Kurssin käytännön järjestelyt - Luento 1
- Luentotaltiointi
- Kurssin tavoitteet
- Tänä lukuvuonna uudistettuna kurssina
- Vuonna 2021 jälleen verkkokurssina
- Kurssin suorittaminen
- Korvaavuusmahdollisuudet
- Kurssin arviointikriteerit
- Ohjaus verkkokurssilla
- Lisätietoa
Luentotaltiointi
- Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.
Tällä luennolla käydään läpi kurssin käytännön järjestelyt.
Kurssin tavoitteet
- Antaa hyvät tiedot ja taidot erilaisten teknologioiden ja tietoteknisten työvälineiden hyödyntämisestä opetuksessa sekä niiden käytön opettamisesta.
- Antaa hyvät tiedot ja taidot tietotekniikan ja TVT:n integroinnista sekä opetuksen suunnittelusta.
Tänä lukuvuonna uudistettuna kurssina
Lukuvuodelle 2020-2021 kurssi uudistui hieman. Uudistunut kurssi on suunnattu entistä enemmän juuri tietotekniikan opettajille kaikkien opettajien sijasta. Tämä näkyy konkreettisesti siinä, että TVT:n integroinnin osuutta oppimistehtävissä on vähennetty ja omana oppiaineena opetettavan tietotekniikan osuutta taas lisätty. Myös sisältöihin on pyritty tuomaan juuri niitä sisältöjä, joita etenkin perusopetuksessa ja toisella asteella tietotekniikan opettajalle tulee usein opetettavaksi.
Oppimistehtävien lukumäärä väheni kahdella. Tällä muutoksella kurssi mahtuu helpommin yhteen periodiin ja lisäksi sillä varmistettiin, että laadukkaiden oppimistehtävien tekemiselle sekä vertaisarviointien antamiselle on riittävästi aikaa kurssilla.
Myös kurssikoodi muuttui (TIEA361 -> KOTEA361).
Vuonna 2021 jälleen verkkokurssina
Tämänkertainen kurssitoteutus on täysin verkkokurssi - kolmatta kertaa.
Vaikka kyseessä on verkkokurssi, on kurssitehtävien palautuksissa deadlinejä, joiden noudattaminen varmistaa sen, että kurssin saa suoritettua. Kurssisuoritusta ei ole mahdollista venyttää kolmannen periodin ulkopuolelle.
Huomatkaa kurssin työmäärä, 130 työtuntia on melko kova urakka! Etenkin, jos esimerkiksi on samaan aikaan töissä. Varatkaa siis aikaa kurssille riittävästi!
Kurssin suorittaminen
- Luennot
- videoluentoja, joiden kestot vaihtelevat
- linkit Moniviestimessä oleviin videoihin löytyvät Moodlesta
- vapaaehtoisia katsoa, mutta toki suositeltavia
- Oppimistehtävät
- pakollisia
- tehtävien ohjeistus WWW-sivuilla sekä erillisinä videoina
- tehdään kotona omilla laitteilla (ilmaisohjelmilla pärjää), halutessaan myös Agoran mikroluokkia voi hyödyntää huomioiden koronasäännöt
- palautus aikataulun mukaan Moodleen
- myöhästyneet palautukset hyväksytään, mutta usein toistuvina voivat vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan ja hankaloittavat myös vertaisarviointia
- kurssin työmäärästä oppimistehtäville on varattu noin 10 tuntia per tehtävä, tehtävät ovat siis melko laajoja
- aiheet:
- oppimistehtävä 1 - tietotekniikan integrointi muihin oppiaineisiin
- oppimistehtävä 2 - toimisto-ohjelmat opetuskäytössä
- oppimistehtävä 3 - WWW-sivujen tuottaminen ja verkkolomakkeet opetuskäytössä
- oppimistehtävä 4 - digitaalinen kuvankäsittely
- oppimistehtävä 5 - ohjelmoinnin opettaminen
- oppimistehtävä 6 - pelit opetuksessa
- oppimistehtävä 7 - opetusvideon suunnittelu ja toteuttaminen
- oppimistehtävä 8 - ilmaisohjelmat sekä tekijänoikeudet ja internetissä toimiminen
- kolmannella luennolla tarkempaa ohjeistusta
- Vertaisarviointi
- pakollinen
- tehdään kirjoittamalla arvioinnit aikataulun mukaan Moodleen
- vähintään kolme arviointia per oppimistehtävä
- myöhästyneet arvioinnit hyväksytään, mutta usein toistuvina voivat vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan
- Itsearviointi
- pakollinen
- tehdään Moodlessa kurssin lopussa
Korvaavuusmahdollisuudet
- Halutessaan voi saada korvattua maksimissaan neljä oppimistehtävää aikaisemmilla riittävän tuoreilla (max. 5 vuotta vanhoilla) opinnoilla tai opetustöillä (korkeakoulutasoisia opintoja tai opetustöitä oppimistehtävän aiheeseen liittyen). HUOM! Pelkkä aiheen teknologinen osaaminen ei riitä korvaavuuteen, vaan tulee olla kokemusta myös kyseisen teknologian käytöstä opetuskontekstissa.
- Vertaisarvioinnit tulee tehdä kaikista oppimistehtävistä riippumatta siitä, onko saanut korvaavuuksia.
- Korvatuista tehtävistä saa suoritusmerkinnän, eli kurssi arvostellaan aina palautettujen tehtävien perusteella, ts. korvatut tehtävät eivät vaikuta arvosanaan.
- Korvaavuuksista voi tarvittaessa kysellä tarkemmin luennoitsijalta sähköpostilla.
- Korvaavuudet tulee "anoa" ennen korvattavaksi aiottujen oppimistehtävien viimeistä palautuspäivämäärää, ts. korvaavuusmahdollisuudet kannattaa selvittää hyvissä ajoin.
Kurssin arviointikriteerit
- aktiivisuus kurssilla sekä kurssitehtävien palautusaikataulussa pysyminen
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys ja integroitavien oppiaineiden monipuolisuus
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus
- oppimistehtävien mallituotosten tekninen haastavuus ja laatu
- oppimistehtävien vertaisarviointi
- itsearviointi
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien laatu.
Ohjaus verkkokurssilla
Kurssin kommunikointi tapahtuu pääasiassa Moodlen työtilassa. Jos on kysymyksiä suoraan luennoitsijalle, niin ne on parasta lähettää sähköpostilla. Myös henkilökohtaisia videotapaamisia voidaan opiskelijan pyynnöstä pitää.
Kurssin ensimmäisellä viikolla on Zoomissa kaksi yhteistä ohjaustapaamista. Niihin voi tulla keskustelemaan kurssiin liittyvistä asioista. Tarvittaessa (jos niille on kysyntää) vastaavia ohjaustapaamisia järjestetään lisää myöhemmin kurssilla. Zoom-tapaamisten ajat ja linkit löytyvät Moodlesta.
Lisätietoa
Lisää käytännön asioita löytyy kurssin etusivulta. Etusivun lopusta löytyvät mm. luennoitsijan yhteystiedot.
Käyttäjien kommentit