TIES468 - Koulutusteknologian projektiopinnot (10 op)

Ajankohtaista

Lukuvuoden 2016-2017 projektit on saatu onnistuneesti päätökseen. Seuraavan kerran kurssi järjestetään keväällä 2018.

Lukuvuonna 2016-2017 Koulutusteknologian projektiopinnot järjestetään sekä syys- että kevätlukukaudella. Ilmoittautuminen kursseille on päättynyt.

Projektin aikataulu

Kevään 2017 projektiin tulee ilmoittautua 8.12.2016 mennessä. Tämän jälkeen valitaan projektiryhmä(t) ja heille aiheet. Varsinainen projektin suoritus alkaa tammikuussa 2017 ja projekti kestää kevätlukukauden 2017 ajan.

Syksyn 2016 projekti alkaa syyskuussa 2016 ja kestää vuoden 2016 loppuun. Projektiin ilmoittautuminen päättyi 24.8.2016.

Kurssille ilmoittautuminen

Syksyn 2016 kurssille (https://korppi.jyu.fi/kotka/r.jsp?course=204919) ilmoittautuminen on päättynyt.

Kevään 2017 kurssille ilmoittaudutaan Korppi-järjestelmässä:

https://korppi.jyu.fi/kotka/r.jsp?course=198747

Varsinaisen kurssi-ilmoittautumisen lisäksi vastaa Korpissa olevaan kyselyyn. Kyselyn vastauksia käytetään mm. projektiryhmiä ja -aiheita valittaessa.

Kaikki kurssille ilmoittautuneet eivät välttämättä pääse kurssille mukaan. Lopulliseen kurssille valintaan vaikuttavat opiskelijoiden esitiedot, muodostettavien projektiryhmien määrä sekä opiskelijan mahdollisuudet sitoutua viikoittaiseen säännölliseen työskentelyyn Agoralla. Lopulliset valinnat kurssille tehdään kurssin opettajan toimesta 16.12.2016 mennessä.

Projektiopintojen kuvaus

Koulutusteknologian projektiopinnot on suunnattu Koulutusteknologian maisteriohjelman/suuntautumisvaihtoehdon opiskelijoille. Projekti on yksi vaihtoehto suorittaa tutkintovaatimuksiin kuuluvat 10 op:n projektiopinnot. Koulutusteknologian projektin suorittaneen ei siis tarvitse suorittaa Sovellusprojektia tai Tutkimusprojektia.

Koulutusteknologian projektissa opiskelija saa käsityksen koulutusteknologian aihealueen projektista, sen läpiviennistä ja ryhmätyöstä sekä kokemusta kirjallisesta ja suullisesta viestinnästä. Projektien avulla opiskelijat saavat myös käytännön kokemusta kurssien harjoitustöitä tai oppimistehtäviä laajempien töiden määrittelystä, suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä tarvittavien dokumenttien laatimisesta.

Kurssille ilmoittautuneista opiskelijoista muodostetaan 3-5 hengen projektiryhmä, joka toteuttaa tietyn projektin tietylle tilaajalle. Tarvittaessa projektiryhmiä muodostetaan useampia.

Koulutusteknologian projektin aihe voi olla esimerkiksi joku laaja kartoitus-, selvitys- tai suunnittelutyö koulutusteknologian kentältä. Projekti voi sisältää myös koulutusteknologian aihealueen ohjelmistokehitystä, mutta se ei ole vaatimuksena projektin aiheelle.

Koulutusteknologian projektiopinnoissa on yleensä yhteisiä luentoja Sovellusprojektia suorittavien opiskelijoiden kanssa. Oheiskurssina suositellaan suoritettavaksi mahdollisuuksien mukaan myös kurssia Projektiviestintä IT-alalla (3 op).

Esitiedot

Suositeltavina esitietoina ovat Koulutusteknologian maisteriohjelmaan suuntaavat pääaineopinnot:

Myös opettajan pedagogiset opinnot olisi hyvä olla suoritettuna ennen projektia.

Suoritustapa ja työmäärä

Kurssin suoritustapa on aktiivinen osallistuminen projektityöskentelyyn Agoralla. Projektityöskentelyn kokonaismäärä on noin 270 tuntia (keskimäärin noin 20 tuntia per viikko). Kurssia ei voi suorittaa etäopiskeluna.

Korvaaminen

Koulutusteknologian projektiopintojen korvauskäytänteistä kerrotaan erillisessä dokumentissa: koulutusteknologian_projektiopintojen_korvaaminen.pdf.

Toteutettuja projekteja

Vastaava ohjaaja

Antti Ekonoja
Yliopistonopettaja, FT Antti Ekonoja
Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://www.ekonoja.net/>
Työhuone: Ag C522.3
Puhelin: 040 8053257

Käyttäjien kommentit

Kommentoi Lisää kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/kprojekti/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
2017-05-18 13:29:15
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta