Oppimistehtävä 9 - Pelit opetuksessa

Pelin esittely

Valitsin tähän oppimistehtävään peliksi Virtuaalikunta Lykkylä- pelin . Peli on SimCity/Civilization- henkinen vuoropohjainen peli, jossa toimitaan kunnanjohtajana. Tarkoituksena on saada kunta pysymään pystyssä tai jopa kehittymään. Käytettävissä on tietty määrä rahaa (rahaa saa lisää esim. verotuloista ja vuokrista kuten oikeastikin), ja rahalla pitää pystyä tarjoamaan kunnan pakolliset palvelut sekä esimerkiksi rakentaa uusia asuntoja, jotta kunnassa on tilaa uusille asukkaille.

Pelin perusnäkymä

Pelaaja saa palautetta toimistaan joka vuoron jälkeen ilmestyvän Lykkylän lehden avulla. Palautteesta selviää miten tilin saldo, työllisyys, kuntalaisten tyytyväisyys ja asukasluku ovat muuttuneet. Lisäksi yleisönosastokirjoituksissa otetaan kantaa kunnan tilanteeseen

Lykkylän lehti - palautetta pelaajan toimista

Peli on osa virtuaalikunta.net sivustoa, mistä löytyy tietoa kunnan toiminnasta, tehtävistä, päätöksenteosta jne... Lykkylä-pelin lisäksi löytyy kunta-aiheinen tietovisa mitä voisi myös hyödyntää yhteiskuntaopin tunnilla, sekä Kunnat kartalle-peli joka soveltuisi maantietoon.Sivusto on Suomen kuntaliiton tuottama, ja sisältöjen suunnittelussa on hyödynnetty yläkoulujen rehtorien ja historian ja yhteiskuntaopin opettajien antamaa palautetta ja yhteiskuntaopin opetussuunnitelmaa. Peli palkittiin 11.4.2013 kunniakirjalla Suomen eOppimiskeskus ry:n kilpailussa oppimispeleille.

Analyysiä

Peli on suunnattu erityisesti yläkoulun yhteiskuntaopin tunnille. Se sopii mielestäni hyvin tukemaan kunnan palvelujen ja päätöksenteon oppimista. Peli osuu hyvin ainakin seuraaviin OPS:in tavoitteisiin:

Tietoteknistä sisältöä ei tämän pelin avulla oikeastaan opi.

Pelin ideana/tavoitteena ei ole sinänsä oppiminen vaan kunnan pyörittäminen, mutta kuitenkin sen aikana oppii todella hyvin sen, mitä palveluja kunnan on tarjottava asukkailleen, sekä myös prosessin miten päätökset tehdään. Pelin vahvuus on mielestäni se, että peli itsessään on viihdyttävä, ja pelatessaan ei oikeastaan ajattele että opiskelee yhtään mitään. Peli on kuitenkin kohtalaisen haastava (ainakin allekirjoittaneelle), joten tavallaan vaarana voi olla oppilaan turhautuminen kun kunnanjohtajan pestistä tulee kenkää kerta toisensa jälkeen. Kuitenkin mielestäni peliä on hyvä käyttää ~yhden oppitunnin juttuna, joten siinä ajassa tuskin kukaan vielä menettää lopullisesti hermojaan, koska pelissä on aika monta eri tapaa miten kuntaa voi lähteä rakentamaan. Lisäksi epäonnistumisten kautta pelissä konkretisoituu hyvin se, miksi kunta ei välttämättä pysty satsaamaan urheilukenttään/nuorisotaloon/koirapuistoon/jne... vaikka joillain ihmisillä olisi ko. palveluiden kehittämiselle tilausta.

En välttämättä käyttäisi opetukseen pelkästään tätä peliä, vaan se olisi lähinnä muuta opetusta tukeva elementti. Kaikkea ei pelin avulla kuitenkaan voi oppia, sillä tuskin kukaan kokeilee kaikkea mahdollista mitä peli tarjoaa.