TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op)
- Ilmoituksia
- Kurssin kotisivu
- Kurssin aikataulu
- Kurssille ilmoittautuminen
- Kurssikuvaus
- Esitiedot
- Kurssin opetusmuodot
- Kurssin työmäärä
- Kurssin suoritus
- Edellisiä kursseja
- Opettaja
Ilmoituksia
Lukuvuodesta 2020-2021 lähtien kurssin korvaa kurssi KOTEA361 Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op).
Kurssin kotisivu
Ajantasaisin tieto kurssin asioista löytyy osoitteesta:
http://appro.mit.jyu.fi/ope/
Kurssin oppimisympäristö (Moodle) löytyy osoitteesta:
https://moodle.jyu.fi/course/view.php?id=6714
Moodlen työtila avautuu kurssin alettua.
Kurssin aikataulu
Kurssi alkaa 7.1.2020 ja päättyy 13.3.2020.
Kurssi pidetään kokonaan verkkokurssina, eli läsnäoloa vaativia opetustapahtumia ei ole. Kurssilla on luentovideoita ja kurssin tehtävien palautus sekä kommunikointi tapahtuvat Moodlen työtilassa. Kurssin tehtävissä on ennaltamäärättyjä palautuspäivämääriä, joita tulee noudattaa.
Kurssille ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Kurssikuvaus
Kurssilla käydään läpi tietotekniikan opettajan työnkuvaan liittyviä aiheita, ja tutustutaan etenkin erilaisten työvälineiden hyödyntämiseen opetuksessa. Lisäksi harjoitellaan tietotekniikan integroimista muihin oppiaineisiin. Tutuksi tulevat myös alan ajankohtaiset aiheet (mm. opetuksen suunnittelu, opetusmateriaalit, opettajan tieto- ja viestintätekniset taidot). Kurssi on tarkoitettu pääsääntöisesti pää- tai sivuaineenaan tietotekniikan aineenopettajiksi opiskeleville.
Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot erilaisten teknologioiden ja tietoteknisten työvälineiden hyödyntämisestä opetuksessa, tietotekniikan ja TVT:n integroinnista sekä opetuksen suunnittelusta.
Kurssilla käsitellään seuraavia osa-alueita:
- Tietotekniikan integrointi muihin oppiaineisiin
- Käsitekarttaohjelmistojen hyödyntäminen opetuksessa
- Ilmaisten toimisto-ohjelmien hyödyntäminen opetuksessa
- WWW-sivut ja WWW-lomakkeet opetuskäytössä
- Oppimisympäristön tehokas käyttö
- Sisällönhallintajärjestelmien opetuskäyttö
- Opetusvideon kuvaussuunnitelman laatiminen
- Kuvankäsittelyn hyödyntäminen opetuksessa
- Ilmaisohjelmien hyödyntäminen opetuksessa
- Interaktiivisten esitystaulujen ja mobiililaitteiden opetuskäyttö
- Ruutukaappausvideoiden hyödyntäminen opetuksessa
- Animaatioiden hyödyntäminen opetuksessa
- Pelit opetuksessa
- Opetusvideon tuottaminen
Esitiedot
Pakolliset esitiedot ovat kurssit Web-julkaiseminen (ITKP1011, 2 op) ja Opetusteknologia (TIEP161, 3 op) tai niitä vastaavat tiedot ja taidot. Myös kurssi Tietotekniikan rooli opetuksessa (TIEA261, 2 op) on suositeltavaa käydä ennen TIEA361-kurssia.
Kurssin opetusmuodot
Kurssilla käytetään seuraavia opetusmuotoja:
Videoluennot
Luennot (noin 6-10 h) johdattelevat yleensä kurssin tiettyyn aihealueeseen tai tietyn tietoteknisen työvälineen käyttöön. Luentoja ei ole kurssin jokaiseen aihealueeseen liittyen.
Luennot ovat videoluentoja. Niitä voi katsella avaamalla/lataamalla videotiedostot kunkin luentosivun alusta.
Videoiden katselemiseen voit tarvita esimerkiksi Windows Media Playerin tai VLC:n. Monissa selaimissa videot toimivat myös suoraan.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät ovat pohdintatehtäviä, joissa sovelletaan opittua tietoa. Mietitään, miten tietoteknisiä työvälineitä ja tekniikoita voidaan hyödyntää erilaisten oppiaineiden ja opintokokonaisuuksien opetuksessa. Oppimistehtävissä tuotetaan oppiaineeseen oppimateriaalia ja suunnitellaan oppimistilanteita, joissa yleensä yhdistyvät oppiaineen ja tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteet.
Kutakin aihetta kohden valitaan oppiaine tai opintokokonaisuus, joka pääsääntöisesti ei ole tietotekniikka tai tieto- ja viestintätekniikka. Oppimistehtävien aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:
- Tietotekniikan integrointia tulee toteuttaa vähintään kahteen (2) eri oppiaineeseen / opintokokonaisuuteen.
- Yhdessä-kolmessa (1-3) oppimistehtävässä oppiaineeksi tai opintokokonaisuudeksi tulee valita tietotekniikka tai tieto- ja viestintätekniikka. Tällöin integrointia muihin oppiaineisiin ei siis toteuteta.
- Oppimistehtäviä voi tehdä perusopetukseen, toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus), korkeakoulutukseen, vapaaseen sivistystyöhön sekä yrityskoulutukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä perusopetukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus).
Tietotekniikan integrointia voi miettiä seuraaviin oppiaineisiin tai opintokokonaisuuksiin:
- Äidinkieli ja viestintä / äidinkieli ja kirjallisuus
- Toinen kotimainen kieli
- Vieraat kielet
- Matematiikka
- Ympäristöoppi
- Biologia
- Maantieto / maantiede
- Fysiikka
- Kemia
- Terveystieto
- Uskonto
- Elämänkatsomustieto
- Historia
- Yhteiskuntaoppi
- Musiikki
- Kuvataide
- Käsityö
- Liikunta
- Kotitalous
- Oppilaanohjaus / opinto-ohjaus
- Filosofia
- Psykologia
- Ammatilliset ei-tietotekniset aineet
- Laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudet / teemaopinnot
- Valinnaiset ei-tietotekniset opinnot, joita ei ole jo mainittu tässä listassa
Oppimistehtävissä pitää yleensä valinnasta riippuen:
- Kuvata oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät opeteltua tekniikkaa. Välinettä käyttäen tehdään lisäksi mahdollisimman laadukas mallituotos esimerkiksi.
- Tuottaa välineellä oppimateriaalia opettajan näkökulmasta.
Oppimistehtävän palautuksessa on yleensä:
- yleinen oppimistilanteen kuvaus,
- kohderyhmä,
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan/TVT:n kannalta,
- pohdintaa tekniikan tuomista hyödyistä ja haasteista,
- tehtävänanto ja/tai ohjeistus sekä
- oppimateriaalituotos/mallituotos/esimerkki.
Tehtävät tehdään pääosin WWW-sivuina, jotka siirretään esimerkiksi Digipalveluiden WWW-palvelimelle (users.jyu.fi). WWW-sivu linkitetään Moodlessa oleviin keskusteluryhmiin. Kustakin oppimistehtävästä on oma keskusteluryhmänsä. Oppimistehtävät löytyvät omilta WWW-sivuiltaan.
Oppimistehtävät tehdään videon tuottamisen oppimistehtäviä lukuun ottamatta yksilötöinä. Videon tuottamisen oppimistehtävät tehdään mielellään paritöinä, jotta esimerkiksi kuvaaminen onnistuu helpommin.
Oppimistehtävien tekemisessä ja niiden vertaisarvioinnissa on ennaltamäärätty aikataulu, jota tulee noudattaa. Tehtävien palautusten määräajat selviävät oppimistehtävien WWW-sivuilta. Keskimäärin tehtäviä tehdään ja vertaisarvioidaan yksi per viikko, mutta jonakin viikkona voi olla myös kahden oppimistehtävän palautus.
Oppimistehtäväesimerkkejä aikaisemmilta kursseilta
Vertaisarviointi
- Vertaisarviointi on tehtävä vähintään kolmen (3) kurssilaisen tuotoksista jokaisen oppimistehtävän kohdalla.
- Vertaisarviointi suoritetaan kirjoittamalla arvioinnit omatoimisesti Moodleen ennaltamäärätyn aikataulun mukaisesti.
- Vertaisarviointiin riittää parin-kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen
kompakti ja informatiivinen palaute. Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä tekijät eivät olleet ymmärtäneet?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Kysymyksiä työn tekijöille
- Samalla saadaan muilta ideoita opettajan työhön!
Itsearviointi
Kurssin päätteeksi pohditaan omaa oppimista kurssilla ja annetaan halutessaan myös kurssipalautetta.
Kurssin työmäärä
Kurssin laskennallinen työmäärä (5 op) on noin 130 tuntia ja edellisten vuosien kurssipalautteiden perusteella kyseinen arvio pitää myös hyvin paikkaansa. Näin ollen kurssilla vaadittava työmäärä on keskimäärin noin 13 tuntia per viikko. Varaa siis riittävästi aikaa kurssille!
Kurssin suoritus
Kurssin suoritus vaatii oppimistehtävien (10 kpl) palautusta Moodle-oppimisympäristön aiheen mukaisiin keskusteluryhmiin. Toisten kurssilaisten oppimistehtäviä on vertaisarvioitava (vähintään 3 kirjoitettua arviointia per oppimistehtävä). Kurssin päätteeksi on tehtävä itsearviointi.
Kurssin arviointi
Kurssi arvioidaan numeroarvosanalla (1-5). Kurssista saa arvosanan 1, kun yllä olevat suorituskriteerit täyttyvät minimivaatimuksin. Arvosana (1-5) määräytyy kokonaisuudessaan seuraavien kriteerien perusteella:
- aktiivisuus kurssilla sekä kurssitehtävien palautusaikataulussa pysyminen,
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys ja integroitavien oppiaineiden monipuolisuus,
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus,
- oppimistehtävien mallituotosten tekninen haastavuus ja laatu,
- oppimistehtävien vertaisarviointi sekä
- itsearviointi.
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien laatu.
Edellisiä kursseja
- Kevät/kesä 2019
- Kevät 2018
- Kevät 2017
- Kevät 2016
- Kevät 2015
- Syksy 2013
- Syksy 2011
- Syksy 2010
- Syksy 2009
- Syksy 2008
- Syksy 2007
- Kevät 2007
- Syksy 2006
Opettaja
Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Työhuone: Ag C522.3
Puhelin: 040 8053257
Käyttäjien kommentit