TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op)
- Ilmoituksia
- Kurssin kotisivu
- Kurssin aikataulu
- Kurssille ilmoittautuminen
- Kurssikuvaus
- Esitiedot
- Kurssin opetusmuodot
- Kurssin suoritus
- Edellisiä kursseja
- Opettaja
Ilmoituksia
Kevään 2018 kurssi on päättynyt.
Kurssin kotisivu
Ajantasaisin tieto kurssin asioista löytyy osoitteesta:
http://appro.mit.jyu.fi/ope/
Kurssin oppimisympäristö (Moodle) löytyy osoitteesta:
https://moodle.jyu.fi/course/view.php?id=1965
Kurssiavaimen Moodleen saat ensimmäisellä luennolla ja sähköpostilla avausluennon jälkeen, kunhan olet ilmoittautunut kurssille ennen ensimmäistä luentoa.
Kurssin aikataulu
Kurssi alkaa 8.1.2018 klo 10:15 salissa Ag C523.1.
Kurssin aikataulu aiheineen ja paikkoineen selviää ensimmäisellä luennolla ja löytyy myös Korpista.
Kurssin voi suorittaa myös etäopiskellen kevään 2018 aikana. Kurssilla ei ole läsnäolopakkoja, mutta etäopiskelijatkin noudattavat samoja aikatauluja kuin lähiopetuksessa paikan päällä käyvät. Etäopiskelumahdollisuudesta kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla (luennosta tulee jälkikäteen myös videotaltiointi). Lisätietoja voi kysyä tarvittaessa myös luennoitsijalta sähköpostilla.
Kurssille ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan Korppi-järjestelmässä:
https://korppi.jyu.fi/kotka/r.jsp?course=216213
Varsinaisen kurssi-ilmoittautumisen lisäksi ilmoittaudu Korpissa myös seuraaviin opetusryhmiin, jos aiot niihin osallistua:
- Luento: ilmoittaudu ryhmään, jos aiot käydä luennoilla Agoralla fyysisesti paikalla
- Pääteohjaus: ilmoittaudu ryhmään, jos aiot tehdä oppimistehtäviä ohjatusti Agoralla
- Vertaisarviointiryhmä: ilmoittaudu ryhmään, jos haluat suorittaa vertaisarvioinnit ryhmäkeskusteluina Agoralla (toinen vaihtoehto on kirjoittaa vertaisarvioinnit Moodlen keskusteluryhmiin)
- Seminaari: ilmoittaudu ryhmään, jos aiot osallistua kurssin loppuseminaareihin Agoralla (osallistuminen suotavaa kaikille kurssilaisille; myös etäopiskelijoille, jos mahdollista)
Kurssikuvaus
Kurssilla käydään läpi tietotekniikan opettajan työnkuvaan liittyviä aiheita, ja tutustutaan etenkin erilaisten työvälineiden hyödyntämiseen opetuksessa. Lisäksi harjoitellaan tietotekniikan integroimista muihin oppiaineisiin. Tutuksi tulevat myös alan ajankohtaiset aiheet (mm. opetuksen suunnittelu, opetusmateriaalit, opettajan tieto- ja viestintätekniset taidot). Kurssi on tarkoitettu pääsääntöisesti pää- tai sivuaineenaan tietotekniikan aineenopettajiksi opiskeleville.
Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille hyvät tiedot ja taidot erilaisten teknologioiden ja tietoteknisten työvälineiden hyödyntämisestä opetuksessa, tietotekniikan ja TVT:n integroinnista sekä opetuksen suunnittelusta.
Kurssilla käsitellään seuraavia osa-alueita:
- Tietotekniikan integrointi muihin oppiaineisiin
- Käsitekarttaohjelmistojen hyödyntäminen opetuksessa
- Ilmaisten toimisto-ohjelmien hyödyntäminen opetuksessa
- WWW-sivut ja WWW-lomakkeet opetuskäytössä
- Oppimisympäristön tehokas käyttö
- Sisällönhallintajärjestelmien opetuskäyttö
- Opetusvideon kuvaussuunnitelman laatiminen
- Kuvankäsittelyn hyödyntäminen opetuksessa
- Ilmaisohjelmien hyödyntäminen opetuksessa
- Interaktiivisten esitystaulujen ja mobiililaitteiden opetuskäyttö
- Ruutukaappausvideoiden hyödyntäminen opetuksessa
- Animaatioiden hyödyntäminen opetuksessa
- Pelit opetuksessa
- Opetusvideon tuottaminen
Katso myös Korpista taulukko kurssin osaamistavoitteista!
Esitiedot
Pakolliset esitiedot ovat kurssit Web-julkaiseminen (ITKP1011, 2 op) ja Opetusteknologia (TIEP161, 3 op) tai niitä vastaavat tiedot ja taidot.
Kurssin opetusmuodot
Kurssilla käytetään seuraavia opetusmuotoja:
Luennot
Luennot (noin 10-12 h) johdattelevat yleensä kurssin tiettyyn aihealueeseen tai tietyn tietoteknisen työvälineen käyttöön. Luentoja ei ole kurssin jokaiseen aihealueeseen liittyen.
Luennot taltioidaan videona jä äänenä. Taltiointeja voi katsella ja kuunnella jälkikäteen lataamalla tiedostot kunkin luentosivun alusta.
Videoiden katselemiseen tarvitset Windows Media Playerin tai VLC:n. Ääntä voit kuunnella millä tahansa mp3-formaattia tukevalla ohjelmalla, esimerkiksi Windows Media Playerillä.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät ovat pohdintatehtäviä, joissa sovelletaan opittua tietoa. Mietitään, miten tietoteknisiä työvälineitä ja tekniikoita voidaan hyödyntää erilaisten oppiaineiden ja opintokokonaisuuksien opetuksessa. Oppimistehtävissä tuotetaan oppiaineeseen oppimateriaalia ja suunnitellaan oppimistilanteita, joissa yleensä yhdistyvät oppiaineen ja tietotekniikan tai tieto- ja viestintätekniikan tavoitteet.
Kutakin aihetta kohden valitaan oppiaine tai opintokokonaisuus, joka pääsääntöisesti ei ole tietotekniikka tai tieto- ja viestintätekniikka. Oppimistehtävien aihevalinnoissa on seuraavat reunaehdot, jotka tulee toteuttaa:
- Tietotekniikan integrointia tulee toteuttaa vähintään kahteen (2) eri oppiaineeseen / opintokokonaisuuteen.
- Yhdessä-kolmessa (1-3) oppimistehtävässä oppiaineeksi tai opintokokonaisuudeksi tulee valita tietotekniikka tai tieto- ja viestintätekniikka. Tällöin integrointia muihin oppiaineisiin ei siis toteuteta.
- Oppimistehtäviä voi tehdä perusopetukseen, toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus), korkeakoulutukseen, vapaaseen sivistystyöhön sekä yrityskoulutukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä perusopetukseen.
- Vähintään kaksi (2) oppimistehtävää tulee tehdä toiselle asteelle (lukio tai ammatillinen koulutus).
Tietotekniikan integrointia voi miettiä seuraaviin oppiaineisiin tai opintokokonaisuuksiin:
- Äidinkieli ja viestintä / äidinkieli ja kirjallisuus
- Toinen kotimainen kieli
- Vieraat kielet
- Matematiikka
- Ympäristöoppi
- Biologia
- Maantieto
- Fysiikka
- Kemia
- Terveystieto
- Uskonto
- Elämänkatsomustieto
- Historia
- Yhteiskuntaoppi
- Musiikki
- Kuvataide
- Käsityö
- Liikunta
- Kotitalous
- Oppilaanohjaus / opinto-ohjaus
- Filosofia
- Psykologia
- Ammatilliset ei-tietotekniset aineet
- Laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudet / teemaopinnot
- Valinnaiset ei-tietotekniset opinnot, joita ei ole jo mainittu tässä listassa
Oppimistehtävissä pitää yleensä valinnasta riippuen:
- Kuvata oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät opeteltua tekniikkaa. Välinettä käyttäen tehdään lisäksi mahdollisimman laadukas mallituotos esimerkiksi.
- Tuottaa välineellä oppimateriaalia opettajan näkökulmasta.
Oppimistehtävän palautuksessa on yleensä:
- yleinen oppimistilanteen kuvaus,
- kohderyhmä,
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan/TVT:n kannalta,
- pohdintaa tekniikan tuomista hyödyistä ja haasteista,
- tehtävänanto ja/tai ohjeistus sekä
- oppimateriaalituotos/mallituotos/esimerkki.
Tehtävät tehdään pääosin WWW-sivuina, jotka siirretään esimerkiksi IT-palveluiden WWW-palvelimelle (users.jyu.fi). WWW-sivu linkitetään Moodlessa oleviin keskusteluryhmiin. Kustakin oppimistehtävästä on oma keskusteluryhmänsä. Oppimistehtävät löytyvät omilta WWW-sivuiltaan.
Oppimistehtävät tehdään videon tuottamisen oppimistehtäviä lukuun ottamatta yksilötöinä. Videon tuottamisen oppimistehtävät tehdään mielellään paritöinä, jotta esimerkiksi kuvaaminen onnistuu helpommin.
Tehtävien tekemisessä on yleensä viikoittain seuraava aikataulu:
- Maanantain luennolla alustetaan tehtävään liittyvää aihealuetta.
- Omaa oppimistehtävää tehdään viikon aikana omalla ajalla ja/tai keskiviikon pääteohjauksessa.
- Oppimistehtävän toteutus on palautettava Moodleen viimeistään seuraavan viikon maanantaina.
- Muiden oppimistehtävien vertaisarviointi on tehtävä viimeistään seuraavan viikon torstaina, joko osallistumalla vertaisarviointiryhmään torstaina tai kirjoittamalla arvioinnit omatoimisesti Moodleen.
Oppimistehtäväesimerkkejä aikaisemmilta kursseilta
Pääteohjaukset
Pääteohjauksissa voi tehdä oppimistehtäviä ohjatusti. Ajat ja paikat löytyvät Korpista.
Vertaisarviointi
- Vertaisarviointi on tehtävä vähintään kolmen (3) kurssilaisen tuotoksista jokaisen oppimistehtävän kohdalla.
- Vertaisarvioinnin voi suorittaa joko osallistumalla torstain vertaisarviointiryhmään tai kirjoittamalla arvioinnit omatoimisesti Moodleen.
- Vertaisarviointiin (kirjoittamalla suoritettuun) riittää parin-kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!) pituinen
kompakti ja informatiivinen palaute. Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm. seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä tekijät eivät olleet ymmärtäneet?
- Mitä kehittämistä työssä on?
- Kysymyksiä työn tekijöille
- Samalla saadaan muilta ideoita opettajan työhön!
Itsearviointi
Kurssin päätteeksi pohditaan omaa oppimista kurssilla ja annetaan kurssipalautetta.
Kurssin suoritus
Kurssin suoritus vaatii oppimistehtävien (10 kpl) palautusta Moodle-oppimisympäristön aiheen mukaisiin keskusteluryhmiin. Toisten kurssilaisten oppimistehtäviä on vertaisarvioitava (osallistuminen vertaisarviointiryhmään tai vähintään 3 kirjoitettua arviointia per oppimistehtävä). Kurssin päätteeksi on tehtävä itsearviointi.
Kurssin arviointi
Kurssi arvioidaan numeroarvosanalla (1-5). Kurssista saa arvosanan 1, kun yllä olevat suorituskriteerit täyttyvät minimivaatimuksin. Arvosana (1-5) määräytyy kokonaisuudessaan seuraavien kriteerien perusteella:
- aktiivisuus kurssilla sekä kurssitehtävien palautusaikataulussa pysyminen,
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys ja integroitavien oppiaineiden monipuolisuus,
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus,
- oppimistehtävien mallituotosten tekninen haastavuus ja laatu,
- oppimistehtävien vertaisarviointi sekä
- itsearviointi.
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien laatu.
Edellisiä kursseja
- Kevät 2017
- Kevät 2016
- Kevät 2015
- Syksy 2013
- Syksy 2011
- Syksy 2010
- Syksy 2009
- Syksy 2008
- Syksy 2007
- Kevät 2007
- Syksy 2006
Opettaja
Sähköposti: antti.j.ekonoja@jyu.fi
Kotisivu: <URL: http://www.ekonoja.net/>
Työhuone: Ag C522.3
Puhelin: 040 8053257
Käyttäjien kommentit