Oppilasnäkökulma: kuvankäsittelyä hyödyntävä oppimistilanne

 

Oppimistilanteen kuvaus:

Oppituntina toimii yläkoulun yhdeksännen luokan maantiedon tunti. Tarkoituksena on pelata peliä, jossa tunnistetaan kuuluisia ja tunnettuja paikkoja kuvien perusteella. Oppilaat on tarkoitus jakaa n. 3 hengen ryhmiin, jonka jälkeen he pääsevät valitsemaan tunnettuja nähtävyyksiä. Kuvien valitsemisen jälkeen he muokkaavat niistä aina muutaman version, ensimmäisessä versiossa kuvaa on muokattu piiloon enemmän kuin toisessa versiossa. Kuvien muokkauksen jälkeen ryhmät pistetään arvaamaan toisten ryhmien kuvien alkuperää. Jos ensimmäisen kuvan perusteella kukaan ei arvaa oikeaa paikkaa, niin näytetään toinen kuva, jota ei ole peitetty niin paljon kuin ensimmäistä. Kuvien tulee olla asioista, joita on käsitelty sen vuoden maantiedon tunneilla. Kuvien etsimiseen ja muokkaamiseen käytetään kaksoistunti. Kuvavisa -peliä pelataan seuraavalla 45 minuutin maantiedon tunnilla.

Tavoitteet maantiedon kannalta:

  • Käyttämään ja tulkitsemaan fyysisiä karttoja ja teemakarttoja sekä käyttämään muita
    maantieteellisiä tietolähteitä, kuten diagrammeja, tilastoja, ilmakuvia, satelliittikuvia,
    valokuvia, kirjallisuutta, uutislähteitä sekä sähköisiä viestimiä
  • Tunnistamaan eri kulttuurien piirteitä

Tavoitteet tietotekniikan kannalta:

  • Osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa tarkoituksenmukaisesti opinnoissaan sekä etsiä tietoa eri lähteistä, muokata, pohtia ja arvioida saamaansa tietoa
  • Oppia tietokoneen käyttötaitoja ja hallita yleisimpiä taitoja, kuten valokuvien muokkaus
  • Tiedonhaku ja lähdekritiikki