Kurssin käytännön järjestelyt, IRC, Moodle ja oppimistehtävät - Luento 1
- Luentotaltiointi
- Tietotekniikka kouluissa ja opettajan TVT-taidot
- Kurssin järjestelyt
- IRC
- Moodle
- Oppimistehtävien ohjeistus
Luentotaltiointi
Ongelmia videon katselussa?Aloitetaan kurssi käymällä läpi tutkimusta TVT:n vaikutuksesta opetukseen ja oppimiseen peruskoulussa ja selvitetään kurssin käytännön järjestelyt. Lopuksi käydään läpi IRC:tä, Moodlea sekä kurssin tulevien oppimistehtävien tekemistä.
Tietotekniikka kouluissa ja opettajan TVT-taidot
Seuraavissa luvuissa on esitelty muutamia tutkimuksia aiheeseen liittyen.
eLearning Nordic 2006
Seuraavissa alaluvuissa on poimintoja eLearning Nordic 2006 -tutkimuksesta (julkaisu PDF-muodossa).
Kyselytutkimukseen osallistui oppilaita vuosiluokilta 5, 8 ja 11, oppilaiden vanhempia, opettajia ja rehtoreita. Vastaajia oli noin 8000 Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Tulokset julkaistiin vuonna 2006.
Tieto- ja viestintätekniikalla (TVT) on positiivinen vaikutus oppimiseen
- Opetettavan asian osaaminen paranee jonkin verran tai paljon (3/4 vastaajista).
- Perustaidot paranevat:
- erityisesti luku- ja kirjoitustaito (2/3 vastaajista)
- Suomalaisesti uskovat, että TVT:llä on enemmän vaikutusta matemaattisten taitojen oppimiseen. (PISA-tutkimuksessa ei ole löydetty tätä yhteyttä.)
- TVT parantaa poikien oppimista hieman enemmän kuin tyttöjen.
- TVT voi toimia tehokkaana eriyttämisen välineenä (heikosti ja hyvin oppiville).
- Tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia ei ole välttämättä edes hyödynnetty täysipainoisesti.
Asenteita
- Suurin osa vanhemmista (96 %) on sitä mieltä, että TVT:tä pitäisi käyttää osana opetusta.
- Suomalaisista opettajista vain kolmasosa katsoo, että TVT:llä on positiivinen vaikutus oppimiseen, kun taas muissa pohjoismaissa noin 2/3 pitää TVT:tä hyödyllisenä.
- TVT-käytöstä on strategioita, mutta nämä eivät realisoidu.
Opettajien TVT-taidoissa on parantamista
- Opettajien ja rehtorien mukaan suurimpia esteitä TVT-käytön laajentumiselle ovat puutteelliset tietokonelaitteistot ja opettajien puutteelliset tieto- ja viestintätekniikan opetustaidot. Käyttöä kasvattaisi myös laitteiden helppokäyttöisyys.
- Tietoteknistä infrastruktuuria käytetään lähinnä opettajien välisessä kommunikoinnissa,
eikä oppilaiden välisessä yhteisöllisessä oppimisessa.
- Suomalaisissa kouluissa käytetään oppimisympäristöjä todella vähän (14 %) verrattuna muihin pohjoismaihin (Ruotsi 50 %, Norja 68 %, Tanska 82 %).
- TVT:n optimaalisen käytön saavuttaminen vaatii toimenpiteitä organisaatiotasolla. Yksittäiset projektit eivät vaikuta TVT:n yleiseen käyttöön.
- Tietotekniikkaa käytetään passiivisesti, kun taas konstruktivistisen oppimisen näkökulmasta aktiivinen käyttö olisi tärkeää (esim. digitaalisen median tuottaminen).
- Toimisto-ohjelmat opitaan koulussa, muut käyttötaidot koulun ulkopuolella.
Kansainvälinen SITES 2006 -tutkimus
Seuraavissa alaluvuissa on poimintoja kansainvälisestä SITES 2006 -tutkimuksesta (julkaisu PDF-muodossa).
Tutkimuksen aineisto kerättiin vuonna 2006. Tutkimukseen osallistui yli 9000 koulua ja 35 000 opettajaa 19 maasta ja 22 koulutusjärjestelmästä. Suomesta tutkimukseen osallistui 311 peruskoulua (yläkoulua) sekä 1078 matematiikan ja luonnontieteiden opettajaa. He arvioivat tietotekniikan käyttöä yläkouluissa ja erityisesti peruskoulun 8. luokkalaisten opetuksessa.
Suomen koulujen tietokoneiden määrä keskitason yläpuolella - koulujen välillä suuria eroja
- Kaikissa suomalaisissa yläkouluissa on oppilaiden käytettävissä tietokoneet ja verkkoyhteydet.
- Kuitenkin suomalaiskoulujen välillä on huomattavia eroja tietotekniikan käyttömahdollisuuksissa. Hieman yli 20 %:lla kouluista oli vuonna 2006 alle viisi oppilasta tietokonetta kohden, mutta kuitenkin edelleen oli kouluja, joissa oli yli 10 oppilasta ja jopa yli 40 oppilasta yhtä tietokonetta kohden.
Yleiset toimisto-ohjelmat käytössä lähes kaikissa kouluissa
- Yleiset toimisto-ohjelmat ovat käytettävissä lähes kaikissa tutkittujen maiden kouluissa, myös Suomessa.
- Oppilaiden käytössä sähköposti oli Suomessa 59 %:lla kouluista.
- Mobiililaitteet eivät vielä ole löytäneet tietänsä koulukäyttöön. Suomessa niitä oli vain 11 %:ssa kouluista.
Tietotekniikan säännöllinen käyttö vähäistä
- Tietotekniikan vastuuhenkilöiden arvion mukaan Suomessa 8. luokkien oppilaista noin 35 % käytti tietotekniikkaa säännöllisesti (lähes aina – usein) yhteiskunnallisissa aineissa, vieraissa kielissä ja äidinkielessä.
- Suomalaisista matematiikan opettajista vain 9 % ja luonnontieteiden opettajista 15 % kertoi käyttävänsä tietotekniikkaa opetuksessaan kerran viikossa tai useammin.
- Suomalaisista matematiikan opettajista alle 50 % ja luonnontieteiden opettajista noin 60 % oli käyttänyt tietotekniikkaa 8. luokalla olleiden oppilaiden opetuksessa.
- Suurin osa tutkimukseen osallistuneista maista on investoinut voimakkaasti laitteisiin ja verkkoyhteyksiin. Ne eivät kuitenkaan ole riittävästi muuttaneet opetusmenetelmiään ja ottaneet tietotekniikkaa laaja-alaisesti käyttöön.
Kouluun liittyvät tekijät vaikuttavat eniten tietotekniikan opetuskäyttöön
- Tietotekniikan opetuskäytön edistämisessä olennaisimmiksi koulutason tekijöiksi määrittyivät rehtorien näkemykset tietotekniikan käytön merkityksestä elinikäisen oppimisen edistämisessä, koulun johtajuuden kehittämiseen liittyvät asiat ja opettajien saama tietotekninen ja pedagoginen tuki.
- Opettajat osoittavat yleensä ottaen suurempaa elinikäisen oppimisen orientaatiota tietotekniikan käytössä sellaisessa koulussa, jonka johtajalla on vahva näkemys siitä, miten ja milloin tietotekniikkaa voidaan käyttää elinikäisen oppimisen edistämiseksi.
Opettajan pätevyys, osaaminen ja täydennyskoulutus vaikuttavat myös opetuskäytön määrään
- Kansainvälisesti tarkastellen merkittävä ja samalla myönteinen vaikutus tietotekniikan opetuskäyttöön ottamiselle on myös opettajan akateemisella ja ammatillisella pätevyydellä, tietotekniikan teknisen ja pedagogisen käytön osaamisella ja tietotekniikkaan liittyvään täydennyskoulutukseen osallistumisella.
- Täydennyskoulutukseen osallistumiseen liittyy paradoksi: se on tärkeää tietotekniikan käyttöön ottamiselle opetuksessa, mutta kansainvälisesti tarkastellen suomalaisopettajien kiinnostus osallistua siihen on vähäistä.
Rehtoreiden mielestä tietotekniikalla on vain vähän merkitystä oppilaiden suoriutumiselle
- Eri maiden rehtorien näkemykset tietotekniikan käytön hyödystä elinikäisen oppimisen kannalta poikkesivat selvästi toisistaan. Suomi sijoittuu niiden kahdeksan koulujärjestelmän joukkoon, joiden rehtorit näkivät tietotekniikan suurimman merkityksen olevan oppilaiden työelämässä tarvittavien valmiuksien kehittämisessä.
- Suomalaisrehtorit erottuivat kuitenkin muiden maiden rehtoreista etenkin käsityksissään tietotekniikan käytön merkityksestä oppilaiden suoriutumiselle. Vain 5 % suomalaisrehtoreista arvioi tämän hyvin tärkeäksi seikaksi omassa koulussaan.
Muita tutkimuksia
- ICT in schools - a 2008 survey among teachers and school leaders, 2009 (Ruotsi, PPT)
- Effective use of ICT in schools - Analysis of international research, 2007 (kansainvälinen koostetutkimus, PDF)
Mitä meidän tietotekniikan tulevina opettajina pitäisi tehdä asialle?
- Hallita sujuvasti tietoteknisten työvälineiden käyttö.
- Kannustaa muita opettajia integroimaan tietotekniikkaa opetukseensa.
- Kannustaa oppilaita käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa.
- Toivoa, että tietotekniikka saavuttaisi oman opetettavan oppiaineen statuksen
pelkän integroinnin sijaan. ;-)
- Huonolta tosin näyttää, sillä vuoden 2010 tuntijakotyöryhmän esityksessä tietotekniikka ei ole saamassa oman oppiaineen statusta seuraaviinkaan opetussuunnitelman perusteisiin.
Kurssin järjestelyt
Tärkeää huomioida: Kurssi luennoidaan syksyllä 2011 viimeistä kertaa ns. "vanhan muotoisena" (6 op). Jatkossa kurssi uusiutuu ja laajuus muuttuu 5 opintopisteeseen. Osa kurssin asioista siirtyy Opetusteknologia-kurssille (TIEP161).
- Esittäytyminen
- Kurssin tavoite:
- pohditaan integrointimahdollisuuksia ja
- opitaan tieto- ja viestintäteknisiä taitoja.
- Kurssin suorittaminen
- Luennot
- videoidaan
- vapaaehtoisia
- aktiivinen osallistuminen voi nostaa arvosanaa, mutta passiivinen ei pudota
- Demot
- pakollisia kurssin loppuosan videoeditointidemoja lukuun ottamatta
- pääsääntöisesti tehdään mikroluokassa demoaikana
- voi tehdä myös etänä, jos löytyy tarvittavat laitteet ja ohjelmat
- palautus aikataulun mukaan Moodleen
- myöhästyneet palautukset hyväksytään, mutta usein toistuvina voivat vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan
- Oppimistehtävät
- pakollisia
- tehdään omalla ajalla mikroluokassa tai kotona
- voi siis tehdä etänä, jos löytyy tarvittavat laitteet ja ohjelmat
- palautus aikataulun mukaan Moodleen
- myöhästyneet palautukset hyväksytään, mutta usein toistuvina voivat vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan
- alustavat aiheet:
- oppimistehtävä 1 - miellekartta tietotekniikan integrointimahdollisuuksista (esim. CmapTools)
- oppimistehtävä 2 - toimisto-ohjelmien integrointi (OpenOffice.org)
- oppimistehtävä 3 - WWW-sivujen tuottaminen ja verkkolomakkeet opetuskäytössä (Plone, Moodle)
- oppimistehtävä 4 - kuvaussuunnitelma (johon liittyy myös videokuvaus, eli tehtävä 10)
- oppimistehtävä 5 - kuvankäsittelyn hyödyntäminen oppiaineissa (esim. GIMP)
- oppimistehtävä 6 - ruutukaappaus havainnollistusvälineenä (esim. Wink ja Windows Media Encoder)
- oppimistehtävä 7 - interaktiivinen animaatio havainnollistusvälineenä (Flash)
- oppimistehtävä 8 - Linux, MAC ja vapaat ohjelmat
- oppimistehtävä 9 - pelit opetuksessa
- oppimistehtävä 10 - video verkkoon (liittyy tehtävään 4)
- Vertaisarviointi
- pakollinen
- 3-4 arviointia per oppimistehtävä
- tehdään omalla ajalla (aikataulun mukaan) Moodlessa
- myöhästyneet palautukset hyväksytään, mutta usein toistuvina voivat vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan
- Itsearviointi
- pakollinen
- tehdään omalla ajalla (aikataulun mukaan) Moodlessa kurssin päätyttyä
- Luennot
- Korvaavuusmahdollisuudet
- Halutessaan voi saada korvattua maksimissaan viisi oppimistehtävää ja kyseisiä aiheita vastaavat demot (lukumäärä riippuu oppimistehtävästä) aikaisemmilla tuoreilla opinnoilla tai opetustöillä (korkeakoulutasoisia opintoja tai opetustöitä aiheesta).
- Jos on suorittanut tätä kurssia aiemmin, mutta on jättänyt suorituksen kesken, voi kyseisillä kurssisuorituksilla saada korvaavuuksia samalla tavalla kuin edellä mainituilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai opetustehtävillä.
- Vertaisarvioinnit tulee tehdä kaikista oppimistehtävistä riippumatta siitä, onko saanut korvaavuuksia.
- Korvatuista tehtävistä saa suoritusmerkinnän, eli kurssi arvostellaan aina palautettujen tehtävien perusteella, ts. korvatut tehtävät eivät vaikuta arvosteluun.
- Korvaavuuksista voi tarvittaessa kysellä tarkemmin luennoitsijalta sähköpostilla.
- Korvaavuudet tulee "anoa" ennen korvattavaksi aiottujen oppimistehtävien viimeistä palautuspäivämäärää, ts. korvaavuusmahdollisuudet kannattaa selvittää heti kurssin alussa.
- Kurssin arviointikriteerit
- aktiivisuus luennoilla ja tehtävien palautusaikataulussa pysyminen
- ohjelmien tekninen hallinta
- oppimistehtävien ideoiden omaperäisyys
- oppimistehtävien tuotoksien laatu ja kattavuus
- oppimistehtävien vertaisarviointi
- itsearviointi
Tärkein arvosteluperuste on oppimistehtävien laatu.
Lisää käytännön asioita löytyy kurssin etusivulta.
IRC
Kurssilla voi käyttää #appro-kanavaa.
Näytetään lyhyt esimerkki IRC:in käytöstä Mozilla Firefoxin ChatZilla-laajennoksella.
Moodle
Näytetään esimerkkejä seuraavista toimenpiteistä Moodlessa:
- Kirjautuminen
- Keskustelu
- Pikaviestintä
- Tehtävien palautus
- Kommentointi
- Kirjoittaminen RichText-editorilla
- Opettajan Moodle
Oppimistehtävien ohjeistus
Oppimistehtävien laatu on suurin yksittäinen tekijä kurssin arvosanan muodostumisessa, joten niiden tekemiseen kannattaa paneutua huolella.
Oppimistehtävien palauttaminen
Palautus tehdään yleensä Moodleen palautukselle varatulle keskustelupalstalle. Jokainen opiskelija aloittaa uuden keskustelusäikeen ja laittaa suoraan viestiin web-osoitteen, josta palautus löytyy tai laittaa liitteeksi vastauksen oppimistehtävään (esim. kuva). Jos tehtävä tehdään parityönä, niin riittää kun jompi kumpi palauttaa vastauksen. Viestiin tulee tällöin kirjoittaa molempien tekijöiden nimet. Tehtävien viimeinen palautusajankohta on yleensä tehtävän antoviikosta seuraavan viikon tiistai.
Vertaisarviointi
Jokainen opiskelija toteuttaa vertaisarvioinnin jokaisessa oppimistehtävässä vastaamalla 3-4 keskustelusäikeeseen seuraavan viikon torstaihin mennessä.
- Jokainen opiskelija arvioi siis 3-4 kurssikaverin toteutusta, arvioitavat työt voi valita vapaasti oman mielenkiinnon mukaan. Jos arviointi jää viime hetkelle lähelle deadlinea, niin kannattaa valita sellainen työ arvioitavaksi, jossa ei ole vielä arviointeja tai jossa niitä on vain vähän. Näin saadaan kaikille töille kommentteja, mistä taas on hyötyä töiden tekijöille.
- Vertaisarviointiin riittää parin kolmen kappaleen (ei siis virkkeen!)
pituinen kompakti ja informatiivinen palaute. Vertaisarvioinnissa voidaan antaa mm.
seuraavanlaista palautetta:
- Mitä hyvää työssä oli?
- Miten se erottui muista töistä ansiokkaasti?
- Mitä tekijät eivät olleet ymmärtäneet?
- Mitä kehittämistä työssä on?
Vertaisarvioinnin avulla saadaan palautetta osaamisesta ja oppimisesta sekä toisaalta toisia palautuksia katsellessa voidaan saada ideoita omaan tulevaan opettajan työhön! Muistakaa siis käydä lukemassa saamianne kommentteja ja vastailla esitettyihin kysymyksiin. Aktiivinen keskustelu parantaa kurssin osallistumisaktiivisuutta.
Integroitavat oppiaineryhmät
Ensimmäisessä oppimistehtävässä integrointia mietitään kaikkiin oppiaineisiin. Muissa oppimistehtävissä käytetään seuraavia oppiaineryhmiä:
- Äidinkieli ja viestintä
- Toinen kotimainen ja vieraat kielet
- Kuvaamataito tai musiikki
- Fysiikka tai kemia
- Matematiikka
- Biologia tai maantieto
- Opinto-ohjaus
- Kotitalous
- Liikunta tai terveystieto
- Historia ja yhteiskuntaoppi
- Ammattiaineet
- Yksittäisinä kursseina pidettävät valinnaisaineet (esim. eräkurssi, liikennekurssi, ensiapukurssi, käsityökurssi jne.)
- Muut reaaliaineet
- uskonto, elämänkatsomusoppi,
- psykologia ja filosofia.
Vähintään kahden (2) oppimistehtävän palautuksen pitää olla muusta oppiaineesta kuin omista opetettavista/opiskeltavista oppiaineista. Maksimissaan kahdessa (2) oppimistehtävässä voi halutessaan valita kouluaineeksi myös tietotekniikan, tällöin integrointi-ideaa ei siis tarvitse toteuttaa. Moodlesta löytyy taulukko, josta näkee mihin oppiaineeseen kukin kurssilainen miettii integrointia missäkin tehtävässä. Opettaja päivittää taulukkoa jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Jos taulukossa on virhe omalla kohdallasi, niin kerro siitä opettajalle.
Oppimistehtävien ja vertaisarviointien tarkistaminen
Opettaja tarkistaa oppimistehtäviä ja vertaisarviointeja sitä mukaa kun niitä tulee ja laittaa hyväksymismerkinnät Moodleen. Yleensä tehtävät tarkistetaan muutaman arkipäivän kuluessa viimeisestä palautusajankohdasta.
Käyttäjien kommentit