Oppimistehtävä 2
Toimisto-ohjelmat opetuskäytössä
Tehtävän ohjeistus videolla
- Linkki Moniviestimessä olevaan videoon löytyy Moodlesta.
Miten toimisto-ohjelmistojen käyttöä voidaan opettaa tai integroida eri oppiaineisiin?
Oppimistehtävästä 2 eteenpäin tehtävissä valitaan aina joko tietotekniikan/TVT:n integrointinäkökulma tai sitten toteutetaan tehtävä omana oppiaineena opetettavaan tietotekniikkaan/TVT:hen. Huomioi, että tehtävävalinnoissasi toteutuvat oppimistehtävien aihevalintojen reunaehdot.
Tehtävänanto tehdään WWW-sivulle.
Oppimistehtävä on seuraava:
Kuvaa oppimistilanne (oppimistilanteen "laajuus" noin 1-3 oppituntia), jossa hyödynnetään jotain toimisto-ohjelmistokokonaisuuden (esim. Microsoft Office, Apache OpenOffice, LibreOffice tai Google Docs) ohjelmaa (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka tai tietokanta). Oppimistilanteessa voidaan hyödyntää myös useita eri toimisto-ohjelmia. Kuvauksessa on oltava:
- Yleinen oppimistilanteen kuvaus. Kerro mille kohderyhmälle tehtävä on tarkoitettu ja mitä oppiainetta/oppiaineita tehtävä koskee.
- Tavoitteet oppiaineen/oppiaineiden ja tietotekniikan/TVT:n kannalta. Jos tehtävä suunnataan tietotekniikkaan/TVT:hen, kuvataan
luonnollisesti vain kyseisen oppiaineen tavoitteet. Avaa auki sanallisesti, mitä oppitunnin tavoitteet ovat.
Peilaa oppimistilanteen tavoitteita etenkin OPS:eista löytyviin tavoitteisiin:
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
(huomioi oppiaineiden tavoitteiden lisäksi myös tieto- ja viestintäteknologian laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuden (L5) tavoitteet)
- Voit hyödyntää myös Digitaalisen osaamisen kuvauksia, jotka täydentävät opetussuunnitelman perusteita.
- Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019
- Ammatillisten tutkintojen perusteet
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
(huomioi oppiaineiden tavoitteiden lisäksi myös tieto- ja viestintäteknologian laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuden (L5) tavoitteet)
- Oppilaille annettava tehtävänanto tarvittavine ohjeistuksineen. Oppilaiden tietoteknisistä esitiedoista ei saa tehdä liikoja oletuksia. Jos tehtävässä on integrointinäkökulma, on siinä huomioitava myös tietoteknisten taitojen oppiminen oppiaineen taitojen oppimisen lomassa.
- Valittua toimisto-ohjelmistoa käyttäen toteutettu malliesimerkki, joka oppilaiden pitäisi tuottaa. Malliesimerkin on tavoite vastata oppilaan kiitettävää/erinomaista suoritusta.
Oppimistilanteen kuvaus tarvittavine ohjeineen ja taustoineen sekä linkki malliesimerkkiin (myös käytetyn ohjelman omassa tiedostomuodossa, EI siis pelkästään PDF-muunnos tai kuvakaappaus) sijoitetaan WWW-sivulle ja linkitetään Moodlen keskusteluryhmään viimeistään 7.4. Tutustu tarkempiin palautusohjeisiin Moodlessa. Muista myös tehtävän itsearviointi Moodlessa.
Vinkkejä
- Oppimistehtävän arviointiperusteita (PDF) lukemalla saa käsityksen siitä, millaisia osa-alueita tehtävän arvioinnissa painotetaan.
- Ohjeita toimisto-ohjelmien käyttöön löytyy esimerkiksi Digitaalisen osaamisen perusteet -opintojakson materiaalipankista ja niihin liittyvistä ohjevideoista (sivusto 1 ja sivusto 2).
- Ohjeita löytyy myös Tietokone ja tietoverkot työvälineenä -kurssin (Digitaalisen osaamisen perusteet -kurssin edeltäjä) luennoilta ja harjoituksista.
- Linkki-oppimateriaalissa käydään läpi toimisto-ohjelmien käyttöä kohderyhmänä yläkoulu, niistäkin materiaaleista voi olla hyötyä.
- Voit saada ideoita myös eräästä tämän kurssin vanhasta oppimistehtäväpalautuksesta.
Käyttäjien kommentit