Kaikki TIEA361 - oppimistehtävät

Oppimistehtävä 6 - Ilmaisohjelmat opetuskäytössä ja opetusinfrastruktuuri
1. Opetusinfrastruktuurin hyödyntäminen

Oppimistilanne:

Aine: Kielet / reaaliaineet
Kouluaste: peruskoulu/lukio
Kesto: 2 x 45min
Menetelmä: Pistetyöskentely
Näkökulma/esimerkit: Englanti, alakoulu 6 lk.

Käytettävät laitteet:

  1. Interaktiivinen valkotaulu: SMART Board
  2. Lähiprojektori (SMARTI:n oma)
  3. 9 Linux-pöytäkonetta
  4. Windows-kannettavaa
  5. 4 x iPad
  6. Langaton koulun verkko
  7. Lisäksi: kuulokkeita x 10

Käytettävät ohjelmistot/ohjelmat/sovellukset:

  1. SMART Notebook 11
  2. SMART Notebook 11
  3. Ubuntu-käyttöjärjestelmä, Apache OpenOffice Impress - esitysgrafiikka
  4. Windows XP/7-käyttöjärjestelmä, Firefox-selain
  5. Dragon Dictation, iMovie, iPhoto, iCloud

Tavoitteet:

Oppimistilanteen:

Opettajan:

Oppilaan:

Tietotekniikan:

Oppiaineen:

OPS:
3.2 OPPIMISYMPÄRISTÖ
Oppimisympäristöllä tarkoitetaan oppimiseen liittyvää fyysisen ympäristön, psyykkisten tekijöiden ja sosiaalisten suhteiden kokonaisuutta, jossa opiskelu ja oppiminen tapahtuvat. Fyysiseen oppimisympäristöön kuuluvat erityisesti koulun rakennukset ja tilat sekä opetusvälineet ja oppimateriaalit. Siihen kuuluvat lisäksi muu rakennettu ympäristö ja ympä- röivä luonto. Opiskelutilat ja -välineet tulee suunnitella ja järjestää siten, että ne mahdollistavat monipuolisten opiskelumenetelmien ja työtapojen käytön. Työvälineiden ja materiaalien sekä kirjastopalvelujen tulee olla oppilaan käytettävissä niin, että ne antavat mahdollisuuden aktiivi- seen ja myös itsenäiseen opiskeluun. Oppimisympäristön varustuksen tulee tukea myös oppi- laan kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi ja antaa tilaisuuksia tietokoneiden ja muun mediatekniikan sekä mahdollisuuksien mukaan tietoverkkojen käyttämiseen. Fyysisen oppimisympäristön esteettisyyteen tulee myös kiinnittää huomiota.
3.4 TYÖTAVAT
Opetuksessa tulee käyttää oppiaineelle ominaisia menetelmiä ja monipuolisia työtapoja, joiden avulla tuetaan ja ohjataan oppilaan oppimista. Työtapojen tehtävänä on kehittää oppimisen, ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja, työskentelytaitoja ja sosiaalisia taitoja sekä aktiivista osallistumista. Työtapojen tulee edistää tieto- ja viestintätekniikan taitojen kehittymistä. Työtapojen tulee antaa mahdollisuuksia myös eri ikäkausille ominaiseen luovaan toimintaan, elämyksiin ja leikkiin. Opettaja valitsee työtavat. Hänen tehtävänään on opettaa ja ohjata sekä yksittäisen oppilaan että koko ryhmän oppimista ja työskentelyä. Työtapojen valinnan perusteita ovat, että ne

8.1 ARVIOINTI OPINTOJEN AIKANA
Arvioinnin tehtävä
Opintojen aikaisen arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kuvata, miten hyvin oppilas on saavuttanut kasvulle ja oppimiselle asetetut tavoitteet. Arvioinnin tehtävänä on auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva oppimisestaan ja kehittymi- sestään ja siten tukea myös oppilaan persoonallisuuden kasvua.

Arvioinnin periaatteet
Opintojen aikaisen arvioinnin tulee olla totuudenmukaista ja perustua monipuoliseen näyttöön. Arvioinnin tulee kohdistua oppilaan oppimiseen ja edistymiseen oppimisen eri osa-alueilla. Arvioinnissa otetaan huomioon sen merkitys oppimisprosessissa. Oppilaan arviointi muodostaa kokonaisuuden, jossa on tärkeää opettajan antama jatkuva palaute. Arvioinnin avulla opettaja ohjaa oppilasta tiedostamaan omaa ajatteluaan ja toimintaansa sekä auttaa oppilasta ymmärtämään oppimistaan. Oppilaan edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja kuvauksiin oppi- laan hyvästä osaamisesta.

Työskentelyn arviointi
Työskentelyn arviointi on osa oppilaan oppimistaitojen arviointia. Työskentelyn arvioinnin pohjana ovat työskentelylle eri oppiaineissa asetetut tavoitteet. Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, säädellä, toteuttaa ja arvioida omaa työtään. Arvioinnissa otetaan huomioon myös, miten vastuullisesti oppilas työskentelee ja miten hän toimii yhteistyössä toisten kanssa. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia. Työskentelyä voidaan arvioida myös erikseen.

Tunnin kulku:

Pistetyöskentely:
Pähkinänkuoressa:

Tarkemmin:
Esimerkkiryhmässä on 20 oppilasta (jos suurempi ryhmä, työskentely voisi tapahtua pienryhmissä ja laitemäärät kasvaisivat muutamilla työskentelypisteillä) ja ryhmä jaetaan pareihin. Luokka on jaettu 10 työskentelypisteeseen. Jokaisella pisteellä on käytettävissä oppilaille omat laitteet tai sitten yksi jaettavaksi parin kanssa. Työskentely tapahtuu pääasiassa itsenäisesti joka pisteellä, mutta pisteitä edetään pareittain, jotta avun pyytäminen kaverilta on mahdollista/helpompaa sekä joillakin pisteillä tehtäviä tehdään yhdessä parin kanssa. Osa tunnilla tehtävistä tehtävistä olisi mahdollista toteuttaa myös ilman tietoteknillisiä laitteistoa, mutta ideana tunnilla on saavuttaa tietynlainen työrauha pisteillä kiertämiseen ja tämä ei onnistu jos vain osa pisteitä olisi tietokone/kuuloke-sidonnainen ja osa ei. Nyt kun kaikilla pisteillä on mahdollista käyttää kuulokkeita oppilas saa työrauhan tekemiseen, ja toisaalta jos tehtävänä on lukea ääneen/toistaa, ei toisten oppilaiden työrauha rikkoudu. Tehtävät on suunniteltu niin, että niissä ei ole selkeää tavoitetta eli pisteillä työskentely tapahtuu liukuvasti, ja ei haittaa vaikka ei saa tehtyä kaikkea mitä ohjeisiin on sisällytetty. Aikaa tehtävien tekemiseen on noin seitsemän minuuttia joka pisteellä.

Materiaali

Tunneilla käytettävät materiaalit: työskentelypisteet ja niiden ohjeet, oppilaan ohjeet ja opettajan diat.