Oppimistehtävien ohjeistus - Luento 3
- Luentotaltiointi
- Oppimistehtävien tehtävänannot
- Oppimistehtävien palauttaminen
- Integroitavat oppiaineet ja opintokokonaisuudet
- Vertaisarviointi
- Oppimistehtävien ja vertaisarviointien tarkistaminen
- Esimerkkejä oppimistehtävistä
- Oppimistehtävien aiheet
Luentotaltiointi
- tiea361_k20_l3.mp4, 76M, 26:40
Tällä luennolla käydään läpi kurssin oppimistehtävien tekemistä.
Oppimistehtävien tehtävänannot
Oppimistehtävien laatu on suurin yksittäinen tekijä kurssin arvosanan muodostumisessa, joten niiden tekemiseen kannattaa paneutua huolella. Lue aina ajatuksella oppimistehtävien ohjeistus ja pyri ottamaan tekemässäsi tehtävässä huomioon kaikki tehtävän vaatimukset ja ohjeistukset. Tehtävänannot kuvataan jokaisen oppimistehtävän WWW-sivuilla. Lisäksi ohjeistukset löytyvät myös videoina.
Oppimistehtävien palauttaminen
Palautus tehdään Moodleen palautukselle varatulle keskustelupalstalle. Jokainen opiskelija aloittaa yhden uuden keskustelusäikeen ja laittaa suoraan viestiin WWW-osoitteen, josta palautus löytyy tai laittaa liitteeksi vastauksen oppimistehtävään (esim. kuva). Jos tehtävä tehdään parityönä (oppimistehtävät 4 ja 10), niin riittää, että jompikumpi palauttaa tehtävän. Viestiin tulee tällöin kirjoittaa molempien tekijöiden nimet. Tehtävien viimeiset palautusajankohdat on kerrottu tehtävänantojen yhteydessä sekä Oppimistehtävät-sivulla. Oppimistehtävät on suositeltavaa tehdä ja palauttaa numerojärjestyksessä.
Moodlessa on jokaisen tehtävän kohdalla ohjeistettu, miten palautusviesti tulee nimetä (otsikoida).
Integroitavat oppiaineet ja opintokokonaisuudet
Ensimmäisessä oppimistehtävässä tietotekniikan integrointia mietitään kaikkiin oppiaineisiin. Muissa oppimistehtävissä (oppimistehtävät 2-10) käytetään seuraavia oppiaineita ja opintokokonaisuuksia:
- Äidinkieli ja viestintä / äidinkieli ja kirjallisuus
- Toinen kotimainen kieli
- Vieraat kielet
- Matematiikka
- Ympäristöoppi
- Biologia
- Maantieto
- Fysiikka
- Kemia
- Terveystieto
- Uskonto
- Elämänkatsomustieto
- Historia
- Yhteiskuntaoppi
- Musiikki
- Kuvataide
- Käsityö
- Liikunta
- Kotitalous
- Oppilaanohjaus / opinto-ohjaus
- Filosofia
- Psykologia
- Ammatilliset ei-tietotekniset aineet
- Laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudet / teemaopinnot
- Valinnaiset ei-tietotekniset opinnot, joita ei ole jo mainittu tässä listassa
Oppimistehtävien 2-10 aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:
- Tietotekniikan integrointia tulee toteuttaa vähintään kahteen (2) eri oppiaineeseen / opintokokonaisuuteen.
- Yhdessä-kolmessa (1-3) oppimistehtävässä oppiaineeksi tai opintokokonaisuudeksi tulee valita tietotekniikka tai tieto- ja viestintätekniikka. Tällöin integrointia muihin oppiaineisiin ei siis toteuteta.
- Oppimistehtäviä voi tehdä perusopetukseen, toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus), korkeakoulutukseen, vapaaseen sivistystyöhön sekä yrityskoulutukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä perusopetukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus).
Moodlesta löytyy taulukko, josta näkee mihin oppiaineeseen kukin kurssilainen on miettinyt integrointia missäkin tehtävässä. Opettaja päivittää taulukkoa jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Jos taulukossa on virhe omalla kohdallasi, niin kerro siitä opettajalle.
Vertaisarviointi
Jokainen opiskelija toteuttaa vertaisarvioinnin jokaisessa oppimistehtävässä vastaamalla Moodlen keskusteluryhmässä vähintään 3 keskustelusäikeeseen tehtävänannossa mainittuun määräpäivään mennessä. Määräpäivä on pääsääntöisesti kolme vuorokautta tehtävän viimeisen palautuspäivämäärän jälkeen.
- Jokainen opiskelija arvioi siis vähintään 3 kurssikaverin toteutusta. Jos oma arviointi jää viime hetkelle lähelle deadlinea, niin kannattaa valita sellainen työ arvioitavaksi, jossa ei ole vielä arviointeja tai jossa niitä on vain vähän.
- Vertaisarviointiin riittää parin kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen kompakti ja informatiivinen palaute.
Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä tekijät eivät olleet ymmärtäneet?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Kysymyksiä työn tekijöille
Vertaisarvioinnin avulla saadaan palautetta oppimisesta ja toisaalta muiden palautuksia katsellessa saadaan ideoita omaan opettajan työhön! Muistakaa siis myös käydä lukemassa saamianne kommentteja ja vastailla esitettyihin kysymyksiin. Aktiivinen keskustelu parantaa kurssin osallistumisaktiivisuutta.
Oppimistehtävien ja vertaisarviointien tarkistaminen
Opettaja tarkistaa oppimistehtäviä ja vertaisarviointeja sitä mukaa kun niitä kurssilla tulee ja laittaa hyväksymismerkinnät Moodleen (taulukot: oppimistehtävät, vertaisarvioinnit). Yleensä tehtävät tarkistetaan muutaman arkipäivän kuluessa viimeisestä palautusajankohdasta.
Opettaja kirjoittaa Moodleen myös palautetta tehtävistä samaan tapaan kuin vertaisarvioijat. Aikaresurssit eivät mahdollista opettajan palautetta jokaisesta tehtävästä jokaiselle opiskelijalle, mutta jokainen opiskelija tulee kuitenkin saamaan kurssin aikana palautetta useammasta oppimistehtävästä.
Esimerkkejä oppimistehtävistä
Oppimistehtäväesimerkkejä aikaisemmilta kursseilta
Oppimistehtävien aiheet
Ensimmäinen oppimistehtävä tulee palauttaa viimeistään 12.1.2020.
Käyttäjien kommentit