KOTES468 - Koulutusteknologian projekti (10 op)
- Ajankohtaista
- Projektin aikataulu
- Opintojaksolle ilmoittautuminen
- Projektiopintojen kuvaus
- Esitiedot
- Suoritustapa ja työmäärä
- Arviointi
- Korvaaminen
- Toteutettuja projekteja
- Vastaava ohjaaja
Ajankohtaista
Seuraavan kerran opintojakso järjestetään keväällä 2025. Opintojaksolle ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Opintojakso järjestettiin tällä koodilla ensimmäisen kerran keväällä 2021. Opintojakso korvasi aiemman TIES4680-opintojakson.
Projektin aikataulu
Kevään 2025 projektiin tulee ilmoittautua 15.12.2024 mennessä. Tämän jälkeen valitaan projektiryhmä(t) ja heille aiheet. Varsinainen projektin suoritus alkaa aloitustapaamisella torstaina 9.1.2025 klo 10-14. Aloitustapaaminen on Jyväskylässä Agoralla ja siihen on välttämätöntä osallistua. Projekti kestää kevätlukukauden 2025 ajan.
Opintojaksolle ilmoittautuminen
Opintojaksolle ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Varsinaisen ilmoittautumisen lisäksi vastaa SISUssa oleviin ilmoittautumisen lisätietokysymyksiin. Vastauksia hyödynnetään mm. projektiryhmiä ja -aiheita valittaessa.
Kaikki opintojaksolle ilmoittautuneet eivät välttämättä pääse opintojaksolle mukaan. Lopulliseen opintojaksolle valintaan vaikuttavat opiskelijoiden esitiedot, muodostettavien projektiryhmien määrä sekä opiskelijan mahdollisuudet sitoutua viikoittaiseen säännölliseen työskentelyyn. Lopulliset valinnat opintojaksolle tehdään opintojakson opettajan toimesta 23.12.2024 mennessä. Valinnoista ilmoitetaan sähköpostilla.
Projektiopintojen kuvaus
Koulutusteknologian projekti on suunnattu Koulutusteknologian maisteriopiskelijoille. Projekti on yksi vaihtoehto suorittaa tutkintovaatimuksiin kuuluvat 10 op:n projektiopinnot.
Koulutusteknologian projektissa opiskelija saa käsityksen koulutusteknologian aihealueen projektista, sen läpiviennistä ja ryhmätyöstä sekä kokemusta kirjallisesta ja suullisesta viestinnästä. Projektien avulla opiskelijat saavat myös käytännön kokemusta opintojaksojen harjoitustöitä tai oppimistehtäviä laajempien töiden määrittelystä, suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä tarvittavien dokumenttien laatimisesta.
Opintojaksolle ilmoittautuneista opiskelijoista muodostetaan 3-5 hengen projektiryhmä, joka toteuttaa tietyn projektin tietylle tilaajalle. Tarvittaessa projektiryhmiä muodostetaan useampia.
Koulutusteknologian projektin aihe voi olla esimerkiksi joku laaja kartoitus-, selvitys- tai suunnittelutyö koulutusteknologian kentältä. Projekti voi sisältää myös koulutusteknologian aihealueen ohjelmistokehitystä, mutta se ei ole vaatimuksena projektin aiheelle.
Koulutusteknologian projektia tilaajan näkökulmasta käydään läpi erillisellä sivulla.
Esitiedot
Esitietoina ovat seuraavat Koulutusteknologian maisteriohjelmaan suuntaavat pääaineopinnot tai niitä vastaavat tiedot:
- KOTEP161 Oppimisen luovat teknologiat 5 op tai TIEP161 Opetusteknologia 3 op
- KOTEA261 Tietotekniikan rooli oppimistilanteissa 2 op tai TIEA261 Tietotekniikan rooli opetuksessa 2 op
- KOTEA361/TIEA361 Tietotekniikan opettajan työvälineitä 5 op
Myös opettajan pedagogiset opinnot olisi hyvä olla suoritettuna ennen projektia.
Suoritustapa ja työmäärä
Opintojakson suoritustapa on aktiivinen osallistuminen projektityöskentelyyn Jyväskylässä Agoralla tai etänä ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen. Projektityöskentelyn kokonaismäärä on noin 270 tuntia (keskimäärin noin 15-20 tuntia per viikko).
Toteutustapa (etätoteutus vai hybriditoteutus) päätetään opintojaksolle ilmoittautuneiden opiskelijoiden tarpeiden ja toiveiden mukaan.
HUOM! Keväällä 2025 opintojakso on etätoteutus (pl. aloitustapaaminen on Jyväskylässä Agoralla ja joillakin projektiryhmillä voi olla muutamia fyysistä läsnäoloa vaativia tapahtumia).
Arviointi
Opintojakso arvioidaan projektityöskentelyn onnistumisen perusteella numerolla 1-5. Tarkemmat arviointiperusteet löytyvät seuraavasta dokumentista: opintojakson_arviointiperusteet.pdf.
Korvaaminen
Koulutusteknologian projektiopintojen korvauskäytänteistä kerrotaan erillisessä dokumentissa: koulutusteknologian_projektiopintojen_korvaaminen_2024-2028.pdf. Nämä ohjeet ovat voimassa lukuvuodesta 2024-2025 lähtien.
Aiemmat, lukuvuoteen 2023-2024 asti voimassa olleet korvauskäytänteet, löytyvät puolestaan seuraavasta dokumentista: koulutusteknologian_projektiopintojen_korvaaminen.pdf.
Toteutettuja projekteja
- PelKouMa, kevät 2024
- PelKouMa-projekti tuotti Keski-Suomen pelastuslaitoksen Moodle-pohjaiseen oppimisympäristöön käyttösuunnitelman, ohjeistuksia ja mallikurssipohjan. Lisäksi projektiryhmä piti koulutuksia pelastuslaitoksen henkilökunnalle. Tilaajaorganisaationa projektissa oli Keski-Suomen hyvinvointialueelta Keski-Suomen pelastuslaitos ja sen Koulutusyksikkö. Tilaajan edustajat olivat Maija Turpeinen ja Pertti Hänninen.
- PedAg, kevät 2023
- PedAg-projekti kartoitti ja testasi erilaisia pedagogisten agenttien rakentamiseen käytettäviä alustoja ja laati testatuista alustoista arviointimatriisin. Tämän jälkeen projektiryhmä pilotoi pedagogisen agentin Botpress-alustalla. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Tommi Kärkkäinen ja Pieta Sikström.
- Kotoisa, kevät 2022
- Kotoisa-projekti tuotti IT-tiedekunnan koulutusteknologian tutkinto-ohjelmalle itsearviointimateriaalia sekä kehittämisideoita tulevaan OPS-työhön. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Leena Hiltunen, Kinna Tasala ja Katja Tynkkynen.
- TimO, kevät 2022
- TimO-projekti kehitti IT-tiedekunnalle TIM-oppimisympäristöön uudet käyttöohjeet niin sisällöntuottajille kuin lukijoille. Lisäksi projektiryhmä toteutti TIM-oppimisympäristön esitteen. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Vesa Lappalainen sekä Digipalveluista Janne Huttunen.
- Koppi, kevät 2021
- Koppi-projekti kehitti Digitaalisen osaamisen perusteet -opintojaksolle uutta Unix-komentorivin oppimateriaalia. Tilaajana oli Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Ville Heilala.
- KT-OTO, syksy 2019
- KT-OTO-projekti kehitti Toimijuusanalytiikkapalvelua mm. dokumentoimalla järjestelmää sekä suunnittelemalla palvelun tulossivujen sisältöjä ja visuaalista näkymää. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Ville Heilala ja Tommi Kärkkäinen.
- KotKoe, syksy 2019
- KotKoe-projekti kehitti tulevaan Koulutusteknologian kandidaatti- ja maisteriohjelmaan mallin tietokoneella tehtävästä valintakokeesta. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Leena Hiltunen ja Tommi Kärkkäinen.
- TvtDok, syksy 2018
- TvtDok-projekti kehitti verkkosivustona sähköisen oppimateriaalin Tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito 2.0 - Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikan opettamiseen. Tilaajana oli Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan tietotekniikan oppiaineesta Antti Ekonoja.
- Openflix, kevät 2018
- Openflix-projekti kehitti Peda.net-alustalle opetusalan ammattilaisille suunnatun jaetun asiantuntijuuden Openflix-verkkopalvelun. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta ULA-hankkeesta Merja Juntunen, Anne Martin, Mirja Tarnanen, Teppo Toikka ja Mikko Vesisenaho.
- PedaPro, kevät 2017
- PedaPro-projekti kartoitti Peda.netin kohderyhmien käyttökokemuksia ja laati ehdotuksia sekä prototyyppejä käyttökokemusten parantamiseksi. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen Peda.net-palvelusta Tero Pelkonen, Mikko Rantalainen ja Juha Lahti.
- TOPSI, syksy 2016
- TOPSI-projekti laati ehdotuksen tietotekniikan kandidaatintutkinnon opetussuunnitelmasta, maisterin tutkinnon yhteisten opintojen osuudesta sekä Koulutusteknologian opintosuunnan opetussuunnitelmasta. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitokselta Timo Hämäläinen, Jaana Markkanen, Outi Hynninen ja Ari Viinikainen.
- Opesilta, kevät 2016
- Opesilta-projekti laati opettajien täydennyskoulutusmallin, joka sisältää suuntaviivat sille, miten opettajia kannattaisi täydennyskouluttaa sekä millaisia sisältöjä täydennyskoulutuksessa tulisi käsitellä. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan Urasilta-täydennyskoulutuksesta Annemari Soranto ja Leena Hiltunen.
- OTTO, kevät 2015
- OTTO-projekti laati kehittämissuunnitelman tieto- ja viestintätekniikan (TVT) osaamisesta ja käytöstä opettajankoulutuksessa sekä tulevaisuuden taitojen tarpeista opetuksessa. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta Tiina Silander, Emma Kostiainen, Merja Juntunen, Johanna Kainulainen ja Minna Willman.
Vastaava ohjaaja

Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Työhuone: Ag C522.3 (osittain etätöissä opintojakson ajan)
Puhelin: 040 8053257
Käyttäjien kommentit