Oppimistehtävien ohjeistus - Luento 3
- Luentotaltiointi
- Oppimistehtävien tehtävänannot
- Millainen on laadukas oppimistehtävä?
- Oppimistehtävien palauttaminen
- Integroitavat oppiaineet ja opintokokonaisuudet
- Vertaisarviointi
- Oppimistehtävien ja vertaisarviointien tarkistaminen
- Esimerkkejä oppimistehtävistä
- Oppimistehtävien aiheet
Luentotaltiointi
- Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.
Tällä luennolla käydään läpi kurssin oppimistehtävien tekemistä.
Oppimistehtävien tehtävänannot
Oppimistehtävien laatu on suurin yksittäinen tekijä kurssin arvosanan muodostumisessa, joten niiden tekemiseen kannattaa paneutua huolella. Lue aina ajatuksella oppimistehtävien ohjeistus ja pyri ottamaan tekemässäsi tehtävässä huomioon kaikki tehtävän vaatimukset ja ohjeistukset. Tehtävänannot kuvataan jokaisen oppimistehtävän WWW-sivuilla. Lisäksi ohjeistukset löytyvät myös videoina.
Millainen on laadukas oppimistehtävä?
Otsikon kysymykseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Ja koska eri aihealueiden tehtävät ovat erilaisia, on yleispitävien suositusten antaminen muutenkin vaikeaa. Alle on kuitenkin listattuna asioita, joita laadukkaista oppimistehtävistä usein löytyy.
- Kaikki tehtävänannon vaatimukset on huomioitu.
- Oppimistilanne on kuvattu selkeästi, lukija ymmärtää hyvin mistä oppimistilanteessa on kyse.
- Tehtävää tarkastellessa voi tulla mieleen: "Onpas toimiva idea, mutta ei ole tullut ennen vastaan". (omaperäisyys ja innovatiivisuus)
- Tehtävän tavoitteet pohjautuvat opetussuunnitelmiin.
- Oppilaiden ohjeistukset ja oppimateriaalit ovat selkeitä ja riittävän yksityiskohtaisia.
- Malliesimerkki tai opettajan oppimateriaalituotos ovat viimeisteltyjä ja niiden tekemisessä on tarvittu korkeaa tietoteknistä osaamista.
Oppimistehtävien palauttaminen
Palautus tehdään Moodleen palautukselle varatulle keskustelupalstalle. Jokainen opiskelija aloittaa yhden uuden keskustelusäikeen ja laittaa suoraan viestiin WWW-osoitteen, josta palautus löytyy tai laittaa liitteeksi vastauksen oppimistehtävään (esim. kuva). Jos tehtävä tehdään parityönä (oppimistehtävä 7), niin riittää, että jompikumpi palauttaa tehtävän. Viestiin tulee tällöin kirjoittaa molempien tekijöiden nimet. Tehtävien viimeiset palautusajankohdat on kerrottu tehtävänantojen yhteydessä sekä Oppimistehtävät-sivulla. Oppimistehtävät on suositeltavaa tehdä ja palauttaa numerojärjestyksessä.
Moodlessa on jokaisen tehtävän kohdalla ohjeistettu, miten palautusviesti tulee nimetä (otsikoida).
Integroitavat oppiaineet ja opintokokonaisuudet
Ensimmäisessä oppimistehtävässä tietotekniikan integrointia mietitään kaikkiin oppiaineisiin. Muissa oppimistehtävissä (oppimistehtävät 2-8) voidaan käyttää seuraavia oppiaineita ja opintokokonaisuuksia:
- Äidinkieli ja viestintä / äidinkieli ja kirjallisuus
- Toinen kotimainen kieli
- Vieraat kielet
- Matematiikka
- Ympäristöoppi
- Biologia
- Maantieto / maantiede
- Fysiikka
- Kemia
- Terveystieto
- Uskonto
- Elämänkatsomustieto
- Historia
- Yhteiskuntaoppi
- Musiikki
- Kuvataide
- Käsityö
- Liikunta
- Kotitalous
- Oppilaanohjaus / opinto-ohjaus
- Filosofia
- Psykologia
- Ammatilliset ei-tietotekniset aineet
- Laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudet / teemaopinnot
- Valinnaiset ei-tietotekniset opinnot, joita ei ole jo mainittu tässä listassa
Oppimistehtävien 2-8 aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:
- Tietotekniikan integrointia tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävässä. Integrointia tulee toteuttaa vähintään kahteen (2) eri oppiaineeseen / opintokokonaisuuteen.
- Tietotekniikkaan tai tieto- ja viestintätekniikkaan tulee toteuttaa 3-4 oppimistehtävää. Tällöin integrointia muihin oppiaineisiin ei siis toteuteta, vaan tehtävä suunnataan omana oppiaineena pidettävän tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan opetukseen.
- Oppimistehtäviä voi tehdä perusopetukseen, toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus), korkeakoulutukseen, vapaaseen sivistystyöhön tai yrityskoulutukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä perusopetukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus).
Moodlesta löytyy taulukko, josta näkee mihin oppiaineeseen kukin kurssilainen on miettinyt integrointia missäkin tehtävässä ja mitkä tehtävät on suunnattu tietotekniikan opetukseen. Opettaja päivittää taulukkoa jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Jos taulukossa on virhe omalla kohdallasi, niin kerro siitä opettajalle.
Vertaisarviointi
Jokainen opiskelija toteuttaa vertaisarvioinnin jokaisessa oppimistehtävässä vastaamalla Moodlen keskusteluryhmässä vähintään 3 keskustelusäikeeseen tehtävänannossa mainittuun määräpäivään mennessä. Määräpäivä on yleensä kolme vuorokautta tehtävän viimeisen palautuspäivämäärän jälkeen.
- Jokainen opiskelija arvioi siis vähintään 3 kurssikaverin toteutusta. Jos oma arviointi jää viime hetkelle lähelle deadlinea, niin kannattaa valita sellainen työ arvioitavaksi, jossa ei ole vielä arviointeja tai jossa niitä on vain vähän.
- Vertaisarviointiin riittää parin kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen kompakti ja informatiivinen palaute.
Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä työn tekijä ei ollut ymmärtänyt?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Kysymyksiä työn tekijälle
Vertaisarvioinnin avulla saadaan palautetta oppimisesta ja toisaalta muiden palautuksia katsellessa saadaan ideoita omaan opettajan työhön! Muistakaa siis myös käydä lukemassa saamianne kommentteja ja vastailla esitettyihin kysymyksiin. Aktiivinen keskustelu parantaa kurssin osallistumisaktiivisuutta.
Oppimistehtävien ja vertaisarviointien tarkistaminen
Opettaja tarkistaa oppimistehtäviä ja vertaisarviointeja sitä mukaa kun niitä kurssilla tulee ja laittaa hyväksymismerkinnät Moodleen (taulukot: oppimistehtävät, vertaisarvioinnit). Yleensä tehtävät tarkistetaan muutaman arkipäivän kuluessa viimeisestä palautusajankohdasta.
Opettaja kirjoittaa Moodleen myös palautetta tehtävistä samaan tapaan kuin vertaisarvioijat. Aikaresurssit eivät mahdollista opettajan palautetta jokaisesta tehtävästä jokaiselle opiskelijalle, mutta jokainen opiskelija tulee kuitenkin saamaan kurssin aikana palautetta useammasta oppimistehtävästä.
Esimerkkejä oppimistehtävistä
Oppimistehtävien tehtävänantojen yhteydessä on näytillä esimerkki kurssin aiemman version vastaavasta oppimistehtäväpalautuksesta niiden tehtävien osalta, joille vastaavuus aiemmalta kurssiversiolta löytyy. Esimerkit on tarkoitettu ideoita herättämään, eikä niinkään "mallitehtäviksi". Tässä yksi esimerkki kuvankäsittelyn esimerkkitehtävästä.
Oppimistehtävien aiheet
Ensimmäinen oppimistehtävä tulee palauttaa viimeistään 17.1.2021.
Käyttäjien kommentit