antti Ekonoja
Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Työhuone: Ag C522.3 (osittain etätöissä opintojakson ajan)
Puhelin: 040 8053257

Käyttäjien kommentit

Kommentoi Lisää kommentti
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta