Käsitekartat ja oppimistehtävien ohjeistus - Luento 2
Luentotaltiointi
HUOM! Luento on kahdessa osassa, koska luentosalin koneelta ei löytynytkään asennettuna tarvittavia ohjelmia. Näin ollen luennon toinen osa on nauhoitettu opettajan työkoneella yksinpuheluna. ;-)
- ope02_1.wmv 22M
- ope02_2.wmv 18M
- ope02_1_h264.avi 77M
- ope02_2_h264.avi 52M
- ope02_1.mp3 6M
- ope02_2.mp3 4M
Kerrataan ensin nopeasti kurssin yleiset käytänteet. Opiskellaan sen jälkeen käsitekarttaohjelmien tekniikkaa ja käydään läpi oppimistehtävien ohjeistusta.
Kurssin käytänteitä
Käytänteet esitellään kurssin etusivulla ja ensimmäisen luennon sivulla. Kerrataan nyt niistä tärkeimmät.
Käsitekartat
Käsite- ja miellekarttojen tekemiseen on olemassa hyviä tietokoneohjelmia, joilla on kohtuullisen helppo tehdä muokattavia kuvioita. Paperilla piirtelyn voi siis unohtaa. :-)
CmapTools
Ilmainen helppokäyttöinen ohjelma, jonka voi ladata itselleen Internetistä: http://cmap.ihmc.us/download/. Löytyy valmiina Agoran mikroluokista.
- Käsitteet
- Viivat
- Resurssit
- Linkit
- Kuvat
- Ulkoasun muokkaaminen
- Tiedostoon vienti (kuva ja web-sivu)
Tehdään luennolla CmapToolsilla esimerkkinä alla olevan kuvan kaltainen käsitekartta.
AutoShapes (Microsoft Office PowerPoint ja OpenOffice.org Impress)
Microsoft Office ja OpenOffice.org -ohjelmistopakettien vastineet CmapToolsille. Microsoft Office maksullinen, OpenOffice.org ilmainen. Ohjelmat ehkä hiukan "hitaampia" kuin CmapTools, mutta niilläkin käsitekarttojen tekeminen onnistuu mainiosti. OpenOfficen voi ladata itselle netistä: http://download.openoffice.org/.
- Drawing-työkalurivi (Piirto)
- AutoShapes (Automaattiset muodot)
- Basic Shapes (Perusmuodot)
- Connectors (Yhdysviivat)
- Tekstin lisääminen
- Ulkoasun muokkaaminen
Oppimistehtävien ohjeistus
Oppimistehtävien laatu on suurin yksittäinen tekijä kurssin arvosanan muodostumisessa, joten niiden tekemiseen kannattaa paneutua huolella.
Oppimistehtävien palauttaminen
Palautus tehdään yleensä Moodleen palautukselle varatulle keskustelupalstalle. Jokainen opiskelija aloittaa uuden keskustelusäikeen ja laittaa liitteeksi vastauksen oppimistehtävään (esim. kuva) tai laittaa suoraan viestiin web-osoitteen, josta palautus löytyy. Jos tehtävä tehdään parityönä, niin riittää kun jompi kumpi palauttaa vastauksen. Viestiin tulee tällöin kirjoittaa kaikkien tekijöiden nimet.Tehtävien viimeinen palautuspäivä on yleensä tehtävän antoviikon sunnuntai. Jos viikonloppuna verkkoon pääsy ei ole mahdollista, tehtävän voi palauttaa vielä maanantaina (kuitenkin viimeistään klo 16.00, eli ennen luentoa tai demoa).
Vertaisarviointi
Jokainen opiskelija toteuttaa vertaisarvioinnin jokaisessa oppimistehtävässä vastaamalla 3-4 keskustelusäikeeseen seuraavan viikon keskiviikkoon mennessä.
- Jokainen opiskelija arvioi siis 3-4 kurssikaverin toteutusta, arvioitavat työt voi valita vapaasti oman mielenkiinnon mukaan. Jos arviointi jää viime hetkelle lähelle deadlinea, niin kannattaa valita sellainen työ arvioitavaksi, jossa ei ole vielä arviointeja tai jossa niitä on vain vähän. Näin saadaan kaikille töille kommentteja, mistä taas on hyötyä töiden tekijöille.
- Vertaisarviointiin riittää parin kolmen kappaleen pituinen kompakti ja
informatiivinen palaute. Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm. seuraavanlaista
palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä tekijät eivät olleet ymmärtäneet?
- Mitä kehittämistä työssä on?
Vertaisarvioinnin avulla saadaan palautetta oppimisesta ja toisaalta toisia palautuksia katsellessa voidaan saada ideoita omaan opettajan työhön!
Integroitavat oppiaineryhmät
Ensimmäisessä oppimistehtävässä integrointia mietitään kaikkiin oppiaineisiin. Muissa oppimistehtävissä käytetään seuraavia oppiaineryhmiä:
- Äidinkieli ja viestintä
- Toinen kotimainen ja vieraat kielet
- Kuvaamataito tai musiikki
- Fysiikka tai kemia
- Matematiikka
- Biologia tai maantieto
- Opinto-ohjaus
- Kotitalous
- Yksittäisinä kursseina pidettävät valinnaisaineet (esim. eräkurssi, liikennekurssi, ensiapukurssi, käsityökurssi jne.)
- Muut reaaliaineet ja liikunta
- historia, yhteiskuntaoppi,
- uskonto, elämänkatsomusoppi,
- psykologia, filosofia,
- liikunta tai terveystieto.
Vähintään kahden (2) oppimistehtävän palautuksen pitää olla muusta oppiaineesta kuin omista opetettavista aineista. Moodlesta löytyy taulukko, josta näkee mihin oppiaineeseen kukin kurssilainen miettii integrointia missäkin tehtävässä. Opettaja päivittää taulukkoa jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Jos taulukossa on virhe omalla kohdallasi, niin kerro siitä opettajalle.
Oppimistehtävien ja vertaisarviointien tarkistaminen
Opettaja tarkistaa oppimistehtäviä ja vertaisarviointeja sitä mukaa kun niitä tulee ja laittaa hyväksymismerkinnät Moodleen. Yleensä tehtävät tarkistetaan palautusta seuraavalla viikolla.
Oppimistehtävä 1
Ensimmäisenä oppimistehtävänä suunnitellaan ja toteutetaan miellekartta siitä, miten kurssin aihealueilla käsiteltäviä asioita voidaan integroida muihin oppiaineisiin kuin tietotekniikkaan. Tarkempi ohjeistus löytyy Moodlesta. Ideoita voi hakea myös esimerkiksi eräästä aikaisemman vuoden kurssilla palautetusta oppimistehtävästä.
Käyttäjien kommentit