Otatko ikääntyneet huomioon?
65 vuotta on virallinen vanhuuseläkeikä, ja sitä käytetään usein rajana, jolloin aletaan puhua
ikääntyneistä. Yli 15 prosenttia Suomen väestöstä on tällä hetkellä yli 65-vuotiaita. Se tarkoittaa lähemmäs
miljoonaa ihmistä. Näin määriteltynä ikääntyneisiin mahtuu monenikäisiä, ja he ovat monenkuntoisia ja
-taustaisia. On kuitenkin joitakin perusasioita, joita on hyvä ottaa huomioon, kun suunnittelee sivuja, jotka
palvelevat hyvin myös ikääntyneitä. Joidenkin rajoitusten huomioon ottaminen voi helpottaa kenen tahansa
käyntiä internetissä.
Ikääntyvän ihmisen informaation vastaanottokyky supistuu. Ikääntyneillä on erilaisia resursseja, jotka
liittyvät esimerkiksi elämäntilanteeseen, fyysiseen kuntoon, aiempiin kokemuksiin ja teknisiin varusteisiin.
On syytä ottaa huomioon aistitoimintojen ja motoriikan heikkeneminen sekä kognitiivisten toimintojen
hidastuminen.
Näkö
- Saako tekstin suurennettua? Onko tekstityyli selkeä?
- Onko tekstin ja taustan kontrasti sopiva?
- Onko sivu visuaalisesti rauhallinen? Sivulla ei esimerkiksi ole paljon vilkkuvia osia eikä pienenpieniä
asialaatikoita, vaan muutama asia selvästi.
- Näköaistin ja kuvien avulla voi kuitenkin viestiä paljon asioita, joiden kertomiseen pitäisi käyttää
paljon sanoja.
Kuulo
- Onko käytetty ääni sopivan korkuinen (äänialue kaventuu)?
- Saako äänen kuulumaan voimakkaana?
- Onko puhe selvää ja rauhallista?
Motoriikka
- Tarvitseeko sivuilla edetäkseen tehdä paljon kaksoisklikkauksia? Se voi olla monelle ikääntyneelle ainakin aluksi
vaikeaa.
- Ovatko klikattavat kohteet tarpeeksi isoja, jotta hiiri on helppo kohdistaa, vaikka hienomotoriikka ei
olisikaan enää tarkkaa?
Kognitiiviset toiminnot hidastuvat
- Valintojen tekeminen vie aikaa.
- Havainnoiminen vie aikaa.
- Erottuuko olennainen? Onko toteutus kyllin yksiselitteinen ja selkeä, eli onko informaatio helppo havaita
ja tulkita?
Kun suunnittelet sivuja, mieti seuraavia asioita:
- onko sisältö mielekäs? Eri-ikäisiä saattavat kiinnostaa erilaiset asiat. Miksi sivuilla käydään, mitä
sieltä halutaan löytää?
- Onko sisältö selkeä? Miten tiedon löytää?
- Millaista kieltä käytät? Haluatko olla ja oletko ymmärrettävä myös muille kuin niille ryhmille, joihin
itse kuulut? Ainakin tietotekninen kieli on monelle vierasta.
- Aukeaako tekemäsi kohtuullisessa muodossa myös vanhoilla laitteilla ja ohjelmilla?
- Monelle yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
- Assosiointi tuttuun tietoon tai kokemukseen saattaa auttaa sisällön ymmärtämisessä (analogiat, metaforat).
- Kerrotko asiat, esimerkiksi mitä on tehtävä päästäkseen eteenpäin, suoraan, vai pitäisikö jotakin
ymmärtää rivien välistä?
Entä miten annat palautetta, kun käyttäjä on esimerkiksi lähettänyt lomakkeen? Oletko ymmärrettävä ja
ystävällinen, kun kerrot, onko lähetys onnistunut tai millaisia muutoksia pitää tehdä? Onko sivujen käyttäjällä
mahdollisuus tehdä kysymyksiä, jos jokin ei toimi odotetulla tavalla tai jos hän ei esimerkiksi löydä omin
avuin joitain tietoa, joka sivulla selvästi pitäisi olla? Onko tämä mahdollisuus selvästi näkyvissä jo
etusivulla?
Työryhmä Eskola - Lerber - Sankari