Valokuvamanipulaatio historian opetuksessa

Käyttötarkoitus

Lukion maailmanhistorian kurssilla tutustutaan esimerkiksi Neuvostoliiton alkutaipaleeseen sekä natsi-Saksan vaiheisiin. Molempien yhteydessä mainitaan kiivaasti raksuttaneet propagandakoneistot. Näiden toimintaan kuuluivat iloisen kubistiset taidegrafiikkajulisteet sekä maita ja taivaita lupailevat lentolehtiset, mutta myös historiankirjoihin päätymään tarkoitettu valokuvamanipulaatio. Useimmin käytetty esimerkki on Leninin seuraajaksi odotettu, Punaisen armeijan kokoaja ja vallankumouksen sankari Lev Trotski, joka Stalinin toimesta myöhemmin paitsi poistettiin valtiosta, myös valokuvista, joissa hän vaikutti olevan Neuvostoliiton perustamisen kannalta tärkeässä osassa (esimerkiksi Leninin vieressä).

Oppilaiden on hyvä tutustua tähän väärennysperinteeseen monesta eri näkökulmasta. Ensinnäkin on huikeata nähdä 1920-luvulla tehtyjen kuvamanipulaatioiden laatu - jos ei tietäisi, niin tuskin huomaisi kuvista puuttuvan porukkaa. Toisaalta tämä edistää tervettä lähdekritiikkiä vaikkapa Neuvostoliiton valokuvalähteitä kohtaan. Lisäksi poistetuista elementeistä voidaan päätellä jotain valtaapitävien senhetkisistä tavoitteista; mitä manipulaatiolla on koitettu saavuttaa?

Yleisimmät ei-digitaalisen ajan kuvamanipulaatiot liittyivät henkilöiden tai esineiden poistamiseen kuvasta. Kuvan esittämän kohteen väittäminen joksikin muuksi oli myös yleistä, mutta ei sinänsä kuvamanipulaatiota. Vähän laajemman aikaskaalan kuvamanipulaation historiaan antaa Scientific Americanin kuvakimara, jossa päästään Castroon ja nykyjournalismiin saakka.

Tavoitteet

Lukion OPS:in tavoitteista aihe liittyy keskeisesti historian luonteeseen tieteenä ja sen tutkimukseen. Yksittäisistä tavoitteista tähän sopivat ainakin

Tietotekniikasta opitaan kuvankäsittelyn perusteita valokuvan korjailun kannalta. Halutessaan tehtävään voi lisätä vielä skannaamiseen tutustumista, jos sopivat kuvat haetaankin jostain kirjasta eikä internetistä. Luultavasti tällaisia kuvia on helpointa löytää juurikin kirjoista, vaikkapa oppikirjasta.

Sivuhuomiona: Aiheita löytyy paljon Neuvosto-Venäjän parista, mutta tehtävä vaatii kylläkin kohtalaista historiantuntemusta ja varsinkin yksityiskohtien etsintää, joten sopii myös yliopiston puolelle.

Tehtävänanto ja ohjeistus

Tehtävä

Oppilaan tehtävänä on valita jokin mieleisensä valokuva 1900-luvun historiasta ja manipuloida sitä esimerkiksi lisäämällä, korvaamalla tai poistamalla henkilöitä kuvasta. Kuvien yhteydessä palautetaan myös selitys siitä, miten oppilaan tekemää manipulaatiota olisi voitu aikanaan käyttää propagandana - mitä kuvan muutoksella olisi haluttu sanoa?

Työohje

Avaa valitsemasi kuva(t) kuvankäsittelyohjelmassa (Gimp, Photoshop, tai vastaava).

Kuvat valmiina yhdistettäväksi.

Jos haluat sijoittaa kuvaan jonkun toisen henkilön, aloita leikkaamalla henkilö valitsemastasi kuvasta. Tämän voit tehdä saksi- tai lasso-työkalulla. Leikkaa valittu alue ja liitä se muutettavaan kuvaan. Skaalaa alue oikean kokoiseksi skaalaustyökalulla (mittasuhteet pysyvät oikeana Gimpissä, kun pidät pohjassa Ctrl:ää - Photoshopissa taas Alt:ia).

Pää on paikallaan.

Liitetyn osan värisävyjä saat muutettua valikosta (Gimp) Tools - Color Tools - Hue-Saturation tai (Photoshop) Kuva - Säädöt - Sävy/Kylläisyys. Mustavalkoinen kuva muuttuu värilliseksi valinnalla Väritä.

Väritetty pää.

Jos liitetty kuva (tai pohjalla oleva kuva) on toista selkeämpi, voi kuvaa rakeistaa lisäämällä kohinaa tai muita efektejä suotimilla (Filters). Käytä suodinta siihen tasoon, joka on selkeämpi.

Kohinaa.

Kloonaavalla leimasimella voidaan korjata pohjakuvaa siten, ettei alkuperäisen henkilön naama pilkistele uuden alta. Valitse leimasimen lähtöpiste pitämällä (Gimp) Ctrl-näppäintä tai (Photoshop) Alt-näppäintä pohjassa ja valitsemalla hiirellä. Töpötä tämän jälkeen kloonaavalla leimasimella korjattavaan kohtaan.

Alle jäänyt naama poistettu.

Tällä tavoin voitaisiin tietenkin myös poistaa alkuperäinen henkilö kokonaan kuvasta, mikä myös oli suosittua kuvamanipulaatioissa.

Kirov poistuu kuvasta.

Liitetyn kuvan päällekin voi töpöttää leimasimella sopivan näköistä kuviointia, jos kohina ei istu alkuperäiseen kuvaan.

Kellerrystä kasvoihin.

Voit lopuksi vielä korjailla kuvaa sävyjen, kontrastin tai kirkkauden säätöjen avulla. Kun kuva on valmis, tallenna ja tulosta se sekä alkuperäinen kuva ja kirjoita lyhyt selostus siitä, mihin tarkoitukseen kuvamanipulaatiotasi olisi voitu käyttää.

Malliesimerkki

Tässä on vaihdettu Sergei Kirovin, Pietarissa 30-luvun alussa suureen suosioon nousseen neuvostojohtajan, pärstä Lavrenti Berijan naamaan. Stalinille (kuvassa oikealla) Kirovin suosio alkoi käydä kiusalliseksi, kun hänestä povattiin Stalinin seuraajaa ja hänestä kiersi ylistäviä huhuja. Vuonna 1934 kiista ratkesi murhauttamalla hankala Kirov pois ja näin alkoivat suuret puhdistukset Neuvostoliitossa. Berija oli näiden puhdistusten suorittamisesta vastuussa ja toimi organisaattorina, oletettavasti Stalinin käskyjen mukaan. Myöhemmin hänkin jäi pois näkyvistä tehtävistä, mutta hän oli jo ennen vuotta 1934 ollut Stalinin hyväksymien henkilöiden joukossa.

Propagandakuvan tarkoituksena on vähentää Kirovia lehtijulkisuudessa ja erityisesti Kirovia Stalinin seurassa. Stalinin näkökulmasta murhattu Kirov olisi parasta unohtaa mahdollisimman pian. Kun Kirov on korvattu, voidaan leppoisa kuva Stalinista, lapsesta ja lempeästä poliisimies Berijasta lykätä lehteen. Kuva palvelee myös tällöin puhdistusten organisaattorin julkisuuskuvan pehmentämistä - setä seurustelee siinä pienten tyttöjen ja Stalinin kanssa eikä suinkaan julmasti teloita ketään.

Tyttö, Kirov ja Stalin. Tyttö, Berija ja Stalin.