Video- ja valokuvaus - Luento 6
- Luentotaltiointi
- Video- ja valokuvauksen käsitteet
- Videokameran perusasetukset
- Valotusaika (Shutter speed)
- Polttoväli (Focal length)
- Aukko (Aperture)
- Syväterävyys (Depth of field, DOF)
- Herkkyys (ISO)
- Miten valitsen oikean aukko/valotus/herkkyys -yhdistelmän?
- Kamerat
- Automaattivalotus
- Tarkennus (Focus)
- Valkotasapaino (White balance)
- Laukaisuviive
- Salama
- RAW
- Lisätietoja
- Video- ja valokuvauksen tekniikka
Luennon aiheina ovat video- ja valokuvauksen käsitteet sekä tekniikka.
Luentotaltiointi
- opetusteknologia6_14.wmv 128M
- opetusteknologia6_14.mp4 H.264-pakkaus, 88M
- opetusteknologia6_14.mp3 8M
Video- ja valokuvauksen käsitteet
Video- ja valokuvauksessa on tärkeätä tuntea etenkin seuraavat peruskäsitteet:
- Valotusaika (Shutter speed)
- Polttoväli (Focal length)
- Aukko (Aperture)
- Herkkyys (ISO)
Eräänä lähteenä luennon asioille on käytetty teosta Kolari Jukka & Forsgård Peter - Parempia kuvia Canon EOS-järjestelmäkameralla, 2010.
Videokameran perusasetukset
- Valotusajan (Shutter speed) säätö
- Night mode (pitkä valotusaika => liike voi nykiä)
- Manual focus (koita kohdistaa eri paikkaan)
- Valkotasapainon manuaalinen asettaminen
- Kuvattavan kohteen luo asetetaan valkoinen paperiarkki, joka heijastaa kuvauskohteeseen osuvaa valoa. Arkki kohdistetaan keskelle kameran etsintä ja zoomataan suureksi. Tämän jälkeen mitataan valkotasapaino, yleensä painamalla kameran laukaisinta valkotasapainon asettamistilassa.
- Kuvanvakaajan poistaminen (jos käytetään jalustaa)
- Kuvausasetukset
- SP = normaalinopeus (vs. LP = puolinopeus)
- 16-bittiset äänet (vs. 12-bittinen ääni)
Valotusaika (Shutter speed)
Valotusaika (käytetään myös nimeä suljinaika) määrää kuinka pitkän ajan kennolle pääsee valoa.
Hyvässa valaistuksessa käytetään lyhyttä valotusaikaa, esim. 1/1000 sekuntia.
Heikossa valaistuksessa valotusaikaa pidennetään jopa useaksi sekunniksi. Mitä pitempi valotusaika, sitä helpommin kuva tärähtää.
Liikkuvien kohteiden kuvauksessa ei voi käyttää pitkää valotusaikaa, jos kuva halutaan tarkaksi. Heikossa valaistuksessa olevasta liikkuvasta kohteesta onkin erittäin vaikea saada tarkkaa kuvaa.
Sama valotus voidaan saada aikaan useilla erilaisilla aukon ja valotusajan yhdistelmillä.
Esimerkki valotusajan muuttumisesta
Polttoväli (Focal length)
Polttoväli vs. zoom: Polttoväliä vaihdetaan zoomia käyttämällä.
Polttovälin vaikutus riippuu miten suurelle alalle kuvataan. Perinteisessä filmikamerassa filmi on 35 mm levyinen.
Laajakulmaobjektiivi on polttoväliltään alle 30 mm.
Teleobjektiivi on polttoväliltään > 70 mm.
Digikameroissa kenno on huomattavasti filmiä kapeampi eli yleensä 5-10 mm.
Digijärjestelmäkameroissa kenno on kuitenkin suurempi, esimerkiksi Canonin digijärjestelmäkameroissa on kolmen kokoisia kennoja: APS-C 22,3 x 14,9 mm (rajauskerroin 1,6), APS-H 27,9 x 18,6 mm (rajauskerroin 1,3) ja täyden koon kenno 36,0 x 24 mm (vastaa perinteistä 35 mm filmikameraa). Siispä esimerkiksi APS-C-kennoisessa kamerassa (esim. Canon EOS 550D) 50 mm:n objektiivi tuottaa saman kuvakulman kuin 80 mm objektiivi perinteisessä 35 mm:n filmikamerassa.
Pienestä kennosta johtuen digikameroiden objektiivit ovat polttoväliltään huomattavasti pienempiä kuin filmikameroiden.
Usein digikameroiden yhteydessä ilmoitetaan filmikokoa vastaava polttoväli eli vaikka oikea polttoväli olisi 6 mm, niin ilmoitetaan 24 mm. Esimerkiksi Canon Digital IXUS 100 IS kamerassa polttoväliksi ilmoitetaan 33 - 100 mm.
Zoomin pituus ilmaistaan kertoimella, sen lyhimmän ja pisimmän polttovälin suhteella, esimerkiksi 4x. Edellä mainitussa Canon Digital IXUS 100 IS kamerassa on siis 3x zoom.
Mitä suurempi polttoväli on, sitä herkemmin kuva tärähtää. Jos polttoväli on esim. 150 mm, niin valotusajan on oltava 1/150 tai nopeampi.
Mitä suurempi polttoväli, sitä kauempaa voi kohteesta ottaa kuvan.
Muuttamalla polttoväliä ja pitämällä kohteen kuvassa samankokoisena kaikilla polttoväleillä on kuvan perspektiivi erilainen jokaisella polttovälillä.
Focal length comparison (Canon)
Polttovälin kasvamisen vaikutus perspektiiviin
Aukko (Aperture)
Aukon koko määrää kuinka paljon valoa kulkee kennolle asti.
Aukon koko määritellään f-luvulla. Mitä pienempi f-luku, niin sitä suurempi on aukko. Esimerkiksi merkintä f/2.0 tarkoittaa, että aukon halkaisija on objektiivin polttoväli jaettuna kahdella.
Mitä suurempi aukko, sitä lyhyempi on kuvan syväterävyysalue.
Pieni aukko suurentaa syväterävyysaluetta ja vaatii pidemmän valotusajan. Suuri aukko pienentää syväterävyyttä ja vaatii lyhyemmän valotusajan.
Objektiivien ominaisuuksien yhteydessä f-lukua käytetään kuvaamaan objektiivin valovoimaa. Valovoima kertoo, mikä on objektiivin suurin käytettävissä oleva aukko. Mitä pienempi f-luku ilmoitetaan, sitä valovoimaisempi objektiivi on.
Aukko | Valotusaika |
---|---|
2.0 | 1/250 |
2.8 | 1/125 |
4.0 | 1/60 |
5.6 | 1/30 |
8 | 1/15 |
11 | 1/8 |
16 | 1/4 |
22 | 1/2 |
Syväterävyys (Depth of field, DOF)
Syväterävyysalue kasvaa kun polttoväli pienenee tai tarkennusetäisyys kasvaa tai aukko pienenee.
Digikameroissa syväterävyysalue on suurempi kuin filmikameroissa käytettyjen objektiivien todellisten polttovälien pienuudesta johtuen.
Potretti, jossa tausta epäterävä
Potretti, jossa tausta liian terävä
Kuva, jossa erittäin pieni syväterävyys
Herkkyys (ISO)
Kameran kyky kuvata hämärässä; kameran kennon herkkyys valolle.
Erot eri videokameroissa ovat huomattavia. Yleensä isommalla kennolla varustetut ovat herkempiä.
Digikameran kennon herkkyys määritellään ISO-luvulla, joka on esim. 100, 200, 400, 800 tai 1600.
Kaksinkertaistamalla ISO-arvo saadaan puolitettua vaadittava valotusaika.
Perussääntö: mitä hämärämpää on, sitä suurempi ISO-arvo tarvitaan.
Suurella herkkyydellä suljinaika saadaan pieneksi, minkä vuoksi esimerkiksi urheilukuvauksessa käytetään usein suuria ISO-arvoja.
Mitä suurempi ISO-arvo on, sitä rakeisempi on kuva.
Aukko (aperture) | Valotusaika (shutter) | Herkkyys (ISO) |
---|---|---|
2.0 | 1/250 | 100 |
2.8 | 1/125 | 100 |
4.0 | 1/60 | 100 |
5.6 | 1/30 | 100 |
8 | 1/15 | 100 |
11 | 1/8 | 100 |
16 | 1/4 | 100 |
22 | 1/2 | 100 |
22 | 1/4 | 200 |
22 | 1/8 | 400 |
22 | 1/15 | 800 |
22 | 1/30 | 1600 |
Miten valitsen oikean aukko/valotus/herkkyys -yhdistelmän?
Valinta riippuu täysin siitä minkälaisen kuvan haluat ottaa. Apuna voi käyttää laskuria.
Kamerat
Pokkaridigikameroista (Compact) ja digijärjestelmäkameroista löytyy kaikista yleensä ainakin useita seuraavista ominaisuuksista:
- Täysautomaatti
- Valmiita kuvausohjelmia eri tilanteisiin (muotokuva, maisema, urheilu, jne.)
- Automaattivalotus (Auto / Program mode, P)
- Automaattivalotuksen korjaus (Exposure compensation)
- Aika-automatiikka (Shutter priority, Tv, S)
- Aukko-automatiikka (Aperture priority, Av, A)
- Manuaali (M) eli käsisäätö
- Syväterävyysohjelma (A-DEP)
- Automaattitarkennus (Auto focus)
- Valkotasapaino (White balance)
- Haarukointi (Bracketing)
- Histogrammi
- Salama
Automaattivalotus
Auto-ohjelmassa kamera keksii mieleisensä aukon ja valotusajan yhdistelmän. Tämä riittää asetuksena useimmille ihmisille valokuvatessa.
Ohjelmoitu auto -ohjelmassa (Program) kamera keksii mieleisensä aukon ja valotusajan yhdistelmän, mutta käyttäjä voi halutessaan korjata valotusta.
Aika-automatiikkaohjelmassa (Shutter priority) kuvaaja määrää valotusajan ja kamera laskee tarvittavan aukon.
Aukko-automatiikkaohjelmassa (Aperture priority) kuvaaja määrää aukon ja kamera laskee tarvittavan valotusajan.
Valotusta voi yleensä korjata (kompensoida) haluamaansa suuntaan. Esim. +2.
Haarukoinnilla (Bracketing) voi kameran määrätä ottamaan samalla kerralla useamman kuvan erilaisilla valotuksilla.
Manuaaliohjelmassa kuvaaja määrää sekä aukon että valotusajan.
Erilaisia valotusmittaustapoja ovat esim. seuraavat:
- Kuva-alan keskiarvo (Matrix metering)
- Automaattisesti painotettu mittaus (Evaluative metering)
- Pistemittaus (Spot metering)
- Keskustapainotteinen mittaus (Center weighted exposure metering)
Kamera kuvittelee maailmaa keskiharmaaksi.
Histogrammi paljastaa osuuko valotus oikeaan.
Jos histogrammi painottuu oikealle, kuva koostuu pääosin kirkkaista sävyistä. Jos se painottuu vasemmalle, kuvassa on enemmän tummia sävyjä.
Jos histogrammi leikkautuu ulos oikealta, kuva on ylivalottunut. Vastaavasti alivalotus näkyy histogrammin leikkautumisena vasemmalta.
Tarkennus (Focus)
Automaattitarkennusta käytettäessä kamera pyrkii etsimään kuva-alalta todennäköisimmän kohteen ja tarkentaa siihen.
Käytetystä ohjelmasta riippuen kamera etsii kohdetta joko koko kuva-alalta tai vain keskeltä.
Tarkennuksen ja samalla myös valotuksen voi lukita painamalla laukaisin puoleen väliin.
Valkotasapaino (White balance)
Ihmissilmä sopeutuu kameraa paremmin eri valolähteiden väreihin ja esittää aina valkoisen valkoisena.
Digitaalikamerat osaavat vaihtelevalla laadulla saada kuvan valkoisen näyttämään luonnolliselta eli säätämään kuvan valkotasapainoa.
Valkotasapainon käsisäädöllä voi auttaa kameraa asettamaan oikean valkotasapainon. Käsisäädössä valkotasapaino mitataan valkoisesta paperista tai muusta valkoisesta kohteesta.
Laukaisuviive
Digitaalikameroissa esiintyy lähes poikkeuksetta selkeä laukaisuviive eli aika, joka kuluu laukaisimen painalluksesta kuvan ottamiseen.
Laukaisuviive muodostuu tarkennukseen kuluvasta ajasta ja varsinaisesta laukaisuajasta. Tarkennusaika on merkittävin tekijä laukaisuviiveen muodostumisessa.
Laukaisuviivettä voi merkittävästi lyhentää tarkentamalla kamera etukäteen painamalla laukaisin puoleen väliin.
Salama
- Sisäänrakennettu kiinteä salama on yleensä heikko, eikä sitä voida suunnata muualle kuin suoraan kohteeseen.
- Ulkoinen salama mahdollistaa salamavalon heijastamisen katon tai seinän kautta.
- Täytesalamalla valaistaan varjossa oleva osa kohteesta, vaikka muuten valo riittäisi kuvaamiseen ilman salamaa.
- Slow sync -salamalla valaistaan kohde ja tausta valotetaan pitkällä valotusajalla.
RAW
RAW-tiedostot ovat digikameroiden versioita filminegatiivista.
RAW on siis valmistajakohtainen digikameran raakakuvan häviötön tiedostomuoto, mihin pikseleitä tallentuu yhtä monta kuin kameran kenno toistaa. Kuva tallentuu sellaisenaan ilman pakkaamista tai värikorjauksia, joita esimerkiksi JPG:n kohdalla aina tehdään. Sen sijaan RAW:n mukaan tallentuu tieto kuvaushetkellä valittuna olleista säädöistä, jotka on mahdollista kumota ja muokata uudelleen kuvankäsittelyohjelmalla, minkä takia RAW:ia kutsutaan häviöttömäksi tiedostomuodoksi.
RAW-kuvan tiedostokoko on siis suuri ja se vaatii aina jälkikäsittelyä tietokoneella. Ammattikuvaajat käyttävät useimmiten RAW-muotoa.
Lisätietoja
- Digikameran omistajan FAQ
- Valokuvailmaisu
- Depth of Field and the Small-Sensor Digital Cameras
- DOFMaster - Depth of Field Calculator
- Do Wide Angle Lenses Really Have Greater Depth of Field Than Telephotos?
- Making Photographs
- Video tutorials
Video- ja valokuvauksen tekniikka
Kuvaaminen
- Kamera suoraan ja vakaaksi
- Kamerajalka!
- Tarkka kuva
- Autofokus vs. manuaali
- Riittävä valo (enemmän kuin luulisi)
- Älä kuvaa vastavaloon, jollet käytä tehokeinona.
- Valkotasapaino (luonnolliset värit)
- Äänen laatu
- Erillinen mikrofoni, jos mahdollista!
- Häntää molempiin päihin otosta.
- Helpottaa editoimista.
- Kuvakoot, kuvakulmat, rajaaminen ja sommittelu, kameran liikkeet...
Kuvakoot
- Yleiskuva (tapahtumapaikka, henkilö pienenä)
- Laaja kokokuva (reilusti tilaa henkilön ympärillä)
- Kokokuva (henkilö näkyy kokonaisuudessa kuvassa)
- Laaja puolikuva (henkilö rajattu esimerkiksi polvista, eli näkyy lähes kokonaan)
- Puolikuva (henkilö rajattu vyötäröstä)
- Puolilähikuva (henkilö rajattu hartioiden alapuolelta)
- Lähikuva (henkilön kasvot)
- Erikoislähikuva (jokin yksityiskohta)
Lisätietoa:
- http://www.aber.ac.uk/media/Documents/short/gramtv.html
- http://elokuvantaju.uiah.fi/oppimateriaali/kuva/kuvakoko.jsp
Kuvakoon valinta
- Miten kuvakoko tulisi valita?
- Haastateltava usein lähikuvassa tai puolilähikuvassa.
- Mitä tärkeämpi asia, sitä tiiviimpi kuva.
- Mitä kauemmas mennään, sitä etäisemmäksi jää myös käsiteltävä asia.
- Isossa kuvassa näkyy paljon asiaa.
- Lähikuvat ja erikoislähikuvat tunneilmaisun keinoja.
- Nyrkkisääntö kuvakoosta toiseen leikatessa: vähintään kahden kuvakoon muutos.
- Tärkeintä että valinnoille on perustelut!
Kuvakokojen vaihtelut
- Käytä kuvakokoja ja kuvakulmia vaihtelevasti.
- Voit luoda visuaalisuutta, rytmiä ja tunnelmaa ohjelmaan.
- Haastatteluissa kuvaaja vaihtaa kuvakokoa haastattelijan kysymyksen kohdalla, ei vastauksen aikana.
- Etenevä tapa:
- tiiviistä kuvasta laajaan kuvaan
- laajasta kuvasta tiiviiseen
- Vastakohtainen tapa:
- laaja-tiivis-laaja-tiivis
- Toistuva tapa:
- luodaan oma mekaniikka ja rytmi
Sommittelu ja rajaus
- Taustan valinta: värit, kuviointi, materiaalit
- Taustan ja kohteen välinen kontrasti
- Kohteen ja kameran liikkeen huomioiminen:
- Katseen tai liikkeen suuntaan tilaa.
- Etäisyys henkilöstä voi kuvata myös suhdetta:
- kuva lähellä = henkilökohtainen, lämmin
- kuva kaukana = yleinen, kaikille osoitettu, kylmä
- Älä katkaise kaulan tai nivelten kohdalta. Lähikuvassa voi katkaista kuitenkin esim. hiuksista/otsasta.
- Kultainen leikkaus = kohteen paikka kuvassa (esimerkkikuva)
- Digitekniikka mahdollistaa kikkailun ja uudenlaiset kerrontatavat.
Kuvakulmat
- Lintuperspektiivi
- Ylhäältä päin kuvattu
- Silmien tasolla
- Alhaalta päin kuvattu
- Vino kulmakulma
- Henkilön silmin
Etenkin ihmisten kuvaamisessa kuvakulman valinnalla vaikutetaan kohteen arvovaltaan: alaviistosta kuvattu henkilö vaikuttaa kookkaalta ja arvokkaalta, kun taas yläviisto kuvakulma pienentää ja vähättelee kohdetta.
Kameran liikkeet
- Käytä kamerajalkaa!
- Panorointi
- Panoroinnissa kamera pysyy paikallaan, mutta kääntyy vaakatasossa (sivusuunnassa) akselinsa ympäri. Tavallisesti panoroinnilla seurataan liikkuvaa kohdetta.
- Tilttaus
- Kamera pysyy paikallaan, mutta liikkuu pystysuunnassa alhaalta ylös tai ylhäältä alas.
- Kamera-ajo ja raideajo
- Jalustaan kiinnitettyä kameraa siirretään tasaisesti, samalla kohde pidetään kuvarajauksen sisällä. Kamera-ajossa kohde pysyy paikallaan, raideajossa sekä kohde että kamera liikkuvat.
- Liikkeen aloitus ja lopetus aina paikaltaan (rauhallisempi vaikutelma ja helpompi leikata).
- Vältä zoomia kuvauksen aikana (luonnoton, käytä mieluummin kuvakoon muutosta, jos mahdollista).
Käyttäjien kommentit