Kurssin käytännön järjestelyt ja Moodle - Luento 1
- Luentotaltiointi
- Kurssin käytännön järjestelyt
- Moodlen tehokas käyttö
- Kurssin ensimmäisen viikon ohjelma
Luennon aiheina ovat kurssin käytännön järjestelyt sekä oppimisympäristön (Moodle) tehokas käyttö. Esitellään myös kurssin ensimmäinen oppimistehtävä.
Luentotaltiointi
- opetusteknologia1_14.wmv 139M
- opetusteknologia1_14.mp4 H.264-pakkaus, 96M
- opetusteknologia1_14.mp3 10M
Kurssin käytännön järjestelyt
- Opettajan esittäytyminen
- Opiskelijoiden esittäytyminen
- Kurssin idea ja sisällöt
- Kurssin tavoite:
- antaa opiskelijoille perustiedot ja hyvät käyttötaidot tietotekniikan opettajan työssä tarvittavista työvälineistä ja teknologiasta
- Kurssin suorittaminen
- Luennot
- 8 kpl
- videoidaan
- vapaaehtoisia, mutta erittäin suositeltavia
- katso ajat ja paikat Korpista
- Demot
- noin 14 kpl
- tehdään mikroluokassa demoaikana tai omalla ajallaan
- voi siis tehdä myös etänä, jos löytyy tarvittavat laitteet ja ohjelmat
- vapaaehtoisia (tehtäviä ei siis tarvitse palauttaa), mutta erittäin suositeltavia
- katso ajat ja paikat Korpista
- Oppimistehtävät
- 8 kpl
- pakollisia
- tehdään omalla ajalla mikroluokassa tai kotona
- voi siis tehdä etänä, jos löytyy tarvittavat laitteet ja ohjelmat
- tehdään itsenäisesti, pari- tai ryhmätyö ei sallittua
- palautus aikataulun mukaan (1 tehtävä per viikko)
- jokaisessa tehtävässä on mahdollista tehdä joko 1, 3 tai 5 pisteen tehtävä
- 1 pisteen tehtävä on helpoin ja suppein, 3 pisteen tehtävä vaikeutuu ja laajentuu, 5 pisteen tehtävä on haastavin ja laajin
- yleensä 3 pisteen tehtävä on jatkoa 1 pisteen tehtävälle ja 5 pisteen tehtävä on jatkoa 3 pisteen tehtävälle
- tehtävistä on mahdollista saada myös 2 tai 4 pistettä siinä tapauksessa, että palauttaa 3 tai 5 pisteen tehtävän, joka on kuitenkin hieman puutteellinen
- tehtävistä voidaan jakaa myös puolia pisteitä
- tehtävistä saatujen pisteiden perusteella muodostuu kurssiarvosana
- oppimistehtävien aiheet:
- oppimistehtävä 1 - interaktiiviset taulut ja tablet-laitteet
- oppimistehtävä 2 - WWW-sivujen tekeminen
- oppimistehtävä 3 - sisällönhallintajärjestelmän käyttö
- oppimistehtävä 4 - WWW-sivujen ulkoasun tekeminen
- oppimistehtävä 5 - kuvankäsittely
- oppimistehtävä 6 - ruutukaappausvideot
- oppimistehtävä 7 - video- ja äänieditointi
- oppimistehtävä 8 - animaatiot
- Luennot
- Kurssin arviointiperusteet
- kurssi arvioidaan numeroarvosanalla 1-5
- arvosana muodostuu oppimistehtävien pisteiden keskiarvosta seuraavasti:
- keskiarvo 4,50-5,00 -> arvosana 5
- keskiarvo 3,50-4,49 -> arvosana 4
- keskiarvo 2,50-3,49 -> arvosana 3
- keskiarvo 1,50-2,49 -> arvosana 2
- keskiarvo 1,00-1,49 -> arvosana 1
- lisäksi kaikkiin arvosanoihin vaaditaan vähintään 6 oppimistehtävän suorittaminen vähintään 1 pisteen arvoisesti
- jos oppimistehtävien keskiarvo jää alle 1,0:n, on kurssisuoritus hylätty
- keskiarvorajoja voidaan tarvittaessa tarkentaa (alaspäin) kurssin edetessä
- Kurssin ajankäyttö
Varaa riittävästi aikaa kurssin suorittamiselle! Alla olevasta taulukosta näet miten kolmea opintopistettä vastaava noin 80 tuntia suunnilleen jakautuu.
Oppimistehtävien osalta tulee huomata, että niille laskettu 4 tuntia on vain arvio, johon vaikuttaa paljon tehtävässä valittu taso (1, 3 vai 5 pistettä) sekä opiskelijan taitotaso.
Luennot 8 x 2 h = 16 h Demot 14 x 2 h = 28 h Oppimistehtävät 8 x 4 h = 32 h Muut kurssiin liittyvät asiat 4 h Yhteensä 80 h
Lisää käytännön asioita löytyy kurssin etusivulta.
Moodlen tehokas käyttö
Näytetään esimerkkejä seuraavista toimenpiteistä Moodlessa:
- Kirjautuminen
- Keskustelu
- Kirjoittaminen RichText-editorilla
- Tentti-työkalu
- Opettajan Moodle
Kurssin ensimmäisen viikon ohjelma
Keskiviikkona ensimmäinen demo aiheena Moodle ja torstaina toinen demo aiheena interaktiivinen taulu, lähiprojektori ja tablet-tietokoneet.
Ensimmäisen oppimistehtävän aiheena ovat interaktiiviset taulut ja tablet-laitteet. Tehtävä tulee palauttaa Moodleen viimeistään tiistaina 25.3.2014 klo 24:00.
Käyttäjien kommentit