Kuulovammaisille esteettmt verkkosivut

Tiivistelm

Kuulovammaisuus on laaja mritelm ja kuvaa noin joka kahdeksannen suomalaisen suhdetta ympristn. Lievsti huonokuuloinen ei tarvitse vlttmtt edes kuulokojetta, kun taas kuuroilla on tysin oma kielens. Kuulovammaisia on siis monenlaisia, ja vamman vaikutukset ovat varsin yksilllisi. Tm yksilllisyys asettaa vaatimuksia kuulovammaisen tarpeiden tyttmiselle. Mahdollisuus tiedonsaantiin ja vuorovaikutukseen on kuitenkin tasavertaisen osallistumisen ehdoton edellytys. Kuulovammaisten merkityst tieto- ja viestintteknologian kyttjin ja suunnannyttjin ei yleens tiedosteta riittvsti. Kuulovammaisille esteettmien verkkosisltjen suunnitteluun ole yht patenttiratkaisua, vaan on tarjottava vaihtoehtoja, joista kyttj voi valita itselleen sopivan. Suuri osa sisltjen saavutettavuutta parantavista ratkaisuista hydytt kuitenkin kaikkia kyttji.

Yleist kuulovammaisuudesta

Suomessa on arvioitu olevan 740 000 kuulovammaista, joilla kuulon alenema on yli 20 db (1,53 - 59). Kovin pienest vammaisryhmst ei siis ole kyse. Kuulovammaisista puhuttaessa ksitteist on kuitenkin varsin kirjavaa, joten sit on syyt selvent nin alussa. Tss kytettv sana kuulovammainen tarkoittaa ylksitteen kaikkia kuulovammaisia: huonokuuloisia, kuuroutuneita ja kuuroja.

Kuulovammaisuuden mrittely

Huonokuuloinen

Huonokuuloiset ovat suurin kuulovammaisryhm. Huonokuuloiset kuulevat puhetta ja hydyntvt tss mys huuliolukua. Kuulovamman vaikeusasteen mukaan he kyttvt apuvlineit, kuten kuulokojetta tai induktiosilmukkaa. Huonokuuloiset kyttvt pasiassa puhekielt, mutta mahdollisesti kyttvt mys viitottua puhetta tai viittomakielt.

Kuuroutunut

Kuuroutunut on menettnyt kuulonsa puheen oppimisen jlkeen, joten hnen idinkielens on yleens (puhuttu) suomen kieli. Puheen ymmrtminen ainoastaan kuulon perusteella on kuulon menetyksen vuoksi hankalaa tai mahdotonta, ja siksi kommunikaatio perustuu vahvasti vaihtoehtoisiin menetelmiin, kuten huuliolukuun, viitottuun puheeseen tai viittomakieleen.

Kuuro

Kuuro on syntymstn ollut kuuro tai menettnyt kuulon varhaislapsuudessa ennen kuin on oppinut puhumaan. Kuuro voi kuulla kuulokojeen avulla kovia ni, mutta hn ei saa puheesta selv. Tllin hnen idinkielens on useimmiten viittomakieli.

Kuulovamman vaikutukset

Kuulovammaisuus ei tarkoita ainoastaan, ett ihminen kuulee heikommin. Trke on ymmrt mys se, ett kuulokojeen kyttminen ei palauta kuuloa normaaliksi. Kuulovamma vaikeuttaa muun muassa osallistumista ryhmkeskusteluihin, koska puheesta ja muista tarpeellisista nist sek niiden suunnasta on vaikea saada selv erityisesti hlyisess tai kaikuisessa ympristss. Huulilta lukeminen tai viittomien seuraaminen on hankalaa, mikli valaistus on riittmtn tai hikisev tai puhujan takaa tulee voimakas vastavalo. Nm edell mainitut tekijt vaikuttavat yhdess siihen, ett informaation saaminen on vaikeampaa, mikli se annetaan ainoastaan kuuloon perustuvana. Tekstimuotoisen tai visuaalisen informaation tarjoamisen lisksi on kiinnitettv huomiota kokoontumis-, opetus- ja palvelutilojen kuunteluolosuhteisiin. (2)

Kuulovammaisia on siis monenlaisia, ja vamman vaikutukset ovat varsin yksilllisi. Lievsti huonokuuloinen ei tarvitse vlttmtt edes kuulokojetta, kun taas kuuroilla on tysin oma kielens. Tm yksilllisyys asettaa vaatimuksia kuulovammaisen tarpeiden tyttmiselle. Yksi esimerkki rakennettujen ympristjen kehittmisest on julkisiin tiloihin yh yleisemmin asennettava induktiosilmukka. Verkkoympristj varten ei sisltjen suunnitteluun ole yht patenttiratkaisua, vaan on tarjottava vaihtoehtoja, joista kyttj voi valita itselleen sopivan. Suuri osa parannuksista hydytt kuitenkin kaikkia kyttji.

Apuvlineet ja kommunikaatio

Kuulovammaisilla on monenlaisia teknisi apuvlineit, jotka auttavat puheen ymmrtmisess tai muuten auttavat selviytymn tilanteissa, joissa tarvitaan kuuloa. Tavallisimmat apuvlineet ovat kuulokoje ja induktiosilmukka.

Kuulokoje

Kuulokoje koostuu mikrofonista, kuulokkeesta ja vahvistimesta. Virtalhteen kytetn paristoa. Kuulokojeita on eri mallisia, toiset sijoittuvat osittain tai kokonaan korvakytvn ja toisissa laiteosa on korvalehden takana. Kuulokojeessa on yleens mys induktiivinen kuuntelumahdollisuus, jonka avulla voidaan kuunnella induktiosilmukan kautta.

Induktiosilmukka

Induktiosilmukkajrjestelm koostuu mikrofonista, silmukkavahvistimesta, induktiosilmukkajohdosta ja vastaanottimesta. Jrjestelmss ni siirtyy shkmagneettisen kentn vlityksell ja vastaanottimena toimii yleisimmin kuulokoje, joka on induktiivisessa kuunteluasennossa eli T-asennossa. (2) Induktiosilmukan voi mys liitt televisioon, radioon, tietokoneeseen tai muuhun audiojrjestelmn. Huonetta kiertv silmukkaa voivat hydynt kaikki tilassa olevat henkilt, mutta on olemassa mys henkilkohtaisia silmukoita, jotka ovat pienempi kaulan ymprill kytettvi.

Induktiosilmukkaa voi kytt tietokoneen yhteydess, mik helpottaa osalla ni- ja videotiedostojen kuuntelua. Thn voidaan kytt henkilkohtaista kaulasilmukkaa tai huoneen kiertv silmukkaa, jos paikalla on useita kuulokojeen kyttji. Silmukassa tulee tllin olla sopiva liitnt, jotta se saadaan kytketty tietokoneen audioulostuloon.

Huulioluku

Huulioluku on trkeimpi kuulovammaisen kommunikaation tukimenetelmi. Puhetta luetaan huulten liikkeist ja ilmeist. Lievsti huonokuuloinen kytt huuliolukua kuuloaistin tukena, vaikeammin kuulovammaiset taas perustavat puheen ymmrtmisen enemmn huulioluvun varaan. (2)

Viitottu puhe

Viitotussa puheessa viittomat ovat samat kuin viittomakieless, mutta sanajrjestys ja lauserakenne noudattavat puhuttua kielt (3). Viitottua puhetta kyttvt muun muassa kuuroutuneet ja vaikeasti huonokuuloiset.

Viittomakieli

Viittomakieli on kuurojen yhteisn kyttm luonnollinen kieli, joka on Suomen perustuslaissa vahvistettu vhemmistkieleksi vuonna 1995. "Viittomakielt tuotetaan ksien liikkeill, ilmeill sek suun ja vartalon liikkeill ja otetaan vastaan nn avulla. Viittoessa voi tuottaa ja nhd yhtaikaisia, kerrosteisia viestej. Kielen tuottamisen kanava mahdollistaa kolmiulotteisen tilan kyttmisen." (4)

Verkkosivuilla huomioon otettavaa

Verkkosivujen suunnittelussa on hyv ottaa huomioon mys kuulovammaiset sivujen kyttjt. Trkein seikka on se, ett minknlaisen informaation saanti ei saa olla riippuvaista ainoastaan kuulosta. Tm ominaisuus ei hydyt ainoastaan kuulovammaisia vaan mys normaalikuuloisia, jotka kyttvt ptelaitetta ilman kaiuttimia, ovat meluisassa paikassa, eivt jostain syyst voi pit niominaisuuksia pll tai haluavat esimerkiksi informaation tekstimuodossa.

WAI-esteettmyysohjeistuksessa (5) on kolme kohtaa, jotka koskevat mys kuulovammaisia:

  1. Tarjoa vaihtoehto auditiiviselle ja visuaaliselle sislllle.
  2. Kyt merkkausta ja tyylikieli ja tee se kunnolla.
  3. Takaa kyttjlle mahdollisuus hallita aikaohjattua sislt.

1. Tarjoa vaihtoehto auditiiviselle ja visuaaliselle sislllle

Mikli sivuilla on video- tai nileikkeit, on saman sislln aina oltava mys tekstimuodossa. Videoihin voi list tekstityksen jlkeenpin esimerkiksi MagPie-ohjelmalla. Ilmoita auditiivisen sislln olemassaolosta visuaalisesti, mikli vaihtoehtoa ei ole. Kuulovammainen kyttj ei vlttmtt huomaa auditiivista sislt eik nin saa mahdollisuutta parantaa kuunteluolosuhteita itselleen sopivaksi. Kytettvien nimerkkien lisksi tulee olla mys visuaaliset merkit, ja Windowsin toimintojen ShowSounds (nimerkin nytt visuaalisena) ja ShowSentry (nimerkin nytt tekstin) tulisi olla tuettuna.

Windowsin helppokytttoimintojen kuulovammaisominaisuudet

Helppokytttoimintojen kuulovammaisominaisuuksien mritysikkuna

Kuva 1: Helppokytttoimintojen kuulovammaisominaisuudet.

Videoiden tekstittminen

Videoiden tekstittmiseen on olemassa useita formaatteja. Alla on esitelty yleisimmt. Kytnnn ohjeistuksia tekstittmiseen eri ohjelmilla lytyy osoitteesta http://ncam.wgbh.org/richmedia/learning.html.

Videoon liittyv tekstitys ilmaantuu MagPie-ohjelmaikkunan alareunaa.

Kuva 2: Tekstitys MagPie-ohjelmistolla (8).

2. Kyt merkkausta ja tyylikielt ja tee se kunnolla

HTML-koodauksessa nkee usein kytettvn spesifi merkkausta, joka mritt tarkkaan ulkoasun ja rakenteen. Tllin sislt on vaikea erottaa muusta koodauksesta. Oikea tapa olisi kytt kuvailevaa merkkausta, joka kertoo ainoastaan sislln merkityksen. Tyylikielell mritetn ulkoasu ja rakenne erikseen.

Tyylikieli eli Cascading Style Sheets (CSS) on tyylinkuvaus, jota voidaan kytt esimerkiksi HTML:n tai XML:n yhteydess. Kun sislt, esitystapa ja rakenne on erotettu toisistaan, tyyleill voidaan vaikuttaa sislln esitystapaan (media type). Nin mahdollistetaan erilaisille kyttjille ja ptelaitteille sopivat esitykset. Loppukyttj voi omalla tyylilln mritt luettavan dokumentin esitystavan, mik on thn asti hydyttnyt erityisesti nkvammaisia. (9, 289)

Nkvammaiset voivat mritell muun muassa itselleen sopivan fontin koon ja vrin tai mritell dokumentin luettavaksi puhesyntetisaattorilla. CSS:n uudempi versio, CSS2, mahdollistaa nen ominaisuuksien stmisen, mist on etua erityisesti kuulonkvammaisille ja varmasti mys kuulovammaisille. CSS2:ssa voidaan mediatyypiksi valita aural, joka on tarkoitettu puhesyntetisaattorille. Aural-ominaisuudella voi mritt muun muassa nen voimakkuutta (volume) ja puheen nopeutta (speech-rate), sek asettaa puhujan nen esimerkiksi miehen tai naisen neksi (voice-family) tai mritt omia ni (specific-voice). Nm nen mrittmisominaisuudet hydyttvt mys kuulovammaisia, joten mahdollisuuksia kytetn tulevaisuudessa varmasti muuhunkin kuin puhesyntetisaattorien ohjaamiseen. (10)

3. Takaa kyttjlle mahdollisuus hallita aikaohjattua sislt

Kyttjlle tulee tarjota mahdollisuus aikaohjatun sislln pysyttmiseen ja uudelleen kynnistmiseen. Audion kuunteleminen vaatii kuulovammaiselta tarkkaa keskittymist, ja jokin voi menn ohi korvien. Mikli taas kyse on tekstist, voi viittomakielinen kyttj tarvita enemmn aikaa vieraan kielen lukemiseen. Tss yhteydess olisi mys oltava mahdollisuus pysytt esitys tai seurata yksitellen tavallisesti samanaikaisesti pyrivi medioita. Esimerkkin edellisest on videon pysyttminen tekstityksen lukemisen ajaksi.

Kuulovammaisten ottaminen huomioon verkko-opetuksessa

Tiedotteet ja ohjeistukset

Kaikki kurssilla annettava informaatio tulisi olla saatavilla verkko-oppimisympristst tekstimuodossa. Lhiopetuksen rinnalla toimiva verkkoymprist tukee kuulovammaisen opiskelijan informaation saantia ja tarjoaa mahdollisuuden kuullun tiedon tarkistamiseen. On siis trke, ett tieto verkkoympristss on pivitetty ja oikeellista. Tm mahdollistaa tasa-arvoisen tiedonsaannin.

Luentokalvot

Lhiopetuksen tukena toimivassa verkkoympristss on usein luentokalvot saatavilla. Kuulovammaisen opiskelijan nkkulmasta on trke, ett luentokalvot olisivat verkossa jo ennen kyseist luentoa. Tllin hn voi hydynt kalvoja luentojen aikana kuuntelemisen tukena. Tulkkausta seuraavan on taas hankalaa tehd samanaikaisesti muistiinpanoja, joten luentomateriaalista voi olla suuri hyty opiskelijalle.

Luentokalvojen laadinnassa tulisi mys kiinnitt huomiota siihen, ett tieto on ymmrrettviss sellaisenaan. Turhan tiiviit avainsanat tai luennolla tytettvt kohdat ovat kuulovammaiselle opiskelijalle varsin hankalia, koska hn voi joutua tukeutumaan ainoastaan niihin, mikli ei kuule esityksen puheosuutta.

Verkkoluennot

Joillakin verkkokursseilla kytetn videoituja luentoja oppimateriaalina. Menettelyll on useita etuja, mutta se sulkee pois kuulovammaiset, jotka eivt voi luentoa seurata. Videotiedostojen tulisi olla tekstitettyj tai saman tiedon olla tekstimuodossa luettavissa. Sama koskee nitiedostoja. Listietoa videoiden tekstittmisest lytyy kappaleesta 4.1.

Interaktiivisuus

Mikli verkkoympristss on aikaohjattuja toimintoja, kyttjll tulisi olla mahdollisuus st tt aikaohjausta (11). Kuulovammaisilla kuullun ymmrtminen tai idinkieleltn viittomakielisell vieraan kielen ymmrtminen saattaa kest kauemmin. Jos nitiedostoja kytetn, on mahdollistettava niiden uudelleen kuunteleminen (katso kappaletta 4.4. Aikaohjatut toiminnot).

Useita samanaikaisia medioita hydyntvn kokonaisuuden tulisi olla seurattavissa mys erillisiss osissa (11). Esimerkiksi tekstitetty videota katsova ei vlttmtt pysty samanaikaisesti lukemaan teksti ja seuraamaan tysipainoisesti videon tapahtumia. Video on voitava pysytt vliaikaisesti tekstin lukemisen ajaksi.

Vuorovaikutus

Verkko-oppimismateriaalin lisksi verkkokurssilla tulee olla vuorovaikutusta. Vuorovaikutusta voi olla

Ihmisten vlisess vuorovaikutuksessa voidaan kytt shkpostia, keskustelu- ja chat-ryhmi, videoneuvotteluja, tekstiviestej ja tulevaisuudessa mys kannettavia ptelaitteita. (12, 76)

Vuorovaikutusta pidetn nykyn yhten trkeimmist oppimista edistvn tekijn. Vuorovaikutuksessa opiskelija saa palautetta muilta oppijoilta, oppii toisilta mallin ja esimerkkien avulla sek saa mahdollisuuden peilata ajatuksiaan toisten avulla. Lisksi yhteisllisyys ja tavoitteisiin sitoutuminen kehittyvt. (13, 41) Mikli verkossa siis kytetn sopivia vuorovaikutuksen vlineit, ei kuulemiseen liittyvist hankaluuksista tule osallistumisen esteit. Niinp kuulovammainen opiskelija saa tysipainoisen hydyn opetuksesta osallistuessaan ryhmtyskentelyyn tasa-arvoisesti.

Tekstimuotoinen vuorovaikutus

Tekstimuotoiset vuorovaikutustavat ovat idinkieleltn suomenkieliselle kuulovammaiselle helpoimpia. Kuulovammaiset kyttvtkin yh useammin shkpostia, osallistuvat keskusteluryhmiin ja lhettvt tekstiviestej. Tekstimuotoisia vuorovaikutustapoja kannattaa suosia verkkoympristiss, koska keskustelua on helppo seurata ja tieto pysyy tallessa tarkistamista varten.

Audio- ja videoneuvottelu

Audioneuvottelussa opettaja ja oppijat ovat yhteydess toisiinsa kaiutinpuhelimen vlityksell (11, 82). Tm on kuulovammaiselle erittin hankala ja osalle jopa mahdoton opetustilanne, sill huuliolukua ei voi hydynt puheen ymmrtmisess silloin, kun ni tulee kaiuttimesta. Tt opetustapaa ei siis voida suositella, mikli ryhmss on kuulovammaisia. Tulkin avulla ongelma voidaan kuitenkin ratkaista.

Videoneuvottelussa opiskelijat ja opettaja ovat yhteydess toisiinsa videon ja nen kautta. Tmn lisksi on mahdollista kytt mys dokumenttikameraa tai dokumentinjakamisohjelmistoa, joilla voidaan esitt esimerkiksi luentokalvoja tai muuta kirjallista materiaalia. Videoneuvottelussa on nen ja kuvan laatu usein heikko, mik aiheuttaa hankaluuksia. Viittomakielisill sen sijaan videoneuvottelu tarjoaa mahdollisuuden kommunikointiin omalla idinkielelln. Viittomakielinen kommunikaatio tuo omat vaatimuksensa yhteyden nopeuteen. Kuvanvaihtotaajuuden ja viipeen tulee olla kohtuullinen, jotta kommunikaatio on ymmrrettv.

Anneli Salomaa

Lhteet

  1. Uimonen, S., Huttunen, K., Jounio-Ervasti, K., & Sorri, M. 1999. Do we know the real need for hearing rehabilitation at the population level? Hearing impairments in the 5- to 75-year-old cross-sectional Finnish.
  2. Koivu, H. 1999. Kaikenkuuloisille! Kuulovammaisten huomioon ottaminen tilojen ja toimintojen suunnittelussa. Kuulonhuoltoliitto ry. 84 s.
  3. Kuulonhuoltoliitto ry. 1999. Kommunikaatiomenetelmi. [http://www.kuulonhuoltoliitto.fi/khl/info.nsf/sselectcategory5all/Kommunikaatiomenetelmia?OpenDocument#viitottu] Luettu: 16.06.2003.
  4. Kuurojen Liitto ry. Viittomakieli - kuuron idinkieli. [http://www.kl-deaf.fi/portaali/viittomakieli/kuuronkieli.html] Luettu: 16.06.2003.
  5. W3C. 1999. Web Content Accessibility Guidelines 1.0 - W3C Recommendation 5-May-1999 [http://www.w3.org/TR/WCAG10/] Luettu: 18.06.2003.
  6. W3C. 2001. Synchronized Multimedia Integration Language (SMIL 2.0), W3C Recommendation 07 August 2001. [http://www.w3.org/TR/smil20] Luettu: 18.06.2003.
  7. Microsoft. 2001. Understanding SAMI 1.0. [http://www.msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnacc/html/atg_samiarticle.asp] Luettu: 18.06.2003.
  8. NCAM. 2003. MagPie 2 Documentation. [http://ncam.wgbh.org/webaccess/magpie/magpie_help/] Luettu: 11.08.2003.
  9. Mklinen, J. (toim.) 2001. Abc digi - Sisllntuottajan ksikirja. Helsinki, Edita Oyj. 382 s.
  10. W3C 1998. Cascading Style Sheets, level 2 CSS2 Specification, W3C Recommendation 12-May-1998. [http://www.w3.org/TR/REC-CSS2] Luettu: 18.06.2003.
  11. Freed, G., Rothberg, M., Wlodkowski, T. 2003. Making Educational Software and Web Sites Accessible - Design Guidelines Including Math and Science Solutions. National Center for Accessible Media. [http://ncam.wgbh.org/cdrom/guideline] Luettu: 18.06.2003.
  12. Kalliala, E. 2002. Verkko-opettamisen ksikirja. Helsinki, Oy Finn Lectura Ab. 151 s.
  13. Matikainen, Janne. 2002. Vuorovaikutus verkossa - Verkkopohjaiset oppimisympristt vuorovaikutuksen tukena. Helsinki, Palmenia-kustannus Oy. 135 s.

cujswmfyt zsekdtw - 10.02.2007 10:12

pemw jtxrs zujbtl hmftw zqpxskvg rtfpxb rotph

- cujswmfyt zsekdtw (omzp@mail.com) -

Kurssimateriaalin kommentointi

Kommenttien lhettmistoiminto on poistettu kytst suuren roskapostimrn vuoksi 21.6.2007. Oikeita palautteita tuli reilusti alle promillen luokkaa kaikista viesteist :-( Halutessasi voit lhett palautteesi suoraan Essin toteuttajille .

Muita artikkeleita aiheesta:
Seuraa polkua:
Edellinen: Yksilllinen oppimistyyli ja -mieltymykset
Seuraava: Nkvammaisille esteettmt verkkosivut