Oppimistehtävä 6
Ilmaisohjelmat opetuskäytössä ja opetusinfrastruktuuri
Tehtävän ohjeistus videolla
- Löytyy neljännen luennon videolta alkaen kohdasta 0:00:20.
Valitse yksi seuraavista tehtävävaihtoehdoista:
1. Opetusinfrastruktuurin hyödyntäminen
Suunnittele valitsemaasi oppiaineeseen (ei saa olla tietotekniikka) oppimistilanne (noin 1-3 oppituntia), jossa hyödynnät monipuolisesti ja järkevästi käytössäsi olevaa opetusinfrastruktuuria. Käytössäsi on opetustila, jossa on seuraavanlainen tietotekninen varustelu:
- interaktiivinen valkotaulu (esimerkiksi Promethean tai SMART Board)
- lähiprojektori
- 20 pöytäkonetta, joissa käyttöjärjestelmänä Linux
- läppärikärryssä 20 Windows-kannettavaa
- salkussa 20 iPad-tablet-tietokonetta
- kiinteä ja langaton verkko
- koneisiin on mahdollista asentaa ilmaisohjelmia
- tilassa on äänentoistolaitteet ja lisäksi löytyy erillisiä kuulokemikrofoni-yhdistelmiä
Toteuta WWW-sivu, jossa on:
- suunnitelma ja kuvaus oppimistilanteesta,
- tiedot mitä ylläkuvattua infrastruktuuria ja miten oppimistilanteessa hyödynnetään missäkin vaiheessa (HUOM! kaikkia opetustilan laitteita ei ole pakko käyttää),
- mitä ohjelmistoja oppimistilanteessa hyödynnetään sekä
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan kannalta.
Linkitä WWW-sivu Moodlen keskusteluryhmään.
2. Ilmaisohjelman käyttö oppimistilanteessa (oppilasnäkökulma)
Etsi Linux-ympäristöön vapaasti levitettävä ja käytettävä ilmaisohjelma, josta on hyötyä valitsemassasi oppiaineessa. Ohjelma voi olla suoraan Linux-jakelun mukana tai sen voi hakea verkosta. Pelkät selainsovellukset eivät kelpaa "ohjelmiksi" tässä tehtävässä.
- Asenna ohjelma Linux-ympäristöön, ellei sitä ole jo asennettu. Voit tutkia ohjelmaa myös esimerkiksi Ubuntun Live-CD:n avulla, jos sinulla ei ole Linuxia, johon pääsisit ohjelman asentamaan. Jos ohjelman tutkiminen Linux-ympäristössä ei ole ollenkaan mahdollista, niin etsi ohjelma, josta löytyy versio sekä Windows/MAC- että Linux-alustoille ja tutki sitä Windows/MAC-ympäristössä.
- Suunnittele oppimistilanne, jossa oppilaat käyttävät kyseistä ohjelmaa.
- Toteuta WWW-sivu, johon kuvaat:
- mitä ohjelmaa käytetään ja mistä se on saatu,
- oppimistilanteen kuvauksen,
- tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan kannalta sekä
- tehtävänannon oppilaille.
- Tee ohjelmalla mallituotos, joka oppilaiden pitäisi saavuttaa. Linkitä mallituotos WWW-sivulle (jos ohjelmalla ei ole mahdollista tehdä WWW-sivulle tallennettavaa tuotosta, voi ottaa esim. kuvakaappauksen mallituotoksesta ohjelmassa).
- Lisää WWW-sivulinkki Moodlen keskusteluryhmään.
3. Demonstraatio ilmaisohjelman avulla (opettajanäkökulma)
Etsi Linux-ympäristöön vapaasti levitettävä ja käytettävä ilmaisohjelma, josta on hyötyä valitsemassasi oppiaineessa. Ohjelma voi olla suoraan Linux-jakelun mukana tai sen voi hakea verkosta. Pelkät selainsovellukset eivät kelpaa "ohjelmiksi" tässä tehtävässä.
- Asenna ohjelma Linux-ympäristöön, ellei sitä ole jo asennettu. Voit tutkia ohjelmaa myös esimerkiksi Ubuntun Live-CD:n avulla, jos sinulla ei ole Linuxia, johon pääsisit ohjelman asentamaan. Jos ohjelman tutkiminen Linux-ympäristössä ei ole ollenkaan mahdollista, niin etsi ohjelma, josta löytyy versio sekä Windows/MAC- että Linux-alustoille ja tutki sitä Windows/MAC-ympäristössä.
- Suunnittele opetustilanne, jossa opettajana käytät kyseistä ohjelmaa jonkin oppiaineen asian havainnollistamiseen ja opettamiseen.
- Toteuta WWW-sivu, johon kuvaat:
- mitä ohjelmaa käytetään ja mistä se on saatu,
- oppimistilanteen kuvauksen sekä
- mitä oppiaineen tavoitteita opetustilanteessa pyritään saavuttamaan.
- Lisää WWW-sivulle myös suppeat tekniset ohjeet, miten ohjelmaa käytetään (esim. miten itse käytit ohjelmaa).
- Jos ohjelmalla pystyy tekemään tallennettavia tuotoksia, niin linkitä nekin WWW-sivulle.
- Lisää WWW-sivulinkki Moodlen keskusteluryhmään.
Tehtävä on palautettava viimeistään 20.2.2017.
Vinkkejä
- Aiheeseen löytyy pohjustusta ja lisätietoa luennolta 4 sekä Opetusteknologia-kurssin demoista 2 ja 7.
- Voit saada ideoita tehtävään myös eräästä tämän kurssin vanhasta oppimistehtäväpalautuksesta.
Käyttäjien kommentit