Pelit opetuksessa - Luento 8

Tilastotietoa pelaamisesta. Mitä peleistä opitaan? Peleistä oppimisen vahvuuksia ja heikkouksia. Huomioita pelien (erityisesti opetuspelien) rakenteista ja suunnittelusta. Esimerkkejä opetuspeleistä.

Luentotaltiointi

Ongelmia videon katselussa?

Tämä materiaalin pääasiallinen tietojen (mm. tilastot) lähde: Laura Ermi, Satu Heliö & Frans Mäyrä: Pelien voima ja pelaamisen hallinta. Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina. Tampereen yliopiston hypermedialaboratorio, 2004. Saatavilla verkosta: http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5939-3.pdf.

Tilastotietoa lasten ja nuorten pelaamisesta

Tilastotiedon perusteella voimme helposti todeta, että lasten digitaalisten pelien pelaaminen on erittäin yleistä, joten kannattaa miettiä myös sitä, voisiko opetusta ja pelejä yhdistää. Tästä pääsemmekin varsinaiseen luennon aiheeseen eli opetuspeleihin ja peleistä oppimiseen.

Peleistä oppiminen

Mitä peleistä voidaan oppia? Mitkä ovat (opetus)pelien vahvuudet ja heikkoudet?

Mitä peleistä (ei pelkästään opetuspeleistä) opitaan?

Pelien vahvuus oppimisessa:

Mihin oppiminen perustuu hyvissä opetuspeleissä?

Opetuspelien ongelmia:

Pelien elementit ja suunnittelu

Mitä elementtejä peleihin kuuluu? Millaista on pelien suunnittelu?

Digitaalisen pelin elementit

Digitaalisessa pelissä on paljon eri elementtejä, jotka riippuvat toki pelistä. Alla oleva kuva hahmottelee keskeisimpiä elementtejä.

Digitaalisen pelin elementit
Kuvan lähde: http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5939-3.pdf

Pelin suunnittelu

Opetuspelien suunnittelu

Mitä halutaan oppia? -> Pelin toiminta ja pelaajan kokemus

Tämän luvun tietojen lähde: Kirjavainen Antti: Pelit ja oppiminen, Tietotekniikan opettajan työvälineitä -kurssin luento 30.10.2006.

Esimerkkejä opetuspeleistä

Lisätietoa

Oppimistehtävä 9 - Pelit opetuksessa

Miten tietokonepelejä voidaan hyödyntää tälle viikolle valitsemasi oppiaineen (ei saa olla tietotekniikka) opetuksessa? Valitse toinen alla olevista tehtävistä. Peilaa pohdintaasi luennolla esitettyihin näkökohtiin.

Opetuspelin suunnittelu

Kehittele pelikonsepti, josta olisi hyötyä oppiaineen OPSin mukaisten tavoitteiden saavuttamisessa.

  1. Kirjoita suunnitelma, jossa on mm. seuraavat asiat:
    • Kuvaile millainen peli on kyseessä. Mitä pelissä tapahtuu?
    • Pohdi, millaisessa oppimistilanteessa peliä voidaan käyttää.
    • Mitä oppiaineen tavoitteita pelillä voidaan saavuttaa? Peilaa tavoitteita valtakunnalliseen OPSiin. Saavutetaanko pelillä jotain tietoteknisiä tavoitteita?
    • Mitkä asiat motivoivat pelaamaan peliä?
    • Mikä on pelin lisäarvo? Miksi peli opetusmenetelmänä on parempi kuin perinteinen opetus?
  2. Tee pohdinnoistasi WWW-sivu. Lisää linkki Moodle-keskusteluryhmään Oppimistehtävä 9 - Pelit opetuksessa.

Pelin opetuskäytön analyysi

Analysoi, miten valmista peliä (opetuspeli tai viihdepeli) voidaan hyödyntää tälle viikolle valitsemasi oppiaineen (ei saa olla tietotekniikka) opetuksessa.

  1. Etsi opetuskäyttöön sopiva peli, josta on hyötyä tälle viikolle valitsemasi oppiaineen (ei saa olla tietotekniikka) opetuksessa. Pelaa sitä.
  2. Analysoi, miten peli soveltuu opetuskäyttöön oppiaineessa:
    • Mitä pelin avulla voi oppia?
    • Mitä OPSin mukaisia tavoitteita pelillä voi oppia? Pohdi myös, mitä tietoteknisiä tavoitteita pelillä voidaan saavuttaa.
    • Missä tilanteessa peliä voisi käyttää? Mille kohderyhmälle peli on tarkoitettu?
    • Mikä tekee pelistä hyvän pelinä?
    • Mitä etuja pelillä on verrattuna perinteisiin opetusmenetelmiin?
  3. Lisää vielä analyysin alkuun lyhyt kuvaus pelistä ja laita linkki pelin kotisivulle, jos sellainen löytyy. Tee analyysistäsi WWW-sivu. Linkitä se Moodle-keskusteluryhmään Oppimistehtävä 9 - Pelit opetuksessa.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/luennot/luento8/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2008-11-11 08:46:04
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunta ja avoin yliopisto