KOTES468 - Koulutusteknologian projekti (10 op)
- Ajankohtaista
- Projektin aikataulu
- Kurssille ilmoittautuminen
- Projektiopintojen kuvaus
- Esitiedot
- Suoritustapa ja työmäärä
- Arviointi
- Korvaaminen
- Toteutettuja projekteja
- Vastaava ohjaaja
Ajankohtaista
Seuraavan kerran kurssi järjestetään keväällä 2024. Kurssille ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Kurssi järjestettiin tällä kurssikoodilla ensimmäisen kerran keväällä 2021. Kurssi korvasi aiemman TIES4680-kurssin.
Projektin aikataulu
Kevään 2024 projektiin tulee ilmoittautua 15.12.2023 mennessä. Tämän jälkeen valitaan projektiryhmä(t) ja heille aiheet. Varsinainen projektin suoritus alkaa aloitustapaamisella keskiviikkona 10.1.2024 klo 10-14. Aloitustapaaminen on Jyväskylässä Agoralla ja siihen on välttämätöntä osallistua. Projekti kestää kevätlukukauden 2024 ajan.
Kurssille ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan SISU-järjestelmässä.
Varsinaisen kurssi-ilmoittautumisen lisäksi vastaa SISUssa oleviin ilmoittautumisen lisätietokysymyksiin. Vastauksia hyödynnetään mm. projektiryhmiä ja -aiheita valittaessa.
Kaikki kurssille ilmoittautuneet eivät välttämättä pääse kurssille mukaan. Lopulliseen kurssille valintaan vaikuttavat opiskelijoiden esitiedot, muodostettavien projektiryhmien määrä sekä opiskelijan mahdollisuudet sitoutua viikoittaiseen säännölliseen työskentelyyn. Lopulliset valinnat kurssille tehdään kurssin opettajan toimesta 21.12.2023 mennessä.
Projektiopintojen kuvaus
Koulutusteknologian projekti on suunnattu Koulutusteknologian maisteriopiskelijoille. Projekti on yksi vaihtoehto suorittaa tutkintovaatimuksiin kuuluvat 10 op:n projektiopinnot.
Koulutusteknologian projektissa opiskelija saa käsityksen koulutusteknologian aihealueen projektista, sen läpiviennistä ja ryhmätyöstä sekä kokemusta kirjallisesta ja suullisesta viestinnästä. Projektien avulla opiskelijat saavat myös käytännön kokemusta kurssien harjoitustöitä tai oppimistehtäviä laajempien töiden määrittelystä, suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä tarvittavien dokumenttien laatimisesta.
Kurssille ilmoittautuneista opiskelijoista muodostetaan 3-5 hengen projektiryhmä, joka toteuttaa tietyn projektin tietylle tilaajalle. Tarvittaessa projektiryhmiä muodostetaan useampia.
Koulutusteknologian projektin aihe voi olla esimerkiksi joku laaja kartoitus-, selvitys- tai suunnittelutyö koulutusteknologian kentältä. Projekti voi sisältää myös koulutusteknologian aihealueen ohjelmistokehitystä, mutta se ei ole vaatimuksena projektin aiheelle.
Koulutusteknologian projekti -kurssilla voi olla yhteisiä luentoja Sovellusprojektia suorittavien opiskelijoiden kanssa.
Koulutusteknologian projektia tilaajan näkökulmasta käydään läpi erillisellä sivulla.
Esitiedot
Esitietoina ovat seuraavat Koulutusteknologian maisteriohjelmaan suuntaavat pääaineopinnot tai niitä vastaavat tiedot:
- KOTEP161 Oppimisen luovat teknologiat 5 op tai TIEP161 Opetusteknologia 3 op
- KOTEA261 Tietotekniikan rooli oppimistilanteissa 2 op tai TIEA261 Tietotekniikan rooli opetuksessa 2 op
- KOTEA361/TIEA361 Tietotekniikan opettajan työvälineitä 5 op
Myös opettajan pedagogiset opinnot olisi hyvä olla suoritettuna ennen projektia.
Suoritustapa ja työmäärä
Kurssin suoritustapa on aktiivinen osallistuminen projektityöskentelyyn Jyväskylässä Agoralla ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen. Projektityöskentelyn kokonaismäärä on noin 270 tuntia (keskimäärin noin 15-20 tuntia per viikko). Kurssia ei voi suorittaa täysin etäopiskeluna.
HUOM! Keväällä 2024 kurssi voi olla myös hybriditoteutus eli sisältää sekä lähityöskentelyä että etätyöskentelyä.
Arviointi
Kurssi arvioidaan projektityöskentelyn onnistumisen perusteella numerolla 1-5. Tarkemmat arviointiperusteet löytyvät seuraavasta dokumentista: kurssin_arviointiperusteet.pdf.
Korvaaminen
Koulutusteknologian projektiopintojen korvauskäytänteistä kerrotaan erillisessä dokumentissa: koulutusteknologian_projektiopintojen_korvaaminen.pdf.
Toteutettuja projekteja
- PedAg, kevät 2023
- PedAg-projekti kartoitti ja testasi erilaisia pedagogisten agenttien rakentamiseen käytettäviä alustoja ja laati testatuista alustoista arviointimatriisin. Tämän jälkeen projektiryhmä pilotoi pedagogisen agentin Botpress-alustalla. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Tommi Kärkkäinen ja Pieta Sikström.
- Kotoisa, kevät 2022
- Kotoisa-projekti tuotti IT-tiedekunnan koulutusteknologian tutkinto-ohjelmalle itsearviointimateriaalia sekä kehittämisideoita tulevaan OPS-työhön. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Leena Hiltunen, Kinna Tasala ja Katja Tynkkynen.
- TimO, kevät 2022
- TimO-projekti kehitti IT-tiedekunnalle TIM-oppimisympäristöön uudet käyttöohjeet niin sisällöntuottajille kuin lukijoille. Lisäksi projektiryhmä toteutti TIM-oppimisympäristön esitteen. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Vesa Lappalainen sekä Digipalveluista Janne Huttunen.
- Koppi, kevät 2021
- Koppi-projekti kehitti Digitaalisen osaamisen perusteet -kurssille uutta Unix-komentorivin oppimateriaalia. Tilaajana oli Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Ville Heilala.
- KT-OTO, syksy 2019
- KT-OTO-projekti kehitti Toimijuusanalytiikkapalvelua mm. dokumentoimalla järjestelmää sekä suunnittelemalla palvelun tulossivujen sisältöjä ja visuaalista näkymää. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Ville Heilala ja Tommi Kärkkäinen.
- KotKoe, syksy 2019
- KotKoe-projekti kehitti tulevaan Koulutusteknologian kandidaatti- ja maisteriohjelmaan mallin tietokoneella tehtävästä valintakokeesta. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta Leena Hiltunen ja Tommi Kärkkäinen.
- TvtDok, syksy 2018
- TvtDok-projekti kehitti verkkosivustona sähköisen oppimateriaalin Tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito 2.0 - Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikan opettamiseen. Tilaajana oli Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan tietotekniikan oppiaineesta Antti Ekonoja.
- Openflix, kevät 2018
- Openflix-projekti kehitti Peda.net-alustalle opetusalan ammattilaisille suunnatun jaetun asiantuntijuuden Openflix-verkkopalvelun. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta ULA-hankkeesta Merja Juntunen, Anne Martin, Mirja Tarnanen, Teppo Toikka ja Mikko Vesisenaho.
- PedaPro, kevät 2017
- PedaPro-projekti kartoitti Peda.netin kohderyhmien käyttökokemuksia ja laati ehdotuksia sekä prototyyppejä käyttökokemusten parantamiseksi. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen Peda.net-palvelusta Tero Pelkonen, Mikko Rantalainen ja Juha Lahti.
- TOPSI, syksy 2016
- TOPSI-projekti laati ehdotuksen tietotekniikan kandidaatintutkinnon opetussuunnitelmasta, maisterin tutkinnon yhteisten opintojen osuudesta sekä Koulutusteknologian opintosuunnan opetussuunnitelmasta. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitokselta Timo Hämäläinen, Jaana Markkanen, Outi Hynninen ja Ari Viinikainen.
- Opesilta, kevät 2016
- Opesilta-projekti laati opettajien täydennyskoulutusmallin, joka sisältää suuntaviivat sille, miten opettajia kannattaisi täydennyskouluttaa sekä millaisia sisältöjä täydennyskoulutuksessa tulisi käsitellä. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan Urasilta-täydennyskoulutuksesta Annemari Soranto ja Leena Hiltunen.
- OTTO, kevät 2015
- OTTO-projekti laati kehittämissuunnitelman tieto- ja viestintätekniikan (TVT) osaamisesta ja käytöstä opettajankoulutuksessa sekä tulevaisuuden taitojen tarpeista opetuksessa. Tilaajina olivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta Tiina Silander, Emma Kostiainen, Merja Juntunen, Johanna Kainulainen ja Minna Willman.
Vastaava ohjaaja
Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Työhuone: Ag C522.3
Puhelin: 040 8053257
Käyttäjien kommentit