Flash - Luento 6
Käydään ensi läpi nopeasti Flashin perusteita ja sen jälkeen näytetään käytännön esimerkkejä Adobe Flash Professional CS5 -ohjelmalla.
Luentotaltiointi
Ruutukaappausohjelmaa vaihdettiin välillä, joten luento on kahdessa osassa.
- ope06_alku.swf 8M
- ope06_loppu.mov 236M
Mikä on Flash?
- Flash tai tarkemmin sanottuna Adobe Flash on kehitysympäristö, jolla voi tuottaa multimediaesityksiä esimerkiksi WWW-sivuille.
- Aiemmin vastaavan kehitysympäristön nimi on ollut Shockwave Flash ja Macromedia Flash, eli kaikki termit tarkoittavat saman kehitysympäristön eri "versioita".
- Flashillä tuotetaan interaktiivisia vektorigrafiikka-animaatioita.
- Flashia käytetään Internetissä esimerkiksi kuvagallerioiden, animaatioiden, opetusohjelmien, mainosten, kokonaisten web-sivustojen tai pelien luomiseen.
- Flashin sisällä toimii myös sen oma ohjelmointikieli, ActionScript. Ilman varsinaista ohjelmointiakin (koodin kirjoitusta) Flashillä saa kuitenkin paljon aikaan.
- Kuvankäsittelytaidoista on hyötyä myös Flashin kanssa, koska esimerkiksi tasot ovat Flashissä suunnilleen samanlainen peruskäsite kuin kuvankäsittelyssä. Videoeditointitaidoista on myös hyötyä, koska myös Flashissä toimitaan aikajanalla.
- Flash-kehitysympäristössä tuotettujen esitysten näyttämiseen tarvitaan toisto-ohjelma, joka on tavallisimmin selaimeen ladattava lisäosa (Adobe Flash Player).
- Kehitystyökalussa käytettävä projektitiedosto on FLA-muodossa. Internetissä julkaisua varten tiedosto muutetaan SWF-muotoon.
- Uusin versio kehitysympäristöstä on Adobe Flash Professional CS5, joka löytyy Agoran erikoismikroluokan C331.3 MAC-koneilta.
- Ohjelma on maksullinen, mutta siitä saa ladattua itselleen Internetistä 30-päivän kokeiluversion.
Flash WWW-sivulle
Flash-animaation voi liittää WWW-sivulle periaatteessa seuraavan tyyppisellä koodinpätkällä:
<object data="movie.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="500"> <param name="movie" value="movie.swf" /> </object>
Ohjelma osaa tuottaa kuitenkin itse valmiin HTML-tiedoston, jota (tai osaa sen koodista) kannattaa käyttää sen sijaan, että itse kirjoittaisi liittämiskoodin WWW-sivulle. Kyseisen tiedoston object-elementti on huomattavasti monimutkaisempi kuin yllä oleva esimerkki, joten sitä ei tarvitsekaan osata ulkoa.
Flash-esimerkkejä
Flash-ohjeita
- Demojen 10 ja 11 materiaalit
- Jyväskylän Norssin Flash-ohjeet www-taitajalle
- W3C:n Flash Tutorial
- Flash Perfection
Flashin käyttö käytännössä
Näytetään seuraavaksi Adobe Flash Professional CS5 -ohjelman käyttöä käytännössä ja tehdään ohjelmalla muutamia esimerkkejä. Demoissa tullaan tekemään saman tyyppisiä tehtäviä.
Käyttäjien kommentit