Janne Fagerlund TIEA361 OT3

Janne Fagerlund

Jyväskylän yliopisto 2013

Muokattu: 10/05/2013 20:45:06

Kielioppia, tarinanluontia ja tekstinkäsittelyä 5-luokkalaisille

Tämän 5-luokan äidinkielen oppimiskokonaisuuden tarkoituksena on täyttää opettajan laatima verkkolomake. Lomakkeeseen täydennetään vihjeiden avulla tietynlaisia sanoja määrätyissä sanaluokissa tai taivutusmuodoissa, esim. "adjektiivi (yksikkö, inessiivi)". Lomakkeeseen laitetut sanat täyttävät valmiiksi tehdyn tekstin tyhjät kohdat. Tekstin pitäisi olla kieleltään järkevä jos taivutusmuodot ovat oikein.

Lopullinen teksti poimitaan verkkosivulta ja liitetään tekstinkäsittelyohjelmaan. Tekstinkäsittelyohjelmassa tekstistä muokataan halutunlainen (fontti, reunukset yms.) ja lopuksi teksti tulostetaan. Tarinat luetaan ääneen pareittain tai ryhmissä. Vaikka tarinat olisivatkin kieliopillisesti oikein, ryhmien tehtävä on pohtia miksi ne saattavat kuulostaa omituisilta. Tällöin tehtävä toimii sisällön kannalta ennakko-orientaationa tekstin sisällön analyysiin ja sen semanttiseen pohdintaan. Teksteille voidaan myös kirjoittaa itsekeksimät jatko-osat jos opettaja haluaa painottaa tekstinkäsittelyä ja kirjoittamista enemmän.

Tekstin rakentaminen omavalintaisilla sanoilla on motivoiva harjoitus, joka rohkaisee omaa luovuutta ja oman sanavaraston hyödyntämistä. Tietotekniikka mahdollistaa tällaisen tehtävän tekemisen oivallisesti, sillä kone siirtää käyttäjän syöttämät sanat automaattisesti tekstin keskelle ilman että teksti olisi koko ajan nähtävillä. Käsin tehtynä paperille oppilas voisi päätellä lauseyhteydestä vaadittavan sanan muodon (esim. "Koulussa on hauskaa, sillä siellä voi ______."), jolloin sanaluokat sekä sija- ja taivutusmuodot jäävät käsittelemättä.

Tehtävä vaatii opettajalta jonkin verran tietoteknistä osaamista, sillä tehtävä täytyy laatia HTML- ja php-kielillä (ks. Esimerkkitoteutukset-sivulta perustelut miksi Moodle tai Plone ei ole järkeviä vaihtoehtoja). Kylmiltään en olisi itsekään tällaista osannut tehdä ilman kurssin luennolla näytettyä esimerkkiä.

Harjoituksen kautta oppilaalle havainnollistuu yksittäisten sanojen taivutusmuotojen merkitys lauseen kokonaisrakenteen kannalta. Tietotekniikan näkökulmasta oppimiskokonaisuuden tavoitteena on harjoitella tekstin poimimista verkosta ja liittämistä tekstinkäsittelyohjelmaan sekä tulostusominaisuuden käyttöä.

Sisällöt ja tavoitteet

Oppimiskokonaisuuden tavoitteet ovat seuraavanlaiset (päätavoite lihavoituina):

Äidinkieli 3-5-lk. (POPS 2004, 51-52)

TVT:n käytännön työtaitojen päätavoitteet (TVT 2005, 42-43)