Ruutukaappausvideo maantiedon oppimateriaalina

Oppimistilanne

Kohderyhmä

Peruskoulun yläluokkalaiset.

Tilanteen kuvaus

Video on osa pitempikestoista oppimisprosessia. Prosessin teemoina on Suomen ilmasto ja ilmastonmuutos. Tehtävä on pyritty suunnittelemaan siten, että siinä mallinnetaan myös tieteellistä ajattelua ja tutkimusta.

Aluksi oppilaat etsivät tietoa ja tunnilla käydään läpi Suomen ilmastoon liittyviä seikkoja. Tämän jälkeen oppilaat saavat tehtävän, jossa tarkoituksena on kerätä kuukauden ajalta säähavaintoja (esim. lämpötilasta, sademäärästä, tuulesta, pilvisyydestä, ilmanpaineesta ym.). Tiedot tallennetaan koneelle taulukkolaskentaan. Kuukauden kuluttua aineiston kerääminen lopetetaan ja oppilaat laskevat omasta aineistostaan tunnuslukuja, kuten keskilämpötila, sademäärä yhteensä ja niin edelleen, ja tekevät aineistoa havainnollistavia kaavioita. Oppilaat laativat tutkimuksestaan pienen raportin, jossa on vähän taustatietoja, oman aineiston kuvausta ja sen vertailua taustatietoihin sekä pohdintaa tietojen luotettavuudesta. Lopuksi oppilaat kertovat omista havainnoistaan ja niitä käsitellään yhdessä tunnilla. Keskeistä on myös havaintojen vertailu opittuun tietoon sekä keskustelu ilmastonmuutoksesta. Lisäksi verrataan oppilaiden havaintoja aikaisempiin vuosiin ja virallisiin säämittauksiin (esim. Ilmatieteen laitos). Lopuksi tehdään päätelmiä ja arvioidaan mittausten ja tutkimuksen onnistumista.

Videon rooli tehtävässä on tukea oppimista sekä mallintaa oppilaille prosessin etenemistä. Aluksi oppilaat katsovat lyhyen johdantovideon tutkimuksen vaiheista. Tämän jälkeen oppilaat katsovat vaiheista vielä oppilaan toimintaa kuvaavan videopätkän, kun kukin vaihe on oppilaille ajankohtainen. Videot toimivat myös johdantona ja apuna taulukkolaskentaohjelman käyttöön. Videot oppilaat katsovat kotona ja jos niistä herää kysymyksiä, voidaan kysymyksiä käsitellä tunnilla.

Tavoitteet

Maantieto

Tietotekniikka

Ruutukaappausvideon hyödyt

Videot