Kurssin käytännön järjestelyt, IRC, Moodle ja oppimistehtävät - Luento 1

Luentotaltiointi

Ongelmia videon katselussa?

Aloitetaan kurssi käymällä läpi tutkimusta TVT:n vaikutuksesta opetukseen ja oppimiseen peruskoulussa ja selvitetään kurssin käytännön järjestelyt. Lopuksi käydään läpi IRC:tä, Moodlea sekä kurssin tulevien oppimistehtävien tekemistä.

Tietotekniikka kouluissa ja opettajan TVT-taidot

Seuraavissa luvuissa on esitelty muutamia tutkimuksia aiheeseen liittyen.

eLearning Nordic 2006

Seuraavissa alaluvuissa on poimintoja eLearning Nordic 2006 -tutkimuksesta (julkaisu PDF-muodossa).

Kyselytutkimukseen osallistui oppilaita vuosiluokilta 5, 8 ja 11, oppilaiden vanhempia, opettajia ja rehtoreita. Vastaajia oli noin 8000 Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Tulokset julkaistiin vuonna 2006.

Tieto- ja viestintätekniikalla (TVT) on positiivinen vaikutus oppimiseen

Asenteita

Opettajien TVT-taidoissa on parantamista

Kansainvälinen SITES 2006 -tutkimus

Seuraavissa alaluvuissa on poimintoja kansainvälisestä SITES 2006 -tutkimuksesta (julkaisu PDF-muodossa).

Tutkimuksen aineisto kerättiin vuonna 2006. Tutkimukseen osallistui yli 9000 koulua ja 35 000 opettajaa 19 maasta ja 22 koulutusjärjestelmästä. Suomesta tutkimukseen osallistui 311 peruskoulua (yläkoulua) sekä 1078 matematiikan ja luonnontieteiden opettajaa. He arvioivat tietotekniikan käyttöä yläkouluissa ja erityisesti peruskoulun 8. luokkalaisten opetuksessa.

Suomen koulujen tietokoneiden määrä keskitason yläpuolella - koulujen välillä suuria eroja

Yleiset toimisto-ohjelmat käytössä lähes kaikissa kouluissa

Tietotekniikan säännöllinen käyttö vähäistä

Kouluun liittyvät tekijät vaikuttavat eniten tietotekniikan opetuskäyttöön

Opettajan pätevyys, osaaminen ja täydennyskoulutus vaikuttavat myös opetuskäytön määrään

Rehtoreiden mielestä tietotekniikalla on vain vähän merkitystä oppilaiden suoriutumiselle

Muita tutkimuksia

Mitä meidän tietotekniikan tulevina opettajina pitäisi tehdä asialle?

Kurssin järjestelyt

Tärkeää huomioida: Kurssi luennoidaan syksyllä 2011 viimeistä kertaa ns. "vanhan muotoisena" (6 op). Jatkossa kurssi uusiutuu ja laajuus muuttuu 5 opintopisteeseen. Osa kurssin asioista siirtyy Opetusteknologia-kurssille (TIEP161).

Lisää käytännön asioita löytyy kurssin etusivulta.

IRC

Kurssilla voi käyttää #appro-kanavaa.

Näytetään lyhyt esimerkki IRC:in käytöstä Mozilla Firefoxin ChatZilla-laajennoksella.

Moodle

Näytetään esimerkkejä seuraavista toimenpiteistä Moodlessa:

Oppimistehtävien ohjeistus

Oppimistehtävien laatu on suurin yksittäinen tekijä kurssin arvosanan muodostumisessa, joten niiden tekemiseen kannattaa paneutua huolella.

Oppimistehtävien palauttaminen

Palautus tehdään yleensä Moodleen palautukselle varatulle keskustelupalstalle. Jokainen opiskelija aloittaa uuden keskustelusäikeen ja laittaa suoraan viestiin web-osoitteen, josta palautus löytyy tai laittaa liitteeksi vastauksen oppimistehtävään (esim. kuva). Jos tehtävä tehdään parityönä, niin riittää kun jompi kumpi palauttaa vastauksen. Viestiin tulee tällöin kirjoittaa molempien tekijöiden nimet. Tehtävien viimeinen palautusajankohta on yleensä tehtävän antoviikosta seuraavan viikon tiistai.

Vertaisarviointi

Jokainen opiskelija toteuttaa vertaisarvioinnin jokaisessa oppimistehtävässä vastaamalla 3-4 keskustelusäikeeseen seuraavan viikon torstaihin mennessä.

Vertaisarvioinnin avulla saadaan palautetta osaamisesta ja oppimisesta sekä toisaalta toisia palautuksia katsellessa voidaan saada ideoita omaan tulevaan opettajan työhön! Muistakaa siis käydä lukemassa saamianne kommentteja ja vastailla esitettyihin kysymyksiin. Aktiivinen keskustelu parantaa kurssin osallistumisaktiivisuutta.

Integroitavat oppiaineryhmät

Ensimmäisessä oppimistehtävässä integrointia mietitään kaikkiin oppiaineisiin. Muissa oppimistehtävissä käytetään seuraavia oppiaineryhmiä:

Vähintään kahden (2) oppimistehtävän palautuksen pitää olla muusta oppiaineesta kuin omista opetettavista/opiskeltavista oppiaineista. Maksimissaan kahdessa (2) oppimistehtävässä voi halutessaan valita kouluaineeksi myös tietotekniikan, tällöin integrointi-ideaa ei siis tarvitse toteuttaa. Moodlesta löytyy taulukko, josta näkee mihin oppiaineeseen kukin kurssilainen miettii integrointia missäkin tehtävässä. Opettaja päivittää taulukkoa jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Jos taulukossa on virhe omalla kohdallasi, niin kerro siitä opettajalle.

Oppimistehtävien ja vertaisarviointien tarkistaminen

Opettaja tarkistaa oppimistehtäviä ja vertaisarviointeja sitä mukaa kun niitä tulee ja laittaa hyväksymismerkinnät Moodleen. Yleensä tehtävät tarkistetaan muutaman arkipäivän kuluessa viimeisestä palautusajankohdasta.

Esimerkkejä oppimistehtävistä

Oppimistehtäväesimerkkejä aikaisemmilta vuosilta

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/luennot/luento1/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2011-09-07 10:19:36
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta