Demo 14 - Flash-animaatiot II

Jatketaan edellisessä demossa aloitettua interaktiivisen vektorigrafiikka-animaation (Flash) tuottamisen harjoittelua Adobe Flash Professional CS5 -ohjelmalla. Ohjelma on maksullinen ja se on asennettuna Agorassa ainoastaan mikroluokan C331.3 MAC-koneille. Ohjelman käyttöön löytyy ohjeita demomateriaalien lisäksi myös 8. luennon materiaaleista. Kannattaa katsoa etenkin luentovideo, jossa on esimerkkejä ohjelman käytöstä. Jos edellisen demon tehtävät jäivät kesken, niin jatka niiden tekemistä ennen tätä demoa.

Flash Professional CC:hen (uusin versio) saa ilmaiseksi 30 päivän kokeilulisenssin. Jos et siis pääse tekemään demoa Agoralle, niin voit ladata ja asentaa omalle koneellesi Flashin kokeiluversion.

Flash Professional CS5:ssa on mahdollista tehdä animaatioita käyttäen joko ActionScript 2.0 tai ActionScript 3.0 -ohjelmointikieltä. Demot ohjeistetaan uudemmalla ActionScript 3.0 -kielellä. Toki voi tehdä myös vanhemmalla ActionScript 2.0:lla, mutta tällöin ohjelmointikomentojen (joita kokeillaan vain muutamia) yhteydessä ei voi ihan suoraan noudattaa demo-ohjeita. ActionScript 2.0 ja 3.0 kielten -välisistä eroista löytyy hyvä taulukko osoitteesta: http://www.adobe.com/devnet-archive/actionscript/as3_migration_table.html

Muutamia perusvinkkejä Adobe Flash Professional CS5 -ohjelman käyttöön:

Symbolit

Tehdään esimerkin mukainen liikkuva auto-animaatio. Aloita uusi Flash-dokumentti ja tallenna se verkkolevyllesi sopivaan hakemistoon (tekovaiheessa voi käyttää myös paikallisen kiintolevyn hakemistoja). CS5-versiota uudempia versioita käytettäessä kannattanee tallentaa fla-tiedostot CS5-muodossa, niin niiden avaaminen onnistuu tarvittaessa myös erikoismikroluokan C331.3 MAC-koneilla. Vaihda heti aluksi animaation nopeudeksi 12 framea sekunnissa (Scenen asetuksiin 12 FPS).

Pathit ja Classic Motion Guide

Laitetaan auto liikkumaan mäkiseen maastoon. Jatketaan edellisen auto-dokumentin muokkaamista.

Ease

Laitetaan auto kiihtymään alamäissä. Jatketaan edellisen auto-dokumentin muokkaamista.

Maskit

Tehdään vielä autoa seuraava valokeila (maski, joka näyttää vain auton).

Actions

Toteutaan vielä napit, joilla animaation voi käynnistää ja lopettaa. Jatketaan edellisen dokumentin muokkaamista.

HUOM! Tässä tehtävässä kokeiltiin vain pintaraapaisun verran ActionScript-ohjelmointikieltä Flash-esityksessä. Tehtäessä laajempia ja monipuolisempia animaatioita juuri ActionScript-ohjelmointi tulee keskeiseen asemaan. Sillä pystyy siis tekemään paljon paljon muutakin kuin vain yksinkertaisia painikkeiden toiminnallisuuksia. ;-)

Flash-animaation julkaisu

Materiaalien tuominen näyttämölle

Tämä ohje on lisätietona, eli ei liity demotehtäviin.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi Lisää kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/opetusteknologia/demot/demo14/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
2014-05-08 14:23:29
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta