Demo 9 - Kuvankäsittely II

Jatketaan edellisissä demoissa tehdyn kuvakollaasin rakentamista.

Kuvankäsittelydemot voi tehdä haluamallaan ohjelmalla. Näissä tehtävissä tehtäviä ohjataan tekemään GIMP-ohjelmalla, joka löytyy valmiiksi asennettuna Agoran mikroluokista. Ohjelman saa ladattua ilmaiseksi kotikoneellekin osoitteesta: http://www.gimp.org/downloads/.

Kuvankäsittelyn perusteisiin ja GIMPin käyttöön kannattaa katsoa ohjeita luentosivulta etenkin silloin, jos kuvankäsittely ja GIMP ovat aihealueina itselle uusia. Luennon videolla näytettiin esimerkkejä GIMPin käytöstä, joten myös siihen kannattaa tutustua.

Aloita demo kopioimalla ensin XCF-tiedosto (GIMPin oma tiedostomuoto; jos teet demoa muulla ohjelmalla, niin kopioi kyseisellä ohjelmalla tehty tiedosto) verkkolevyltä C:\MyTemp-hakemistoon käsittelyä varten (suoraan verkkolevyllä työskentely on hidasta ja profiili täyttyisi) ja siirrä lopuksi muokattu kuva takaisin verkkolevylle. Jos edellisen demon tehtävät jäivät kesken, niin jatka niiden tekemistä ennen tätä demoa.

Heijastus

Tehdään rakennuksista heijastus veden pintaan (vaikka se ei oikein sovikaan kuvan hajavaloon).

HUOM! Kuvaa kannattaa tallentaa aina tietyn kohdan valmiiksi saatuaan, jotta vältytään lisätyöltä esimerkiksi GIMPin kaatuessa. Tallennus tulee tehdä GIMPin omaan XCF-tiedostomuotoon, jolloin saadaan säilytettyä esimerkiksi tasot ja muut itse tehdyt editoinnit kuvaan.

Heijastus veteen

  1. Valitse taustataso (Background).
  2. Rajaa veden ja taivaan välissä oleva alue. Valinnan tekeminen onnistuu esimerkiksi seuraavasti:
    • Valitse taikasauvatyökalu (Fuzzy Select Tool) Taikasauva. Säädä sopiva raja-arvo (Threshold), jolla määrätään mukaan otettavan väriskaalan leveys.
    • Napauta hiirellä taivaan kohdalle. Jos aluetta tuli liikaa valittua, niin peruuta toiminto ja kokeile pienemmällä arvolla. Jos taivasta tuli valittua liian vähän, niin suurenna arvoa tai napauta vaihtonäppäin (Shift) pohjassa uudelleen sellaiselle alueelle mitä ei ole vielä valittu (Shift-pohjassa uusi alue lisätään edelliseen valintaan).
    • Lisää raja-arvoa ja ota mukaan vesialue. Alueen lisääminen onnistuu siis napauttamalla vettä Shift-näppäin pohjassa.
    • Koko vesialue ei välttämättä tule valituksi, mutta tärkeintä on että veden ja maan raja on tarkka. Voit lisätä loput puuttuvat vesialueet lassotyökalulla Lassotyökalu vaihtonäppäin (Shift) pohjassa.
    • Valitse tämän jälkeen Select | Invert.
  3. Valitse Edit | Copy ja Edit | Paste. Valitse Layers-ikkunasta "Floating Selection" -kohdasta hiiren kakkospainikkeella To New Layer. Anna tasolle nimeksi (tuplaklikkaa tason nimeä) heijastus tms.
  4. Tee sopivat kierrot ja väännöt niin, että heijastus-taso saadaan rantaan kiinni ja järven pinnan päälle:
    • Käännä kaupunkialue ympäri Layer-valikon Transform-työkaluilla tai työkalupalkin muunnostyökaluilla Muunnostyökalut. Tarvinnet ainakin Flip-työkalua.
    • Kierrä tasoa hieman niin, että ranta-alueet ovat jotakuinkin kohdakkain. Suoremmat rakennuksien linjat heijastuksessa saisi perspektiivityökalulla, mutta tämä aiheuttaisi muutamia ongelmia reuna-alueilla.
    • Valitse skaalaustyökalu (Scale Tool) ja pienennä tason kokoa pystysuunnassa.
    • Valitse vielä perspektiivimuunnos ja venytä alalaidan reunaa hieman leveämmäksi niin, että alalaidasta tulee taustakuvan levyinen.
  5. Lisätään sirontaa ja aaltoja:
    • Valitse tasolle suodatin Filters | Distorts | Ripple.... Laita pieni Amplitude ja hieman isompi Period niin, että tasoon muodostuu pientä aaltoliikettä. Katso ettei aaltoliikkeestä tule liioiteltu suhteessa taustakuvaan.
    • Lisää pientä hajontaa kuvaan valinnalla Filters | Noise | Spread.... Valitse jokin pienehkö luku.
  6. Pienennä heijastus-tason Opacity-arvoa Layers-ikkunassa noin puoleen, jolloin saat siitä sopivasti läpinäkyvän.
  7. Kokeile vielä laittaa Opacity takaisin 100 prosenttiin. Kokeile vaihtaa tason moodia (Mode-valikko Layers-ikkunassa) siten, että saat tasosta heijastuksen tapaisen. Sopia tiloja ovat esimerkiksi Overlay ja Soft light.

Pilvet

Vaihdetaan tylsä harmaa taivas hieman kirkkaammaksi ja lisätään sinne pilviä.

Valkoisia pilviä sinisellä taivaalla

  1. Valitse taikasauvatyökalulla Taikasauva taivas ja tee siitä oma "kelluva valinta" ("Floating Selection") kuten yllä (Edit | Copy ja Edit | Paste). Älä vielä kiinnitä valintaa omaksi varsinaiseksi tasoksi (eli älä valitse "To New Layer").
  2. Valitse Filters | Render | Clouds | Solid Noise.... Valitse Turbulent-valinta päälle. Kokeile säätää X size, Y size ja Detail -valintoja siten, että saisit mahdollisimman pilvimäisiä alueita taivaalle (ainakin X size > Y size). Preview-tila voi näyttää kuvion väärin, joten välillä on kokeiltava napauttaa OK:ta ja perua toiminto, ellei alue miellytä. Taivaan ja pilvien värityksestä ei tarvitse vielä välittää.
  3. Erotetaan pilvimassasta paremmin kirkkaat alueet esiin. Valitse Colors | Levels.... Siirrä histogrammista mustaa kolmiota oikealle. Tällöin himmeästi näkyvä pilviusva katoaa ja isot alueet tulevat näkyviin. Siirrä valkoista kolmiota vasemmalle, niin pilvet tulevat kirkkaammin esille. Siirrä keskiharmaata myös hiukan oikealle, niin yksittäiset pilvialueet näkyvät vielä selvemmin.
  4. Muutetaan taivaan väritys kuntoon. Valitse Colors | Colorize.... Muunna musta väri vaalean siniseksi muuttamalla ensin Lightness-arvoa huomattavasti isommaksi ja sen jälkeen säätämällä Hue-arvoa. Värikylläisyyttä (Saturation) voi pienentää hieman, jos muu kuva on harmaata.
  5. Jos taivas ei ole tarpeeksi sininen, niin sinisyyttä voi lisätä valinnan Colors | Color Balance... kautta.
  6. Pilvistä voi tehdä hieman utuisempia valinnalla Filters | Blur | Motion Blur.... Liikkeen suunnaksi kannattaa antaa vaakasuunta (0 astetta) ja pituutta voi antaa runsaasti. Älä tallenna kuitenkaan vielä!

Kirkas taivas ei välttämättä sovi kuitenkaan tällaiseen tummaan kuvaan. Kokeillaan vielä vaihtaa taivaan väri vaaleaksi ja pilvet tummiksi.

Tummat pilvet taivaalla

  1. Peruuta Motion Blur -suodatin.
  2. Valitse Colors | Invert. Muunnos kääntää värit täysin ympäri (valkoisesta tulee mustaa jne.).
  3. Muunnetaan taas tumma väri siniseksi kuten yllä. Valitse siis Colors | Colorize.... Aseta Hue siten, että saat sopivan sinistä väriä ja väännä Lightness-vipu oikealle päin.
  4. Taivaan ja pilvien värieroa voi säädellä Colors | Levels... -valinnan kautta.
  5. Lisää Motion Blur (Filters | Blur | Motion Blur...) uudelleen, kun värit ovat kohdallaan.
  6. Tee lopuksi "Floating Selection" -tasosta varsinainen taso valitsemalla Layers-ikkunasta "Floating Selection" -kohdasta hiiren kakkospainikkeella To New Layer.

Taustan häivytys

Maisemasta puuttuu vielä jotain... nimittäin nostokurki! Lisätäänpä sellainen. ;-)

Lisätty nostokurki Kuokkalan sillan takana

  1. Hae Wikipediasta julkinen nostokurjen kuva. Tallenna täyskokoinen kuva C:\MyTemp-hakemistoon. Avaa kuva GIMP-ohjelmaan edellisen kuvan rinnalle.
  2. Maalaa lähimpänä oleva nostokurki saksityökalulla Saksityökalu ja luo sen avulla pohjalta valinta-alue (napauta keskelle aluetta, kun alueen rajaus on tehty). Tarvittaessa voit lassotyökalulla Lassotyökalu lisätä puuttuvat alueet (Shift-näppäin pohjassa), jos saksityökalu jättää jotain pois.
  3. Kopioi alue ja liitä se kompositiokuvaan. Tee valinta-alueesta uusi taso napauttamalla Layers-ikkunassa "Floating Selection" -tasoa ja valitsemalla To New Layer. Nimeä taso nostokurjeksi.
  4. Siirrä taso vasempaan ylänurkkaan ja pienennä sen kokoa (esim. skaalaustyökalulla) siten, että alareuna on rannan tasolla ja yläreuna on aivan kuvan ylälaidassa.
  5. Seuraava ongelma on tason taustan häivytys. Zoomaa lähelle nostokurjen alareunaa.
  6. Ota käyttöön värin valintatyökalu Värin valintatyökalu. Kasvata Threshold-arvoa suurehkoksi (esim. 50) ja napauta johonkin nostokurjen alaosassa olevaan vaalean siniharmaaseen alueeseen.
  7. Pienennä Threshold-arvoa ja napauta sellaiseen sinisehköön osaan mikä ei vielä tullut valituksi, jos alueita jäi valinnan ulkopuolelle.
  8. Kun alaosan runkoon kuulumattomat osat on valittu alueeksi, niin valitse valikosta Edit | Cut. Nyt alaosa on läpinäkyvä.
  9. Poista ensin mahdollisesti valittuna olevat alueet valinnalla Select | None. Valitse sitten nostokurjen yläosasta keskeltä tumman sinistä taivasta väriarvo pipettityökalulla Pipettityökalu. Valitse tämän jälkeen Layer | Transparency | Color to Alpha.... Napauta värin valintaa ja kirjoita RGB-arvoihin samat luvut kuin mitä pipettityökalu on antanut. Valitse OK. Nyt taivaan pitäisi muuttua läpinäkyväksi.
  10. Tarvittaessa voit sumentaa nostokurki-tasoa kokonaisuudessaan hieman valitsemalla Filters | Blur | Gaussian Blur.... 1x1 pikselin sumennus voi olla riittävä, koska rakennuksetkin näkyvät kohtuullisen terävästi.

Maskit

Sijoitetaan nostokurki sillan taakse.

  1. Tarkista, että taso on nyt sopivassa paikassa, eli että sitä ei tarvitse enää siirtää suhteessa taustaan.
  2. Valitse nostokurkitaso ja sille kontekstivalikosta (hiiren kakkospainikkeella) Add Layer Mask.... Valitse maskin pohjaksi valkoinen (täysi näkyvyys). Tämän jälkeen olet tason maskin muokkaustilassa.
  3. Pienennä tason Opacity-arvoa niin, että näet sillan ja nostokurjen alaosan samalla kertaa.
  4. Valitse sivellintyökalu Sivellintyökalu pienehköllä mustan värisellä pensselillä. Mustalla maalaaminen poistaa nyt nostokurkea näkyvistä samaan tapaan kuin pyyhekumityökalu.
  5. Sillan kaiteen kohdalla kannattaa vaihtaa pensseliä hieman utuisemmaksi, sillä kaide-alueen tarkka rajaaminen voi olla työlästä ja lähes samaan tulokseen päästään osittaisella läpinäkyvyydellä.
  6. Valitse lopuksi tason maskin muokkaus pois päältä Layers-ikkunasta nostokurkitason kontekstivalikosta (hiiren kakkospainikkeella) valinnalla Edit Layer Mask.
  7. Laita nostokurkitason Opacity takaisin 100 %:iin Layers-ikkunasta.

Tämä operaatio olisi myös onnistunut rajaamalla alueeksi sillan, tekemällä siitä uuden tason ja sijoittamalla nostokurkitason siltatason alle. Maskien avulla läpinäkyvyysalueita voidaan kuitenkin muokata helposti erilaisilla siveltimillä, värityökaluilla ja suodattimilla.

Maskit eivät suoraan vaikuta tason läpinäkyvyyskanavaan (Alpha), vaikka toimivatkin samalla tavalla. Valinnalla Apply Layer Mask kontekstivalikosta (hiiren kakkospainikkeella) maskin pisteet siirtyvät Alpha-kanavaksi. Voit tehdä kyseisen toiminnon, kun olet tyytyväinen nostokurkeen tehtyihin operaatioihin. Tason läpinäkyvyyskanavan arvoja voidaan suoraan muokata, kun Add Layer Mask -ikkunassa valitaan kohta Transfer layer's alpha channel.

Maskeja voidaan käyttää myös valinta-alueiden tallettamisessa, valitsemisessa ja muokkaamisessa (esimerkiksi Selection Mask).

Kuvan pienennys ja terävöinti

Kuva lopullisessa muodossa pienennettynä ja tarkennettuna

  1. Tallenna nykyinen kuva GIMPin omassa XCF-muodossa (File | Save As...).
  2. Valitse Layers-ikkunasta hiiren kakkospainikkeella valinta Merge Visible Layers....
  3. Valitse tämän jälkeen kaikki valinnalla Select | All. Kopioi kuva uudeksi kuvaksi valinnoilla Edit | Copy ja Edit | Paste as | New Image.
  4. Peruuta (Undo) alkuperäisessä kuvassa tehty Merge Visible Layers -toiminto.
  5. Pienennä toisessa ikkunassa olevaa kuvaa ("uusi" kuva) valinnalla Image | Scale Image.... Valitse kooksi 640x480 ja pienennysalgoritmiksi Cubic.
  6. Terävöitä kuvaa valinnalla Filters | Enhance | Unsharp Mask.... Aseta Radius alle 1.0. Vaihtele Amountia ja vaihda Preview-tilaa päälle ja pois, kunnes esikatselukuva näyttää hyvältä. Esimerkiksi nostokurjen ja talojen kohdalta on hyvä tarkistaa suodattimen vaikutus. Tarkista myös, ettei vedestä tule lasisen näköinen terävöityksen yhteydessä.
  7. Tallenna valmis kuva JPG-muodossa Export-toiminnon kautta.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi Lisää kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/opetusteknologia/demot/demo9/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
2014-03-11 13:43:09
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta