Viikkotehtävä 6
Kaikille tasoille yhteiset vaatimukset:
- Käytetään vain Javascript-ohjelmointikieltä.
- Python-kieltä ei saa käyttää.
- Ohjelman pitää toimia myös ilman verkkoyhteyttä, ts. Javascriptillä ei saa kutsua mitään www-palvelimelta löytyviä palveluja.
- Ohjelma pitää pystyä suorittamaan useaan kertaan lataamatta sivua uudelleen.
- Ohjelma pitää toteuttaa pohjaksi annettuun XHTML-dokumenttiin. Pohjaksi annettuja XHTML-sivuja ei saa muokata muuten kuin ohjelmallisesti Javascript-ohjelmointikielellä.
- XHTML-sivuun saa tehdä muutoksia vain standardien DOM-operaatioiden avulla, eli esim. innerHTML-funktiota ei saa käyttää.
- Ulkoisten kirjastojen, kuten esim. prototype, jquery, käyttäminen on kielletty.
- Ulkoasun muokkaukseen voi käyttää erillistä CSS-tiedostoa ja DOM-operaatioita. On suositeltavaa käyttää CSS-tyylimäärityksiin liittyviä
DOM-operaatioita, kuten esim.
class
-attribuutin muokkausta. - Valmiin ohjelman pitää toimia Firefox 3.x -selaimilla, muista selaimista ei tarvitse toistaiseksi välittää (Firefoxissa on standardinmukaisin DOM-tuki).
- Dynaamisen XHTML:n luomisen apuna voi käyttää tarvittaessa DOMTool-työkalua.
- Koodin oleelliset osat on oltava kommentoitu.
- Sivun ulkoasumuotoilut on tehtävä CSS:ää käyttäen. CSS:n on oltava myös validia CSS2:sta.
- Sivun ulkoasu tulee olla layoutin osalta suunnilleen mallikuvien mukainen. Värit sen sijaan saa päättää itse.
Taso 1
- Kirjoita mallin mukainen arvontaohjelma:
- Arvotaan tarvittava määrä numeroita väliltä 1-100.
- Taulukossa ei saa olla kahta samaa numeroa jos taulukon koko on alle 100 numeroa.
- Ohjelmalla voi arpoa uuden taulukon niin monta kertaa kuin haluaa.
Taso 3
- Kirjoita viikkotehtävä 2 / taso 3 mukainen ohjelma javascript-ohjelmana seuraavilla muutoksilla/lisäyksillä:
- arvo taulukko -painike saa olla aktiivinen vasta kun kaikki kentät ovat oikein täytettyjä
- Tekstiä ei saa hyväksyä numeroksi.
- Tyhjää kenttää ei hyväksytä.
- Vain positiiviset kokonaisluvut kelpaavat arvoiksi
- Virheellisesti täytetyn kentän ulkoasu pitää muuttaa poikkeavaksi mallikuvan tapaan heti kentästä poistuttaessa.
- Ohjelmalla voi arpoa uuden taulukon niin monta kertaa kuin haluaa. kts. Malli
Taso 5
- Kirjoita viikkotehtävä 2 / taso 5 mukainen ohjelma javascript-ohjelmana seuraavilla muutoksilla/lisäyksillä:
- Kirjoita taso 3 -vaatimusten mukaiset virhetarkistukset ja lisäykset. Virhetarkistukset koskevat myös täytettävää taulukkoa.
- Pelin loputtua pelin voi aloittaa uudelleen
- tarkista tulos -painike saa olla aktiivinen vasta kun taulukko on oikein täytetty
Käyttäjien kommentit
Onko etenkin vitossivulla tarkoitus olla mahdollista lisätä treeni- ja lajityyppejä lisäämättä uutta treeniä? Nythän nuo kaikki näyttävät kuuluvan yhteen lomakkeeseen, jossa on vaadittuina kenttinä treenin tietoja.