Käytettävyys ja esteettömyys
Käytettävyys
- Käytettävyys (ISO13407-määritelmä): Tarkkuus, tehokkuus ja tyytyväisyys, jolla määritellyt käyttäjät saavuttavat määritellyt tavoitteet tietyssä ympäristössä
- Normanin suunnitteluperiaatteet:
- Näkyvyys (visibility) - Tee asiat näkyviksi
- Kytkennät (mappings) - Tee ohjainten ja toimintojen yhteys selväksi
- Käsitemalli (conceptual model) - Tarjoa selkeä käsitemalli
- Palaute (feedback) - Anna palautetta
- Virheiden käsittely (to err is human) - Varaudu käyttäjän virheisiin
- Nielsenin käytettävyyssloganit:
- Your Best Guess Is Not Good Enough
- The Userr Is Always Right
- The User Is Not Always Right
- USer Are Not Designers
- Designers Are Not Users
- Vice Presidents Are Not Users
- Less Is More
- Details Matter
- Help Doesn't
- Käytettävyydeltään hyvä tuote on:
- Johdonmukainen
- Hyvin hallittavissa
- Sisältää sopivan esitystavan
- Sietää virheitä
- Vaatii vähän muistettavia asioita
- Sopii tehtävään
- On tarpeeksi opastava
- Käytettävää tuotetta tehtäessä on tunnettava käyttäjä ja tehtävä
- Käytettävyyssuunnittelu (usability engineering)
- Käyttäjäkeskeinen suunnittelu (human-centred design (HCI))
- Virheitä eivät tee käyttäjät vaan suunnittelijat
- Käytettävyyden hyötyjä:
- Pienemmät kehityskustannukset
- Pienemmät ylläpitokustannukset
- Pienemmät käyttökustannukset
- Parempi laatu tuotteelle
- Standardointi auttaa yleensä
- Yleisin ratkaisu ei aina ole paras
- http://www.baddesigns.com/examples.html
- http://www.iarchitect.com/mshame.htm
- http://www.useit.com/
- Lähistöllä olevia käytettävyysongelmia:
- Piaton ruokajono
- Luentosalin valokatkaisimet
- Luentosalin ohjauspaneeli
- Ovenkahvat
- Kerrostalon kerrosten numerointi
- Agoran huoneiden numerointi
- Agoran risteys
Esteettömyys
Tarkemmin ja enemmän www-palvelujen käytettävyydestä ja esteettömyydestä voi lukea tietoverkot työvälineenä -kurssin kotisivulta.
Lisätietoa
Kirjallisuutta