TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op)
- Ilmoituksia
- Kurssin kotisivu
- Kurssin aikataulu
- Kurssille ilmoittautuminen
- Kurssikuvaus
- Esitiedot
- Kurssin opetusmuodot
- Kurssin suoritus
- Edellisiä kursseja
- Opettaja
Ilmoituksia
Syksyn 2013 kurssi on päättynyt.
Kurssin kotisivu
Ajantasaisin tieto kurssin asioista löytyy osoitteesta:
http://appro.mit.jyu.fi/ope/
Kurssin oppimisympäristö (Moodle) löytyy osoitteesta:
https://moodle.jyu.fi/course/view.php?id=561
Kurssiavaimen Moodleen saat ensimmäisellä luennolla ja sähköpostilla kurssin alettua, kunhan olet ilmoittautunut kurssille ennen ensimmäistä luentoa.
Kurssin aikataulu
Kurssi alkaa 16.9.2013 klo 14:15 salissa C231.
Kurssin alustava aikataulu aiheineen ja paikkoineen selviää ensimmäisellä luennolla ja löytyy myös Korpista.
Kurssin voi suorittaa myös etäopiskellen syksyn 2013 aikana. Kurssilla ei ole läsnäolopakkoja, mutta etäopiskelijatkin noudattavat samoja aikatauluja kuin luennoilla ja pääteohjauksissa fyysisesti paikan päällä käyvät. Etäopiskelumahdollisuudesta kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla (luennosta tulee jälkikäteen myös videotaltiointi). Lisätietoja voi kysellä tarvittaessa myös luennoitsijalta sähköpostilla.
Kurssille ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan Korppi-järjestelmässä:
https://korppi.jyu.fi/kotka/r.jsp?course=148493
Varsinaisen kurssi-ilmoittautumisen lisäksi ilmoittaudu Korpissa myös seuraaviin opetusryhmiin, jos aiot niihin osallistua:
- Luento: ilmoittaudu ryhmään, jos aiot käydä luennoilla Agoralla fyysisesti paikalla
- Pääteohjaus: ilmoittaudu ryhmään, jos aiot tehdä oppimistehtäviä ohjatusti Agoralla
- Vertaisarviointiryhmä: ilmoittaudu ryhmään, jos haluat suorittaa vertaisarvioinnit ryhmäkeskusteluina Agoralla (toinen vaihtoehto on kirjoittaa vertaisarvioinnit Moodlen keskusteluryhmiin)
- Seminaari: ilmoittaudu ryhmään, jos aiot osallistua kurssin loppuseminaareihin Agoralla (osallistuminen suotavaa kaikille kurssilaisille, myös etäopiskelijoille, jos mahdollista)
Kurssikuvaus
Kurssilla käydään läpi tietotekniikan opettajan työnkuvaan liittyviä aiheita, ja tutustutaan etenkin erilaisten työvälineiden hyödyntämiseen opetuksessa. Lisäksi harjoitellaan tietotekniikan integroimista muihin oppiaineisiin. Tutuksi tulevat myös alan ajankohtaiset aiheet (mm. opetuksen suunnittelu, opetusmateriaalit, opettajan tieto- ja viestintätekniset taidot). Kurssi on tarkoitettu pääsääntöisesti pää- tai sivuaineenaan tietotekniikan aineenopettajiksi opiskeleville.
Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot erilaisten työvälineiden hyödyntämisestä tietotekniikan opetuksessa, tietotekniikan integroinnista sekä opetuksen suunnittelusta.
Kurssilla käsitellään seuraavia osa-alueita:
- Tietotekniikan integrointi muihin oppiaineisiin
- Moodle-oppimisympäristö
- Käsitekarttaohjelmat
- Office-ohjelmistot
- WWW-sivujen tuottaminen
- WWW-lomakkeet
- Zope/Plone CMS-järjestelmä
- Kuvankäsittely
- Interaktiiviset taulut ja tablet-laitteet
- Interaktiivinen animaatio (Flash)
- Ruutukaappausvideot
- Video opetuskäytössä
- Vapaat ohjelmistot opetuskäytössä
- Pelit opetuksessa
Katso myös Korpista taulukko kurssin osaamistavoitteista!
Esitiedot
Pakollinen esitieto on Opetusteknologia-kurssi tai vastaavat tiedot.
Kurssin opetusmuodot
Kurssilla käytetään seuraavia opetusmuotoja:
Luennot
Luennot (noin 10-20 h) johdattelevat yleensä kurssin tiettyyn aihealueeseen tai tietyn tietoteknisen työvälineen käyttöön. Luentoja ei ole kurssin jokaiseen aihealueeseen liittyen.
Luennot taltioidaan videona jä äänenä. Taltiointeja voi katsella ja kuunnella jälkikäteen lataamalla tiedostot kunkin luentosivun alusta.
Videoiden katselemiseen tarvitset Windows Media Playerin version 9-12 tai VLC:n. Ääntä voit kuunnella millä tahansa mp3-formaattia tukevalla ohjelmalla, esimerkiksi Winampilla tai Windows Media Playerillä.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät ovat pohdintatehtäviä, joissa sovelletaan opittua tietoa. Mietitään, miten tietoteknisiä välineitä ja tekniikoita voidaan hyödyntää erilaisten oppiaineiden opetuksessa. Oppimistehtävissä tuotetaan aineeseen oppimateriaalia ja suunnitellaan oppimistilanteita, joissa yhdistyvät oppiaineen ja tietotekniikan tavoitteet.
Kutakin aihetta kohden valitaan oppiaine, joka pääsääntöisesti ei ole tietotekniikka. Maksimissaan kolmessa (3) oppimistehtävässä voi kuitenkin halutessaan valita oppiaineeksi myös tietotekniikan. Vähintään kahden (2) oppimistehtävän palautuksen pitää olla muusta oppiaineesta kuin omista opetettavista/opiskeltavista aineista. Tietotekniikan integrointia voi miettiä mm. seuraaviin oppiaineisiin:
- Äidinkieli (ja viestintä)
- Toinen kotimainen
- Vieraat kielet
- Kuvataide
- Musiikki
- Fysiikka
- Kemia
- Matematiikka
- Biologia
- Maantieto
- Kotitalous
- Tekninen työ ja tekstiilityö
- Liikunta ja terveystieto
- Historia ja yhteiskuntaoppi
- Uskonto ja elämänkatsomustieto
- Psykologia
- Filosofia
- Opinto-ohjaus
- Ammattiaineet
Oppimistehtävissä pitää yleensä valinnasta riippuen:
- Kuvata oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät opeteltua tekniikkaa. Välinettä käyttäen tehdään lisäksi mahdollisimman laadukas mallituotos esimerkiksi.
- Tuottaa välineellä oppimateriaalia opettajan näkökulmasta.
Oppimistehtävän palautuksessa on:
- yleinen oppimistilanteen kuvaus,
- kohderyhmä,
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan kannalta,
- pohdintaa tekniikan tuomista hyödyistä ja haasteista,
- tehtävänanto ja/tai ohjeistus sekä
- oppimateriaalituotos/mallituotos/esimerkki.
Tehtävät tehdään pääosin WWW-sivuina, jotka siirretään IT-palveluiden WWW-palvelimelle (yleensä users.jyu.fi). WWW-sivu linkitetään Moodlessa oleviin keskusteluryhmiin. Kustakin oppimistehtävästä on oma keskusteluryhmänsä. Oppimistehtävät löytyvät omilta WWW-sivuiltaan sekä kurssin Moodle-oppimisympäristöstä.
Oppimistehtävät tehdään videon tuottamisen oppimistehtäviä lukuun ottamatta yksilötöinä, ellei muuta sovita. Videon tuottamisen oppimistehtävät tehdään mielellään paritöinä, jotta kuvaaminen onnistuu helpommin.
Tehtävien tekemisessä on yleensä viikoittain seuraava aikataulu:
- Maanantain luennolla alustetaan tehtävään liittyvää aihealuetta.
- Omaa oppimistehtävää tehdään viikon aikana omalla ajalla ja/tai torstain pääteohjauksessa.
- Oppimistehtävän toteutus on palautettava Moodleen viimeistään seuraavan viikon maanantaina.
- Muiden oppimistehtävien vertaisarviointi on tehtävä viimeistään seuraavan viikon keskiviikkona, joko osallistumalla vertaisarviointiryhmään keskiviikkona tai kirjoittamalla arvioinnit omatoimisesti Moodleen.
Oppimistehtäväesimerkkejä aikaisemmilta vuosilta (kurssin aiemman version ajoilta)
Pääteohjaukset
Pääteohjauksissa voi tehdä oppimistehtäviä ohjatusti. Ajat ja paikat löytyvät Korpista.
Vertaisarviointi
- Vertaisarviointi on tehtävä vähintään kolmen (3) kurssilaisen tuotoksista jokaisen oppimistehtävän kohdalla.
- Vertaisarvioinnin voi suorittaa joko osallistumalla keskiviikon vertaisarviointiryhmään tai kirjoittamalla arvioinnit omatoimisesti Moodleen.
- Vertaisarviointiin (kirjoittamalla suoritettuun) riittää parin-kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen
kompakti ja informatiivinen palaute. Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä tekijät eivät olleet ymmärtäneet?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Samalla saadaan muilta ideoita opettajan työhön!
Itsearviointi
Kurssin päätteeksi pohditaan omaa oppimista kurssilla ja annetaan kurssipalaute.
Kurssin suoritus
Kurssin suoritus vaatii oppimistehtävien (10 kpl) palautusta Moodle-oppimisympäristön aiheen mukaisiin keskusteluryhmiin. Toisten kurssilaisten oppimistehtäviä on vertaisarvioitava (osallistuminen vertaisarviointiryhmään tai vähintään 3 kirjoitettua arviointia per oppimistehtävä). Kurssin päätteeksi on tehtävä itsearviointi.
Kurssin arviointi
Kurssi arvioidaan numeroarvosanalla (1-5). Kurssista saa arvosanan 1, kun yllä olevat suorituskriteerit täyttyvät minimivaatimuksin. Arvosana (1-5) määräytyy kokonaisuudessaan seuraavien kriteerien perusteella:
- aktiivisuus luennoilla ja pääteohjauksissa sekä tehtävien palautusaikataulussa pysyminen,
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys ja integroitavien oppiaineiden monipuolisuus,
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus,
- oppimistehtävien mallituotosten tekninen haastavuus ja laatu,
- oppimistehtävien vertaisarviointi sekä
- itsearviointi.
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien laatu.
Edellisiä kursseja
Opettaja
Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://www.ekonoja.net/>
Työhuone: Ag C522.3
Puhelin: 040 8053257
Käyttäjien kommentit