Remote Assistance - etätuki

Esimerkkivideo

Ongelmia videon katselussa?

Etätuen avulla verkkoyhteyden toisessa päässä oleva ohjaaja voi opastaa sinulle miten toimia ongelmatilanteessa. Ohjaaja näkee tilanteen suoraan koneeltasi, voitte keskustella ongelmasta ja tarvittaessa voit antaa ohjaajalle valtuutuksen koneen etäkäyttöön.

Etätukiyhteyden muodostaminen

Ensin on pyydettävä tukea ohjaajalta, jotta hän voi ottaa yhteyttä koneeseesi. Tähän on kolme tapaa:

ITKP101 Tietokone ja tietoverkot työvälineenä, ITKY202 WWW-julkaiseminen ja ITKY203 Henkilökohtaisen tiedonhallinnan perusteet -kursseilla tukea saa erityisesti virtuaalidemon aikaan. Muina aikoina etätukea on tiedusteltava ensin IRC-keskustelukanavan tai Windows Messengerin kautta.

Etätuki mikroluokkiin

Seuraava ohje toimii vain Agoran mikroluokissa.

  1. Liity kurssin IRC-kanavalle ja pyydä avustusta ohjaajilta. Osoita viestisi nimimerkille Hazor ja kerro viestissä mikä on koneen nimi (lukee koneen päällä).
  2. Muutaman minuutin kuluttua saat seuraavanlaisen kyselyn, jossa ohjaaja pyytää päästä näkemään ruutusi. Vastaa myöntävästi.

    Ohjaaja pyytää lupaa nähdä ruutusi

  3. Etätukiyhteys on nyt muodostunut. Käyttöohjeita lisää kohdassa Etätuen käyttäminen.

Etätuki kotikoneelle

Kun etätukipalvelu on kytketty päälle on sinulla kaksi vaihtoehtoa tehdä etätukipyyntö:

Etätukipyyntö Windows Messengerillä

Seuraavassa ohjeessa oletetaan, että käytössäsi on Windows Messenger -ohjelma. Ohjelman pitäisi tulla Windows XP:n mukana.

  1. Napauta oikeasta alakulmasta Messenger-ohjelman ikonia ja valitse Sign in.

    Valitse oikeasta alakulmasta Messenger ja kohta Sign in

  2. Kirjaudu .NET Passportilla Messenger-palveluun. .NET Passportin voit hankkia erillisohjeilla.

    Kirjaudu sisään Messenger-palveluun

  3. Valitse Messenger-ikkunan Actions-valikosta kohta Ask for Assistance.

    Ask for Assistance

  4. Ota Other-välilehti ja kirjoita ensimmäiseen kenttään ohjaajan sähköpostiosoite (tjlahton@mit.jyu.fi). Valitse OK.

    Sähköpostiosoitteen syöttäminen

  5. Sinun ja ohjaajan välille avautuu keskusteluikkuna. Kun ohjaaja on hyväksynyt pyyntösi, saat seuraavanlaisen viestin, johon voit vastata myöntävästi.

    Ohjaaja on hyväksynyt pyyntösi

  6. Etätukiyhteys on nyt muodostunut. Etätuen käyttöohjeet löytyvät kohdasta Etätuen käyttäminen.

.NET Passportin hankkiminen

  1. Napauta kirjautumisikkunassa Get .NET Passport -linkkiä tai mene osoitteeseen http://www.passport.net/ ja valitse rekisteröityminen.
  2. Täytä rekisteröitymislomake.
    • Lisää käyttämäsi sähköpostiosoite.
    • Keksi sopiva salasana. Älä käytä yliopiston sähköpostin salasanaa.
    • Kirjoita kuvassa olevat kirjaimet laatikkoon. Tällä varmistetaan, että rekisteröityjä on todellinen henkilö.
    • Kirjoita vielä sähköpostiosoitteesi ja napauta I Agree (suom. Hyväksyn).
  3. Mene sähköpostiisi. Muutaman minuutin kuluttua sinulle tulee seuraavanlainen viesti:
    From: Microsoft .NET Passport <PPMSVCMG@PASSPORT.NET>
    Subject: Please verify your Microsoft .NET Passport e-mail address
    
    Hello jmantyla@mit.jyu.fi:
    
    Thank you for registering a Microsoft® .NET Passport.
    
    TO VERIFY that you have registered this e-mail address as a .NET Passport, click:  
    http://register.passport.net/EmailPage.srf?EmailID=...
    
    Napauta ensimmäistä linkkiä ja odota niin kauan, että selain menee kyseiselle sivulle. Napauta sivulla olevaa vahvistuspainiketta.
  4. Nyt voit kirjautua Messenger-palveluun ylläolevien ohjeiden mukaisesti.

Etätukipyyntö kutsutiedoston avulla

  1. Valitse Start | Help and Support (suom. Käynnistä | Ohje ja tuki). Valitse avautuvasta ikkunasta kohdan Ask for Assistance alta Invite a friend to connect to your computer with Remote Assistance.

    Pyydetään apua tallentamalla kutsutiedosto

  2. Valitse Invite someone to help you. Valitse tämän jälkeen Save invitation as file.
  3. Kirjoita seuraavaan dialogiin lempinimesi ja napauta Continue. Tämän jälkeen sinun on keksittävä jokin salasana ja toistettava se kahteen kertaan. Älä käytä yliopiston sähköpostin salasanaa! Napauta lopuksi Save Invitation ja tallenna kutsutiedosto johonkin omaan hakemistoosi.

    Salasanan keksiminen

  4. Lähetä kutsutiedosto sähköpostin liitetiedostona tjlahton@mit.jyu.fi ja kerro lyhyesti ongelmasta.
  5. Saat hetken kuluttua ruudullesi seuraavanlaisen kysymyksen. Vastaa kysymykseen myöntävästi.

    Do you want to let this person view your screen and chat with you?

  6. Etätukiyhteys on nyt muodostunut. Katso lisää ohjeita kohdasta Etätuen käyttäminen.

Etätuen käyttäminen

Kun yhteys on muodostunut, voit

Ongelmatilanteet

Palomuurit

Windows Firewall

Oletuksena Remote Assistance -palvelun pitäisi toimia ilman eri säätöjä. Tarkista tarvittaessa, ettei palomuurisi estä palvelun käyttöä. Windows XP Service Pack 2:n mukana tulleen palomuurin asetukset löydät valinnan Start | Settings | Control Panel | Security Center (Tietoturvakeskus) alta kohdasta Windows Firewall (suom. palomuuri).

Palomuuri  Poikkeukset

Älä estä poikkeuksia. Poikkeus-välilehdellä pitää olla Remote Assistance (Etätuki) päällä.

Muut palomuurit

Päästä tarpeelliset ohjelmat internetiin

Palvelut

Oletuksena Windows XP:ssä on Remote Assistanceen tarvittavat palvelut päällä. Jos olet kuitenkin optimoinut koneen toimintaa poistamalla ylimääräisiä palveluita, niin katso että Terminal Services -palvelu on päällä (Start | Run | services.msc).

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/doc/remote/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2011-03-01 11:48:29
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta