Oppimistehtävä 4
Digitaalinen kuvankäsittely
Tehtävän ohjeistus videolla
- Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.
Miten digitaalista kuvankäsittelyä voidaan opettaa tai integroida eri oppiaineisiin?
Valitse jompikumpi tehtävistä:
Opettajanäkökulma: digitaalisesti tuotettu ja käsitelty kuva oppimateriaalina
Monet oppimateriaalit ovat nykyään digitaalisessa muodossa. Kuvan keinoin esittäminen havainnollistaa joskus asiaa huomattavasti paremmin kuin pelkkä teksti tai puhe. Mieti jokin esimerkki, miten kuvankäsittelyohjelman avulla tuotettu grafiikka voisi toimia oppiaineessa hyödyllisenä oppimateriaalina. Toteuta seuraavat tuotokset:
- Oppimistilanteen (kuvan käyttötilanteen) kuvaus:
- Kerro tehtävään valittu näkökulma (opettajanäkökulma).
- Missä yhteydessä kuvaa käytetään?
- Millä tavalla kuvaa käytetään (osana PP-esitystä, verkko-oppimateriaalissa, digivideossa jne.)?
- Mihin oppiaineen tavoitteisiin oppimateriaali liittyy?
- Kuva:
- Kuvan tuottamisessa on käytettävä jotain kuvankäsittelyohjelmaa (esim. GIMP). Esimerkiksi pelkästään editoimaton digikameralla otettu kuva ei kelpaa.
- Muokattuja kuvia saa olla myös useampia, jos käyttökonteksti sitä edellyttää.
Kuvaus tehdään WWW-sivuna ja toteutettu kuva tai kuvat liitetään sivulle. WWW-sivu linkitetään Moodlen keskusteluryhmään.
Oppilasnäkökulma: kuvankäsittelyä hyödyntävä oppimistilanne
Digitaalisilla välineillä tuotettuja kuvia on joka puolella: julisteissa, mainoksissa, animaatioissa, nettisivuilla, dokumenteissa, esityksissä... Tietokoneen peruskäyttäjäkin joutuu/pääsee opettelemaan kuvankäsittelyä digikuvien myötä. Missä kuvankäsittelyä oikein opitaan?
Suunnittele valitsemaasi oppiaineeseen oppimistilanne, jossa opiskellaan/hyödynnetään digitaalista kuvankäsittelyä. Tee seuraavat tuotokset:
- Oppimistilanteen kuvaus:
- valittu näkökulma (oppilasnäkökulma),
- yleinen kuvaus,
- kohderyhmä,
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan/TVT:n kannalta sekä
- tehtävänanto ja/tai ohjeistus oppilaille.
- Mallituotos eli kuva, jonka oppilas voisi saada kuvankäsittelyohjelmaa käyttäen aikaiseksi. Malliesimerkin on tavoite vastata oppilaan kiitettävää/erinomaista suoritusta. Mallituotoksia voi olla myös useampia, jos oppilaiden tehtävänanto sitä edellyttää.
Oppimistilanne tulee olla sellainen, että siinä myös muokataan kuvia, pelkästään digikuvaus ei kelpaa aiheeksi.
Kuvaus tehdään WWW-sivuna ja mallituotos liitetään sivulle. WWW-sivu linkitetään Moodlen keskusteluryhmään.
Tehtävä on palautettava viimeistään 21.4. Muista myös tehtävän itsearviointi Moodlessa.
Vinkkejä
- Oppimistehtävän arviointiperusteita (PDF) lukemalla saa käsityksen siitä, millaisia osa-alueita tehtävän arvioinnissa painotetaan.
- Ohjeita kuvankäsittelyyn (lähinnä GIMPille) löytyy vuoden 2016 Opetusteknologia-kurssin luennolta 5 ja demoista 8 ja 9.
- Ohjeita kuvankäsittelyyn Paint.NET-ohjelmalle löytyy Digitaalisen osaamisen perusteet -opintojakson materiaalipankista.
- Kuvankäsittelyn perusteita käydään läpi myös Linkki-oppimateriaalissa.
- Voit saada ideoita tehtävään myös eräästä tämän kurssin vanhasta oppimistehtäväpalautuksesta.
Käyttäjien kommentit