Oppimistehtävä 9
Pelit opetuksessa
Tehtävän ohjeistus videolla
- Löytyy viidennen luennon videolta alkaen kohdasta 0:41:40.
Miten digitaalisia (tietokone)pelejä voidaan hyödyntää tähän tehtävään valitsemasi oppiaineen opetuksessa? Valitse jompikumpi alla olevista tehtävistä. Peilaa pohdintaasi luennolla esitettyihin näkökohtiin.
1. Oppimispelin suunnittelu
Kehittele pelikonsepti, josta olisi hyötyä oppiaineen OPSin mukaisten tavoitteiden saavuttamisessa.
- Kirjoita suunnitelma, jossa on mm. seuraavat asiat:
- Kuvaile tarkasti millainen peli on kyseessä. Mitä pelissä tapahtuu? Voit halutessasi hahmotella myös "kuvia" pelistä.
- Pohdi, millaisessa oppimistilanteessa peliä voidaan käyttää.
- Mitä oppiaineen tavoitteita pelillä voidaan saavuttaa? Peilaa tavoitteita valtakunnalliseen OPSiin. Saavutetaanko pelillä jotain tietoteknisiä tavoitteita?
- Mitkä asiat motivoivat pelaamaan peliä?
- Mikä on pelin lisäarvo? Miksi peli opetusmenetelmänä on parempi kuin perinteinen opetus?
- Tee pohdinnoistasi WWW-sivu. Lisää linkki pohdinnan sisältävälle WWW-sivulle Moodle-keskusteluryhmään.
2. Pelin opetuskäytön analyysi
Analysoi, miten valmista peliä (oppimispeli tai viihdepeli) voidaan hyödyntää tähän tehtävään valitsemasi oppiaineen opetuksessa.
- Etsi opetuskäyttöön sopiva peli, josta on hyötyä tähän tehtävään valitsemasi oppiaineen opetuksessa. Tutusta peliin pelaamalla sitä.
- Analysoi, miten peli soveltuu opetuskäyttöön kyseisessä oppiaineessa:
- Mitä pelin avulla voi oppia?
- Mitä OPSin mukaisia tavoitteita pelillä voi oppia? Pohdi myös, mitä tietoteknisiä tavoitteita pelillä voidaan saavuttaa.
- Missä tilanteessa peliä voisi käyttää? Mille kohderyhmälle peli on tarkoitettu?
- Mikä tekee pelistä hyvän pelinä?
- Mitä etuja pelillä on verrattuna perinteisiin opetusmenetelmiin?
- Lisää vielä analyysin alkuun tiivis kuvaus/esittely pelistä (myös kuvakaappaukset pelistä ovat hyvä lisä) ja laita linkki pelin kotisivulle, jos sellainen löytyy. Tee analyysistäsi WWW-sivu. Lisää linkki analyysin sisältävälle WWW-sivulle Moodle-keskusteluryhmään.
Tehtävä on palautettava viimeistään 13.3.2017.
Vinkkejä
- Aiheeseen löytyy pohjustusta luennolta 5.
- Voit saada ideoita tehtävään myös eräästä tämän kurssin vanhasta oppimistehtäväpalautuksesta.
Käyttäjien kommentit