Oppimistehtävien ohjeistus - Luento 3
- Luentotaltiointi
- Oppimistehtävien tehtävänannot
- Millainen on laadukas oppimistehtävä?
- Oppimistehtävien palauttaminen
- Integroitavat oppiaineet ja opintokokonaisuudet
- Oppimistehtävien aihevalintojen reunaehdot
- Vertaispalaute
- Oppimistehtävien ja vertaispalautteiden tarkistaminen
- Oppimistehtävien arviointi
- Esimerkkejä oppimistehtävistä
- Oppimistehtävien aiheet
Luentotaltiointi
- Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.
Tällä luennolla käydään läpi kurssin oppimistehtävien tekemistä. Oppimistehtävien pääideaan ja tarkoitukseen kannattaa tutustua kurssin etusivulla.
Oppimistehtävien tehtävänannot
Oppimistehtävien kokonaislaatu on suurin yksittäinen tekijä kurssin arvosanan muodostumisessa, joten niiden tekemiseen kannattaa paneutua huolella. Lue aina ajatuksella oppimistehtävien ohjeistus ja pyri ottamaan tekemässäsi tehtävässä huomioon kaikki tehtävän vaatimukset ja ohjeistukset. Tehtävänannot kuvataan jokaisen oppimistehtävän WWW-sivuilla. Lisäksi ohjeistukset löytyvät myös videoina.
Millainen on laadukas oppimistehtävä?
Otsikon kysymykseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Ja koska eri aihealueiden tehtävät ovat erilaisia, on yleispitävien suositusten antaminen muutenkin vaikeaa. Alle on kuitenkin listattuna asioita, joita laadukkaista oppimistehtävistä usein löytyy.
- Kaikki tehtävänannon vaatimukset on huomioitu.
- Oppimistilanne on kuvattu selkeästi, lukija ymmärtää hyvin mistä oppimistilanteessa on kyse.
- Tehtävää tarkastellessa voi tulla mieleen: "Onpas toimiva idea, mutta ei ole tullut ennen vastaan". (omaperäisyys ja innovatiivisuus)
- Tehtävän tavoitteet pohjautuvat opetussuunnitelmiin.
- Oppilaiden ohjeistukset ja oppimateriaalit ovat selkeitä ja riittävän yksityiskohtaisia.
- Malliesimerkki tai opettajan oppimateriaalituotos ovat viimeisteltyjä ja niiden tekemisessä on tarvittu korkeaa tietoteknistä osaamista.
Laadukkaiden oppimistehtävien ominaisuuksia on mahdollista tulkita myös yksittäisten oppimistehtävien arviointiperusteista (ks. linkki arviointikehikkoon myöhemmin tällä sivulla).
Oppimistehtävien palauttaminen
Palautus tehdään Moodleen palautukselle varatulle keskustelupalstalle. Jokainen opiskelija aloittaa yhden uuden keskustelusäikeen ja laittaa suoraan viestiin WWW-osoitteen, josta palautus löytyy tai laittaa liitteeksi vastauksen oppimistehtävään (esim. kuva). Jos tehtävä tehdään parityönä (oppimistehtävä 7:ssä mahdollisuus), niin riittää, että jompikumpi palauttaa tehtävän. Viestiin tulee tällöin kirjoittaa molempien tekijöiden nimet. Tehtävien viimeiset palautusajankohdat on kerrottu tehtävänantojen yhteydessä sekä Oppimistehtävät-sivulla. Oppimistehtävät on suositeltavaa tehdä ja palauttaa numerojärjestyksessä.
Moodlessa on jokaisen tehtävän kohdalla ohjeistettu, miten palautusviesti tulee nimetä (otsikoida).
Integroitavat oppiaineet ja opintokokonaisuudet
Ensimmäisessä oppimistehtävässä tietotekniikan integrointia mietitään kaikkiin oppiaineisiin. Muissa oppimistehtävissä (oppimistehtävät 2-8) voidaan käyttää seuraavia oppiaineita ja opintokokonaisuuksia:
- Äidinkieli ja viestintä / äidinkieli ja kirjallisuus
- Toinen kotimainen kieli
- Vieraat kielet
- Matematiikka
- Ympäristöoppi
- Biologia
- Maantieto / maantiede
- Fysiikka
- Kemia
- Terveystieto
- Uskonto
- Elämänkatsomustieto
- Historia
- Yhteiskuntaoppi
- Musiikki
- Kuvataide
- Käsityö
- Liikunta
- Kotitalous
- Oppilaanohjaus / opinto-ohjaus
- Filosofia
- Psykologia
- Ammatilliset ei-tietotekniset aineet
- Laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudet / teemaopinnot
- Valinnaiset ei-tietotekniset opinnot, joita ei ole jo mainittu tässä listassa
Oppimistehtävien aihevalintojen reunaehdot
Oppimistehtävien 2-8 aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:
- Tietotekniikan integrointia tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävässä. Integrointia tulee toteuttaa vähintään kahteen (2) eri oppiaineeseen / opintokokonaisuuteen.
- Tietotekniikkaan tai tieto- ja viestintätekniikkaan tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävää. Tällöin integrointia muihin oppiaineisiin ei siis toteuteta, vaan tehtävä suunnataan omana oppiaineena pidettävän tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan opetukseen.
- Oppimistehtäviä voi tehdä perusopetukseen, toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus), korkeakoulutukseen, vapaaseen sivistystyöhön tai yrityskoulutukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä perusopetukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus).
Moodlesta löytyy taulukko, josta näkee mihin oppiaineeseen kukin kurssilainen on miettinyt integrointia missäkin tehtävässä ja mitkä tehtävät on suunnattu tietotekniikan opetukseen. Opettaja päivittää taulukkoa jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Jos taulukossa on virhe omalla kohdallasi, niin kerro siitä opettajalle.
Vertaispalaute
Jokainen opiskelija kirjoittaa vertaispalautteen jokaisessa oppimistehtävässä vastaamalla Moodlen keskusteluryhmässä vähintään 3 keskustelusäikeeseen tehtävänannossa mainittuun määräpäivään mennessä. Määräpäivä on yleensä kolme vuorokautta oppimistehtävän viimeisen palautuspäivämäärän jälkeen.
- Jokainen opiskelija antaa palautetta siis vähintään 3 kurssikaverin toteutukseen. Jos oma palautteenanto jää viime hetkelle lähelle deadlinea, niin kannattaa mielellään valita sellainen työ palautteen kohteeksi, jossa ei ole vielä palautteita tai jossa niitä on vain vähän.
- Vertaispalautteeseen riittää parin-kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen kompakti ja informatiivinen palaute.
Vertaispalautteessa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä työn tekijä ei ollut ymmärtänyt?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Miten hyvin työ toteutti kyseisen oppimistehtävän arviointikriteerit?
- Kysymyksiä työn tekijälle
Vertaispalautteen avulla saadaan palautetta oppimisesta ja toisaalta muiden palautuksia katsellessa saadaan ideoita omaan opettajan työhön! Lisäksi opitaan palautteen antamista. Muistakaa myös käydä lukemassa saamianne kommentteja ja vastailla esitettyihin kysymyksiin. Aktiivinen keskustelu parantaa kurssin osallistumisaktiivisuutta.
Viime vuosien kurssipalautteissa moni on nostanut esille, että muiden opiskelijoiden töihin tutustuminen on ollut lähes parasta oppia kurssilla.
Oppimistehtävien ja vertaispalautteiden tarkistaminen
Opettaja tarkistaa oppimistehtäviä ja vertaispalautteita sitä mukaa kun niitä kurssilla tulee (aloittaen kuitenkin omat tarkistukset vasta kyseisen oppimistehtävän tai sen vertaispalautteen deadlinen mentyä ohi) ja laittaa hyväksymismerkinnät Moodleen (taulukot: oppimistehtävät, vertaispalautteet). Yleensä tehtävät tarkistetaan muutaman arkipäivän kuluessa viimeisestä palautusajankohdasta.
Opettaja kirjoittaa Moodleen myös palautetta tehtävistä samaan tapaan kuin vertaispalautteen antajat. Aikaresurssit eivät mahdollista opettajan palautetta jokaisesta tehtävästä jokaiselle opiskelijalle. Jokainen opiskelija tulee kuitenkin saamaan opettajalta palautetta vähintään kahteen oppimistehtävään siten, että ensimmäinen palaute tulee viimeistään oppimistehtävässä 4.
Oppimistehtävien arviointi
Oppimistehtävien arvioinnissa hyödynnetään arviointikehikkoa (PDF). Arviointikehikko on kehitetty viime vuoden kurssille ja niiden kokemusten ja palautteiden perusteella sitä on edelleenkehitetty tämän vuoden kurssille. Kehikosta saa mielellään antaa edelleen palautetta opettajalle. Esimerkiksi jos joku virke ei ole ymmärrettävä, niin siihen kannattaa kysyä tarkennusta.
Arviointikehikon eri kohdat ovat suuntaa antavia, eli aina niitä ei välttämättä pysty arvioinnissa täysin kirjaimellisesti noudattamaan. Tähän vaikuttaa tehtävien vapaat aihevalinnat sekä mahdollisuus valita myös tehtävien tasot melko vapaasti.
Itsearviointi
Jokainen opiskelija itsearvioi jokaista oppimistehtäväänsä arviointikehikon avulla. Itsearviointi tehdään Moodlessa antamalla lomakkeella itselle arvosanat oppimistehtävän eri osa-alueista sekä oppimistehtävän kokonaisarvosana. Halutessaan voi kirjoittaa myös sanallisia perusteluita. Arviointi menee vain kurssin opettajan tiedoksi.
Itsearviointi toteutetaan aina sen jälkeen kun kyseisen oppimistehtävän vertaispalautteet on annettu (arviointilomake avautuu aina samana päivänä kun tehtävän vertaispalauteaika päättyy). Näin arviointia on helpompi tehdä, kun on nähnyt myös muiden opiskelijoiden tehtäviä (vrt. jos arviointi tehtäisiin heti oman tehtävänpalautuksen yhteydessä). Itsearvioinnin tekemiselle on 5 päivän aikaikkuna.
Itsearviointilomake antaa täyttää lomakkeen kaksi kertaa, mutta yleensä yksi täyttökerta riittää. Toinen mahdollisuus on sitä varten, jos haluaakin ensimmäisen arvioinnin jälkeen vielä muuttaa itsearviointiaan.
Opettajan tekemä arviointi
Opettaja arvioi jokaisen oppimistehtävän erikseen (arvosanalla 1-5, tarvittaessa myös puolen numeron tarkkuudella) hyödyntäen arviointien tekemisessä opiskelijoiden tekemiä itsearvioita. Yksittäisten oppimistehtävien arvosanoista lasketaan lopulta keskiarvo, joka on oppimistehtävien kokonaisarvosana.
Kurssin aikana on mahdollista tiedustella omien oppimistehtävien arviointeja henkilökohtaisesti opettajalta. Kurssin lopuksi omat arvioinnit saa tietoonsa opettajan antaman henkilökohtaisen palautteen yhteydessä.
Esimerkkejä oppimistehtävistä
Oppimistehtävien tehtävänantojen yhteydessä on näytillä esimerkkejä kurssilla aiemmin palautetuista vastaavista oppimistehtävätuotoksista. Esimerkit on tarkoitettu ideoita herättämään, eikä "mallitehtäviksi". Tässä yksi esimerkki kuvankäsittelyn esimerkkitehtävästä.
Oppimistehtävien aiheet
Ensimmäinen oppimistehtävä tulee palauttaa viimeistään 26.3.2023.
Käyttäjien kommentit