Harjoitustyö
Seuraavassa kuvataan Oppimateriaalituotanto-kurssin (TIES460) harjoitustyön sisältö.
Kuvaus
Aihe: Oppimateriaalipaketin toteuttaminen tiettyyn tietotekniikan (tai vähintäänkin tietotekniikan sisältöoppimista sisältävään) aihekokonaisuuteen. Harjoitustyön tarkemman aiheen opiskelijat saavat päättää itse. Valittu harjoitustyön aihe ilmoitetaan Moodlessa. Ilmoittakaa aihe Moodlessa heti kun olette aiheen päättäneet.
Tavoitteena on tehdä mahdollisimman laadukas ja käyttökontekstiin sopiva oppimateriaalipaketti.
Harjoitustyön voi tehdä yksin tai 2-3 hengen ryhmässä. Verkkokurssilla ryhmätyö on haastavampaa kuin luentokurssilla, mutta jos ryhmätyön tekeminen onnistuu etätyön mahdollistavilla välineillä, niin ryhmätyötä voi suositella, sillä "oikeassa" oppimateriaalituotannossa oppimateriaaleja tehdään yleensä juurikin ryhmässä.
Laajuus: Laskennallisesti harjoitustyölle on varattu kurssin työmäärästä noin kolmannes. Tämä tarkoittaa sitä, että harjoitustyön koostamiseen olisi tarkoitus käyttää noin 25-30 tuntia per opiskelija. Harjoitustyöpaketti ei siis ole vain 1-3 oppitunnin oppimateriaalipaketti, muttei myöskään välttämättä kokonaisen kurssin oppimateriaalipaketti, vaan todennäköisesti jotain edellisten väliltä. Harjoitustyön toteuttamiseen valittava alusta, formaatti ja muut tekniset ratkaisut vaikuttavat harjoitustyön tekemiseen kuluvaan aikaan ja siten myös harjoitustyön laajuuteen. Luonnollisesti myös se, tekeekö harjoitustyön yksin vai ryhmässä vaikuttaa harjoitustyön laajuuteen.
Oppimateriaalin käyttökonteksti tulee miettiä; millaiseen opetus-/oppimistilanteeseen materiaali on suunniteltu? Mikä on opettajan rooli materiaalin hyödyntäjänä vai onko kyse oppilaiden/opiskelijoiden itseopiskelumateriaalista?
Alusta/formaatti: Harjoitustyön voi tehdä haluamassaan formaatissa ja haluamalleen alustalle. Alusta/formaatti tulee miettiä käyttökontekstin perusteella; millainen materiaali sopii parhaiten kyseiseen käyttökontekstiin? Jos harjoitustyö toteutetaan sähköiselle alustalle, tulee materiaaliin päästä käsiksi WWW-selaimella ilman erillisiä kirjautumisia (pl. yliopiston tunnuksilla kirjautuminen ei haittaa). Formaatti- ja alustamahdollisuuksia ovat esimerkiksi seuraavat:
- painettu materiaali; tätä voi simuloida tuottamalla painovalmiin PDF:n tai valitsemalla materiaalin sivukooksi A4, jolloin materiaalin voi helposti myös tulostaa
- PDF tai muu vastaava "kirjamainen" sähköinen materiaali
- WWW-sivusto
- Moodle
- Peda.net
- TIM
Harjoitustyön tulee olla valmis viimeistään 19.4. Harjoitustyön WWW-osoite (painetun materiaalin tapauksessa PDF:n sijainti) ilmoitetaan kurssin opettajalle ja muille opiskelijoille Moodlessa.
Harjoitustyön esittely ja arviointi
Harjoitustyö esitellään opettajalle ja muille kurssilaisille tekemällä esittelyvideo. Videolla kerrotaan tuotetun oppimateriaalin käyttökonteksti, esitellään materiaali pääpiirteittäin sekä arvioidaan valitun formaatin/alustan toimivuutta. Videon suosituspituus on noin 10 minuuttia. Video voi olla ruutukaappaus- tai kuvattu video. Video linkitetään Moodleen yhtä aikaa harjoitustyön palauttamisen kanssa, eli viimeistään 19.4.
Videoiden julkaisun jälkeen muut kurssilaiset sekä kurssin opettaja katsovat esittelyvideot ja arvioivat oppimateriaalin laatua ja yleisesti tekijä(ryhmä)n onnistumista työssään kirjoittamalla kommenttejaan Moodlen keskusteluryhmään. Jokaisen kurssilaisen tulee arvioida vähintään kolmea eri työtä. Pyrkikää valitsemaan töitä arviointiin siten, että jokainen kurssilainen saa palautetta omasta työstään. Myös tekijöiden tulee osallistua keskusteluun omasta harjoitustyöstä. Keskustelu Moodlessa pyritään saamaan valmiiksi 28.4. mennessä.
Esimerkkiaiheita
Harjoitustyö voisi olla esimerkiksi jokin seuraavista aiheista:
- Materiaali 3.-6. vuosiluokkien opettajien työn tueksi, jotta he pystyvät toteuttamaan opetuksessaan OPS:in TVT:n laaja-alaisen osaamisen (L5) taidoista seuraavan kohdan: "He (oppilaat) harjaantuvat sujuvaan tekstin tuottamiseen ja käsittelyyn eri välineillä ja oppivat myös kuvan, äänen, videon ja animaation tekemistä."
- Sellainen matematiikan oppimateriaalipaketti yläkouluun, jossa toteutuu OPS:in tavoite "T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen"
- Materiaali opettajan työn tueksi yläkoulun valinnaisen TVT-kurssin taulukkolaskennan osioon
- Opettajan työn tueksi sellainen materiaali lukion teemakurssille "Tutkiva työskentely teknologialla (TO2)", jolla pystyy toteuttamaan (vähintään teknisesti) kurssin tavoitteen "opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja esittää yksin tai yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa johonkin ilmiöön tai aihepiiriin liittyvän dokumentoidun projektin, tutkielman, keksinnön tai muun tuotoksen."
- Ammattikouluun TVT:n perustutkintoon oppimateriaalipaketti (joko opettajan työn tueksi tai itseopiskelumateriaaliksi), jolla toteutuu pakollisen tutkinnon osan "Palvelutehtävissä toimiminen" kohta "Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa toimia jossain organisaation toimintaprosessissa, jolloin hän [...] käyttää sosiaalisen median virtuaalisia työkaluja liiketoiminnan tehostajana."
- Yliopisto-opiskelijalle itseopiskelumateriaali, jolla saa CSS-määrityksistä sellaisen tietotaidon, jolla pystyy tekemään vuoden 2016 Opetusteknologia-kurssin 4. oppimistehtävän vaatimat asiat.
Ohjaus
Harjoitustyön tekemisen tueksi on tarjolla ohjausta sähköpostilla antti.j.ekonoja@jyu.fi.
Käyttäjien kommentit