Kurssin käytännön järjestelyt - Luento 1
- Luentotaltiointi
- Kurssin tavoite
- Vuonna 2020 verkkokurssina
- Kurssin suorittaminen
- Korvaavuusmahdollisuudet
- Kurssin arviointikriteerit
Luentotaltiointi
- tiea361_k20_l1.mp4, 72M, 23:43
Tällä luennolla käydään läpi kurssin käytännön järjestelyt.
Kurssin tavoite
- Pohditaan tieto- ja viestintätekniikan integrointimahdollisuuksia sekä
- opitaan tieto- ja viestintäteknisten taitojen hyödyntämistä opetuksessa (syventäen samalla omia TVT-taitoja).
Vuonna 2020 verkkokurssina
Tämänkertainen kurssitoteutus on täysin verkkokurssi - toista kertaa. Sisällöt ovat hyvin pitkälti samat kuin edellisellä, vuoden 2019, verkkokurssilla.
Vaikka kyseessä on verkkokurssi, on kurssitehtävien palautuksissa deadlinejä, joiden noudattaminen varmistaa sen, että kurssin saa suoritettua. Kurssisuoritusta ei ole mahdollista venyttää kolmannen periodin ulkopuolelle.
Huomatkaa kurssin työmäärä, 130 työtuntia on melko kova urakka! Etenkin, jos esimerkiksi on samaan aikaan töissä. Varatkaa siis aikaa kurssille riittävästi!
Kurssin suorittaminen
- Luennot
- videoluentoja, joiden kestot vaihtelevat
- vapaaehtoisia katsoa, mutta toki suositeltavia
- Oppimistehtävät
- pakollisia
- tehtävien ohjeistus erillisinä videoina
- tehdään kotona omilla laitteilla (ilmaisohjelmilla pärjää), halutessaan myös Agoran mikroluokkia voi hyödyntää
- palautus aikataulun mukaan Moodleen
- myöhästyneet palautukset hyväksytään, mutta usein toistuvina voivat vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan ja hankaloittavat myös vertaisarviointia
- aiheet:
- oppimistehtävä 1 - miellekartta/käsitekartta tietotekniikan integrointimahdollisuuksista
- oppimistehtävä 2 - ilmaisten toimisto-ohjelmien integrointi
- oppimistehtävä 3 - WWW-sivujen tuottaminen ja verkkolomakkeet opetuskäytössä
- oppimistehtävä 4 - opetusvideon suunnittelu (johon liittyy myös videokuvaus ja -editointi, eli tehtävä 10)
- oppimistehtävä 5 - kuvankäsittelyn hyödyntäminen eri oppiaineissa
- oppimistehtävä 6 - ilmaisohjelmat opetuskäytössä ja opetusinfrastruktuuri
- oppimistehtävä 7 - ruutukaappausvideo havainnollistusvälineenä
- oppimistehtävä 8 - animaatio havainnollistusvälineenä
- oppimistehtävä 9 - pelit opetuksessa
- oppimistehtävä 10 - opetusvideo (liittyy tehtävään 4)
- kolmannella luennolla tarkempaa ohjeistusta
- Vertaisarviointi
- pakollinen
- tehdään kirjoittamalla arvioinnit aikataulun mukaan Moodleen
- vähintään kolme arviointia per oppimistehtävä
- myöhästyneet arvioinnit hyväksytään, mutta usein toistuvina voivat vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan
- Itsearviointi
- pakollinen
- tehdään Moodlessa kurssin lopussa
Korvaavuusmahdollisuudet
- Halutessaan voi saada korvattua maksimissaan viisi oppimistehtävää aikaisemmilla riittävän tuoreilla (2010-luvun) opinnoilla tai opetustöillä (korkeakoulutasoisia opintoja tai opetustöitä oppimistehtävän aiheeseen liittyen). HUOM! Pelkkä aiheen teknologinen osaaminen ei riitä korvaavuuteen, vaan tulee olla kokemusta myös kyseisen teknologian käytöstä opetuskontekstissa.
- Vertaisarvioinnit tulee tehdä kaikista oppimistehtävistä riippumatta siitä, onko saanut korvaavuuksia.
- Korvatuista tehtävistä saa suoritusmerkinnän, eli kurssi arvostellaan aina palautettujen tehtävien perusteella, ts. korvatut tehtävät eivät vaikuta arvosanaan.
- Korvaavuuksista voi tarvittaessa kysellä tarkemmin luennoitsijalta sähköpostilla.
- Korvaavuudet tulee "anoa" ennen korvattavaksi aiottujen oppimistehtävien viimeistä palautuspäivämäärää, ts. korvaavuusmahdollisuudet kannattaa selvittää hyvissä ajoin.
Kurssin arviointikriteerit
- aktiivisuus kurssilla sekä kurssitehtävien palautusaikataulussa pysyminen
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys ja integroitavien oppiaineiden monipuolisuus
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus
- oppimistehtävien mallituotosten tekninen haastavuus ja laatu
- oppimistehtävien vertaisarviointi
- itsearviointi
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien laatu.
Lisää käytännön asioita löytyy kurssin etusivulta. Etusivun lopusta löytyvät mm. luennoitsijan yhteystiedot.
Käyttäjien kommentit