Oppimistehtävä 6
Ilmaisohjelmat opetuskäytössä ja opetusinfrastruktuuri
Tehtävän ohjeistus videolla
- tiea361_k20_ot6.mp4, 44M, 10:17
Valitse yksi seuraavista tehtävävaihtoehdoista:
1. Opetusinfrastruktuurin hyödyntäminen
Suunnittele valitsemaasi oppiaineeseen (ei saa olla tietotekniikka) oppimistilanne (noin 1-3 oppituntia), jossa hyödynnät monipuolisesti ja järkevästi käytössäsi olevaa opetusinfrastruktuuria. Pyri suunnittelemaan oppimistilanne, jonka pitäminen ei onnistuisi "tavallisessa" opetustilassa, jossa käytössä olisi normaali videotykki ja tietokoneet. Tässä tehtävässä oppilasryhmän kooksi voi ajatella noin 20 oppilasta, ja käytössäsi on opetustila, jossa on seuraavanlainen tietotekninen varustelu:
- interaktiivinen valkotaulu (esimerkiksi Promethean tai SMART Board)
- interaktiivinen lähiprojektori
- 20 pöytäkonetta, joissa käyttöjärjestelmänä Linux (esimerkiksi Ubuntu)
- läppärikärryssä 20 Windows-kannettavaa
- salkussa 20 iPad-tablet-tietokonetta
- kiinteä ja langaton verkko
- koneisiin on mahdollista asentaa ilmaisohjelmia
- tilassa on äänentoistolaitteet ja lisäksi löytyy erillisiä kuulokemikrofoni-yhdistelmiä
Toteuta WWW-sivu, jossa on:
- tieto, minkä tehtävävaihtoehdon valitsit,
- suunnitelma ja kuvaus oppimistilanteesta,
- tiedot mitä ylläkuvattua infrastruktuuria ja miten oppimistilanteessa hyödynnetään missäkin vaiheessa (HUOM! kaikkia opetustilan laitteita ei ole pakko käyttää),
- mitä ohjelmistoja oppimistilanteessa hyödynnetään sekä
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan/TVT:n kannalta.
Linkitä WWW-sivu Moodlen keskusteluryhmään.
2. Demonstraatio ilmaisohjelman avulla (opettajanäkökulma)
Etsi valitsemaasi oppiaineeseen hyödyllinen vapaasti saatavilla oleva ilmaisohjelma/-sovellus. Tehtävään kelpaa joko tietokoneohjelma tai tablet-sovellus seuraavin rajoituksin:
- Tietokoneen ilmaisohjelman tulee olla asennettava ohjelma, eli pelkät selainsovellukset eivät kelpaa. Ohjelma tulee olla saatavilla vähintään kahdelle eri käyttöjärjestelmälle (Windows/Linux/MAC).
- Tablet-sovelluksen tulee olla ilmainen asennettava sovellus, eli pelkät selainsovellukset eivät kelpaa. Sovellus tulee olla saatavilla vähintään iPad- ja Android-tableteille.
- Toimisto-ohjelmia (esim. LibreOffice tai Google Docs) ei hyväksytä käytettäviksi ohjelmiksi tässä tehtävässä, koska niistä on ollut jo oma oppimistehtävänsä.
Ohjeet
- Asenna ohjelma itsellesi ja tutki ohjelman käyttöä.
- Suunnittele opetustilanne, jossa opettajana käytät kyseistä ohjelmaa jonkin oppiaineen asian havainnollistamiseen ja opettamiseen.
- Toteuta WWW-sivu, johon kuvaat:
- minkä tehtävävaihtoehdon valitsit,
- mitä ohjelmaa käytetään ja mistä se on saatu (esim. linkki ohjelman esittelysivuille),
- opetustilanteen kuvauksen sekä
- mitä oppiaineen tavoitteita opetustilanteessa pyritään saavuttamaan.
- Lisää WWW-sivulle myös suppeat tekniset ohjeet, miten ohjelmaa käytetään (esim. miten itse käytit ohjelmaa).
- Jos ohjelmalla pystyy tekemään tallennettavia tuotoksia, niin linkitä nekin WWW-sivulle.
- Lisää WWW-sivulinkki Moodlen keskusteluryhmään.
3. Ilmaisohjelman käyttö oppimistilanteessa (oppilasnäkökulma)
Etsi valitsemaasi oppiaineeseen hyödyllinen vapaasti saatavilla oleva ilmaisohjelma/-sovellus. Tehtävään kelpaa joko tietokoneohjelma tai tablet-sovellus seuraavin rajoituksin:
- Tietokoneen ilmaisohjelman tulee olla asennettava ohjelma, eli pelkät selainsovellukset eivät kelpaa. Ohjelma tulee olla saatavilla vähintään kahdelle eri käyttöjärjestelmälle (Windows/Linux/MAC).
- Tablet-sovelluksen tulee olla ilmainen asennettava sovellus, eli pelkät selainsovellukset eivät kelpaa. Sovellus tulee olla saatavilla vähintään iPad- ja Android-tableteille.
- Toimisto-ohjelmia (esim. LibreOffice tai Google Docs) ei hyväksytä käytettäviksi ohjelmiksi tässä tehtävässä, koska niistä on ollut jo oma oppimistehtävänsä.
Ohjeet
- Asenna ohjelma itsellesi ja tutki ohjelman käyttöä.
- Suunnittele oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät kyseistä ohjelmaa.
- Toteuta WWW-sivu, johon kuvaat:
- minkä tehtävävaihtoehdon valitsit,
- mitä ohjelmaa käytetään ja mistä se on saatu (esim. linkki ohjelman esittelysivuille),
- oppimistilanteen kuvauksen,
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan/TVT:n kannalta sekä
- tehtävänannon oppilaille.
- Tee ohjelmalla mallituotos, joka oppilaiden pitäisi saavuttaa. Linkitä mallituotos WWW-sivulle (jos ohjelmalla ei ole mahdollista tehdä WWW-sivulle tallennettavaa tuotosta, voi ottaa esim. kuvakaappauksen mallituotoksesta ohjelmassa).
- Lisää WWW-sivulinkki Moodlen keskusteluryhmään.
Tehtävä on palautettava viimeistään 9.2.2020.
Vinkkejä
- Aiheeseen löytyy pohjustusta ja lisätietoa luennolta 6 sekä vuoden 2016 Opetusteknologia-kurssin demoista 2 ja 7.
- Voit saada ideoita tehtävään myös eräästä tämän kurssin vanhasta oppimistehtäväpalautuksesta.
Käyttäjien kommentit