Pelit opetuksessa - Luento 5

Tilastotietoa pelaamisesta. Mitä peleistä opitaan? Peleistä oppimisen vahvuuksia ja heikkouksia. Huomioita pelien (erityisesti oppimispelien) rakenteista ja suunnittelusta. Esimerkkejä oppimispeleistä. Kahdeksannen oppimistehtävän esittely.

Tämän materiaalin yksi keskeinen tietojen (mm. vanhemmat tilastot) lähde: [1] Laura Ermi, Satu Heliö & Frans Mäyrä: Pelien voima ja pelaamisen hallinta. Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina. Tampereen yliopiston hypermedialaboratorio, 2004. Saatavilla verkosta (PDF): http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65503/951-44-5939-3.pdf?sequence=1.

Lisäksi tilastotietoja poimittu mm. seuraavista teoksista:

Tilastotietoa lasten ja nuorten pelaamisesta

Historiatietoa: digitaalisten pelien pelaaminen on ollut suosittua jo pitkään

Pelilaitteet ja pelien myynti

Pelimyyntitilastojen lähteet:
http://www.figma.fi/Vanhat%20tiedotteet/tiedote03022011.htm,
http://www.figma.fi/index.php/tiedotteet/1171-suomen-ja-pohjoismaiden-pelimyynti-ennatyskasvussa,
http://www.dataspelsbranschen.se/media/151761/nordic_game_sales_2014.pdf ja
http://www.dataspelsbranschen.se/media/135759/nordic_game_sales_2013.pdf

Tilastoista täytyy muistaa, että ne koskevat vain myytyjä/ladattuja pelejä. Esimerkiksi tietokoneella (suoraan selaimella) pelataan paljon myös ilmaispelejä, joten todellisuudessa tietokone on pelilaitteena jonkin verran suositumpi kuin mitä pelkät pelien myyntitilastot näyttävät.

Suosituimmat pelit

Tuoreita tilastotietoja digitaalisesta pelaamisesta

Edellä mainitut tilastotiedot pelaamisesta olivat osittain jo reilun 10 vuoden vuoden takaa, joten nykytilanne voi olla hieman erilainen. Tuoreempia tilastotietoja (vuodelta 2013) tarjoaa Pelaajabarometri 2013 -tutkimus (lähde mainittu yllä, [3]), joka koski 10-75-vuotiaita suomalaisia. Tutkimuksessa oli mukana 972 vastaajaa. Seuraavat tilastotiedot ovat kyseisestä tutkimuksesta.

Digitaalisten viihdepelien pelaaminen:

Opetuspelien pelaaminen:

Suosituimmat pelit:

Pelaajabarometri 2015 -tutkimus on myös tekeillä, mutta sen tuloksia ei ole vielä julkaistu. Ennakkotietoa tuloksista löytyy kuitenkin täältä: https://ludificology.wordpress.com/2015/09/09/hankkeen-ensimmainen-vuosi-uuden-pelaajabarometrin-ennakkotietoja/

Tilastotiedon perusteella voimme helposti todeta, että lasten ja nuorten digitaalisten pelien pelaaminen on erittäin yleistä, joten kannattaa miettiä myös sitä, voisiko opetusta ja pelejä yhdistää. Tästä pääsemmekin varsinaiseen luennon aiheeseen eli oppimispeleihin ja peleistä oppimiseen.

Peleistä oppiminen

Mitä peleistä voidaan oppia? Mitkä ovat (oppimis)pelien vahvuudet ja heikkoudet?

Termeistä: Opetukseen ja oppimiseen yhdistettävistä peleistä käytetään sekä oppimispeli että opetuspeli -nimityksiä.

Mitä peleistä (ei pelkästään oppimispeleistä) opitaan?

Pelien vahvuus oppimisessa:

Mihin oppiminen perustuu hyvissä oppimispeleissä?

Oppimispelien ongelmia:

Pelien elementit ja suunnittelu

Mitä elementtejä peleihin kuuluu? Millaista on pelien suunnittelu?

Digitaalisen pelin elementit

Digitaalisessa pelissä on paljon eri elementtejä, jotka riippuvat toki pelistä. Alla oleva kuva hahmottelee keskeisimpiä elementtejä.

Digitaalisen pelin elementit
Kuvan lähde: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65503/951-44-5939-3.pdf?sequence=1, s. 26

Pelin suunnittelu

Oppimispelien suunnittelu

Mitä halutaan oppia? -> Pelin toiminta ja pelaajan kokemus

Tämän luvun tietojen pääasiallinen lähde: Kirjavainen Antti: Pelit ja oppiminen, Tietotekniikan opettajan työvälineitä -kurssin luento 30.10.2006.

Esimerkkejä oppimis- ja opetuspeleistä

Lisää oppimis-/opetuspelejä: http://www.peda.net/veraja/konnevesi/lukio/ophhanke2010/pelit (pelit järjestetty erinomaisesti oppiaineittain ja kerrottu myös soveltuva koulutaso)

Huomaa myös kaupallisen Minecraftin opetusversio MinecraftEdu.

Lisätietoa

Kahdeksas oppimistehtävä

Tulee palauttaa viimeistään 7.3.2016.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi Lisää kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/luennot/luento5/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
2016-02-29 13:56:08
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta