Pääteohjaus 1
Tutustumme Visual Studio 2010/2012 -ohjelmointiympäristöön ja harjoittelemme C#-perusteita.
Apua C#-kieleen löytyy seuraavista dokumenteista:
- Ohjelmointi 1 C# -moniste
- Console Members
- How to: Create a C# Console Application
- C# Programming Guide
- C# Reference
- C# FAQ
- Get Ready for C# 4.0
- Dynaamiset taulukot
Tee seuraavat tehtävät. Jos C# tuntuu helpolta niin voit hypätä suoraan Windows Forms -tehtäviin
Huom! Visual Studion projekti on tallennettava mikroluokkien koneissa C:-asemalle MyTemp-kansioon. U:-asemalta ei voi suorittaa omia ohjelmia. Muista kopioida projektisi työskentelyn loputtua talteen U:-asemallesi.
Mallivastaukset:
- console.txt (mallikoodi)
- ohjaus1.zip (Visual Studio projekti)
- Forms-osuus (mallikoodi)
- ohjaus1_forms.zip (Visual Studio projekti)
C#
Jos C# on sinulle jo tuttu kieli niin voit hypätä suoraan Windows Forms -tehtäviin.
- Katso ensin c#-perusteet-luento
-
Käy läpi dokumentti
Introduction to the C# Programming Language ja tee sen avulla Visual Studio 2010/2012:llä
oma Hello World -ohjelmasi konsoliohjelmana (komentoriviltä toimiva).
- Käynnistettyäsi visual studion niin valitse uuden projektin tallennuspaikaksi c:\mytemp\, koska U:-asemalta et saa suorittaa omia ohjelmia. Muista lopetettuasi kopioida projektikansiosi talteen c:\mytemp-kansiosta.
- Lisää ohjelmaasi funktio, joka laskee yhteen kaksi lukua ja palauttaa lukujen summan. Tulosta lukujen summa konsoliin. Jos haluat varmistaa, että konsoli pysyy auki kunnes painat jotain näppäintä niin lisää ohjelman loppuun rivi: Console.ReadKey()
- Lisää funktio, joka kysyy kaksi lukua käyttäjältä. Tulosta luvut ja lukujen summa konsoliin.
- Muuta ohjelmaa siten, että se kysyy uusia lukupareja niin kauan kunnes käyttäjä syöttää kummaksikin luvuksi 0. Console.ReadLine-lukee merkkijonon käyttäjältä. Merkkijonon voi muuntaa kokonaisluvuksi Convert-kirjaston avulla.
- Luo uusi luokka (class), joka osaa hoitaa lukujen kysymisen, yhteenlaskemisen ja tulostamisen. Muuta ohjelmaasi niin, että se käyttääkin nyt uutta luokkaa mutta toimii edellämainittuun tapaan. Jos haluat luoda luokan uuteen tiedostoon niin valitse Visual Studion oikeassa laidassa olevasta Solution Explorerista ConsoleApplication1:en kontekstivalikosta Add|New Item.
- Peri edellä tekemästäsi luokasta uusi luokka, joka osaakin kertoa luvut keskenään yhteenlaskemisen sijaan. Laita ohjelma tulostamaan myös keskenään kerrotut lukuparit.
- Kokeile miten Visual Studiolla debugataan.
- Lisää sopivaan kohtaan koodiasi breakpoint hiiren kontekstivalikon kautta
- Käynnistä ohjelmasi (F5)
- Tutki mitä kaikkea tietoa ohjelmasi suorituksesta ilmestyy näyttöön. Debug-valikosta löytyvät tarvittavat komennot ohjelman suorituksen jatkamiseen.
- Tutustu artikkeleihin Capitalization Conventions, C# Coding Style Guide ja C# Coding Conventions (C# Programming Guide)
Windows Forms
- Katso ensin luennot: Windows Forms -perusteet, http://appro.mit.jyu.fi/gko/luennot/formslayout ja Dynaamiset kontrollit ja omat luokat
- Kirjoita oma versiosi Autolaskurista. Aloita Visual Studiolla uusi projekti ja valitse tyypiksi Windows Forms. Lisävinkkejä voit katsoa artikkelista: Autolaskuri for .net ja luentoesimerkistä. Hyvät perusohjeet ja -mallit C# ja Windows Forms -ohjelmoinnista löydät C# Essentials -kirjan Designing Forms in C# and Visual Studio -osiosta.
- Lisää ohjelmaasi myös polkupyörien laskeminen
- Varmista, että autoja ja polkupyöriä voi laskea myös näppäimistön avulla eli painamalla jotain tietty näppäintä. vinkki: &-merkki painikkeen tekstissä sopivan merkin edessä tekee tästä merkistä shortcutin.
- Lisää ohjelmaan menut. Vinkki: Kokeile menustripin oikeassa ylälaidassa olevasta nuolesta tulevaa kontekstivalikkoa ja valintaa Insert Standard Items
- Kokeile AboutBox-luokkaa, joka hakee näyttämänsä tiedot täältä: Project|'ProjectName' Properties|Assembly Information. Saat AboutBoxin lisättyä valitsemalla projektisi kontekstivalikosta eli klikkaa hiiren oikealla painikkeella projektisi nimeä Solution Explorerissa ja valitse sieltä Add|New Item|About Box. Tee tästä modaalinen dialogi eli dialogi, joka estää auki ollessaan ohjelman pääikkunan käyttämisen.
- Lisää ohjelmaan värinvalintadialogi jolla voi muuttaa laskurikenttien taustaväriä
- Laita auto ja polkupyörä liikkumaan näytöllä edestakaisin
- Lisää ohjelmaasi painike, joka luo uusia autolaskuri-ikkunoita
- Asemoi kaikki luomasi painikkeet ja laskurit FlowLayoutPanelin avulla rinnakkain siten, että painikkeet ovat vierekkäin ja laskurit ym. ovat näiden alapuolella vierekkäin.
- Lisää ohjelmaasi MessageBox-dialogi, joka kysyy varmistuksen jos ohjelmaa yritetään sulkea.
- Lisää ohjelmaan syöttökenttä johon voi syöttää numeron, joka määrää montako autoa tai polkupyörää yksi painikkeen painallus lisää. Esim. syötekentässä on luku 10 niin autoja ja polkupyöriä lisätään joka painalluksella 10.
- Varmista, että ohjelma ei kaadu epäkelpojen numeroiden takia eli käsittele poikkeustilanteet.
- Lisää liikkuva auto myös about-dialogiin. Tee ratkaisu (luo autosta oma luokka) jolla voisit helposti luoda liikkuvia autoja minne tahansa.
Käyttäjien kommentit