Oppimistehtävä 9 - Pelin opetuskäytön analyysi

Löysin EDU.fi -portaalista mielenkiintoisen kokoelman erilaisia opetusmateriaaleja ja -pelejä. Päätinkin tehdä oppimistehtävän 9 vaatiman pelin opetuskäytön analyysin sieltä löytämästäni äidinkielen apuvälineeksi suunnitellusta "Pidä Suomi siistinä" -opetuspelistä. Kyseinen peli on tarkoitettu alkukijainten, yhdyssanojen ja välimerkkien oikeinkirjoitussääntöjen opiskeluun ja kertaamiseen. Pelin esittelyn mukaan peli soveltuu perusopetuksen yläluokille, lukioon sekä ammatilliseen perusopetukseen.

Analyysi

Näkisin tälläiselle pelille melko suoran kysynnän erityisesti yläasteen äidinkielen tunneille, joita oppilaat usein pitävät kohtuuttoman tylsinä. Peliä voitaisiin esimerkiksi pelata kolmen eri kaksoistunnin myöhemmällä osalla. Kaksoistuntien aiheet tulisi tällöin olla kytköksissä pelin aihealueisiin, eli alkukirjaimiin, yhdyssanoihin ja välimerkkeihin, vieläpä mielellään tässä järjestyksessä.

Valitsemani peli on hyvin päämäärätietoinen opetettavassa aihealueessaan. Monta opetuspeliä tuntuu vaivaavan tietty päämäärähakuisuus, jolla tarkoitan nimenomaan sitä, että niissä on pyritty opettamaan liian montaa asiaa eivätkä ne siksi sovellu pelattavaksi koulussa millään yksittäisellä tunnilla. Tällä pelillä kuitenkin on selkeä paikka nimenomaan äidinkielen kielihuollon opetuksen apuvälineenä. Peli keskittyy tarkasti kolmeen äidinkielen kielihuollon keskeiseen osa-alueeseen: alkukirjaimiin, yhdyssanoihin ja välimerkkeihin. Näistä aihealueet ovat suomenkielessä sen verran hankalia, että vielä lukiolaisillakaan nämä eivät ole täysin hallussa. Pelin pelaaminen ei myöskään myöskään edellytä www-selaimen peruskäyttöä kummempia tietoteknisiä taitoja, eikä sitä pelatakseen tarvitse asentaa tietokoneelle tai selaimeen mitään ylimääräisiä palikoita.

Pelillä on useita etuja perinteisiin opetusmenetelmiin verrattuna. Peli haastaa käyttäjänsä jonkin ongelman edessä ja asettelee tämän ongelman sellaisessa valossa, joka koukuttaa pelaajansa pyrkimään etenemään pelissä ja näyttämään samalla taitonsa. Peli motivoi käyttäjäänsä erilaisin palkinnoin ja usein jo pelkkä interkatiivinen peli-pelaaja-suhde riittää luomaan mielenkiintoa pelin käyttöliittymää ja sen takana piilevää järjestelmää kohtaaan. Pelaamisen etuihin voidaan myös laskea sen luonne itsenäisenä opiskelun muotoja, jossa kukin saa edetä omaan tahtiinsa.

Pelin tarkempi esittely

Pidä Suomi siistinä on ilmainen selainpohjainen opetuspeli, jossa käyttäjä saa heti aluksi valita pelattavakseen yhden kolmesta aihealueesta(alkukirjaimet, yhdyssanat ja välimerkit). Pelin käyttöliittymässä on käytetty hyväksi suosittua Tamperelaista huumoriryhmää, Alivaltiosihteeriä, joka on mahdollistanut melko veikeät grafiikat ja tekstit peliin.


Yksi tämän pelin mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on sen kyky mukautua pelaajan taitojen mukaan. Pelaajan taidot testataan kunkin aihealueen tehtävien alussa pidettävällä alkutestillä, joka määrittää pelaajalle yhden kolmesta vaikeustasosta. Vaikeustasot on nimetty perusvirkamiestasoksi, asialliseksi virkamiestasoksi ja huippuvirkamiestasoksi.

Kunkin aihealueen tehtävät ovat sopivan vaihtelevia. Osassa tehtävistä hyödynnetään monivalintoja, osassa pelaaja saa itse syöttää tekstin sen oikeassa ulkoasussa ja osassa on käytetty hyödyksi myös suoraa interaktiivisuutta yksittäisen www-sivun sisällä. Kunkin tehtävän jälkeen pelaaja saa hyödyllistä palautetta väärin menneistä vastauksista. Joissain tehtävissä on myös tehtävän aikana mahdollista nähdä vinkkejä yksittäisistä kohdista. Kunkin aihealueen suorittamisen jälkeen käyttäjällä on mahdollisuus tulostaa todistus suorittamastaan "tutkinnosta".