Demo 3 - Toimisto-ohjelmat

Kerrataan muutamia toimisto-ohjelmien ominaisuuksia ja pohditaan miten erilaisien toimisto-ohjelmien käyttöä voidaan integroida opetukseen.

Demo on tehtävä viimeistään 27.9.2010 klo 16 mennessä!

Demonstraatio jaetaan kahteen osaan:

  1. Toimisto-ohjelmistojen harjoittelu
    • Valitkaa harjoittelutehtävistä sellaisia osia, jotka eivät ole kovin tuttuja. Tehtäviä ei siis tarvitse palauttaa.
    • Jos toimisto-ohjelmat ovat hyvin hallussa, niin voit siirtyä suoraan seuraavaan tehtävään.
  2. OpenOffice.org-käyttöohjeiden tuottaminen

Toimisto-ohjelmien käytön harjoittelu

Kertaa seuraavia Office-ohjelmistojen asioita Tietokone ja tietoverkot työvälineenä ja Henkilökohtaisen tiedonhallinnan perusteet -kursseilta:

Jos jokin asia on tuttua, niin tarkista kuitenkin selailemalla, onko tehtävissä uusia asioita.

Tekstinkäsittelyn ja esitysgrafiikan osalta tehtävistä löytyy myös OpenOffice-versiot.

Käyttöohjeen tai demotehtävän tuottaminen

Demossa tuotetaan käyttöohje/tehtävä oppilaille käyttäen OpenOffice.org-ohjelmistoa. Valmis ohje/tehtävä palautetaan Moodleen tehtävälle varatulle keskustelupalstalle. Tehtävä on palautettava viimeistään 27.9.2010 klo 16.

  1. Mikäli sinulla ei jo ole OpenOffice.org-toimisto-ohjelmia, niin voit asentaa ne kotikoneellesi: OpenOfficen suomenkielinen lataussivu.
  2. Kun avaat OpenOffice.org-ohjelman, esimerkiksi Writerin ensimmäistä kertaa, sinun tulee vastata asennuskysymyksiin. Samalla OpenOffice.org kysyy sinulta, haluatko rekisteröityä. Se ei ole välttämätöntä OpenOffice.org:n käyttöä varten.
  3. Käyttöohjeen/tehtävän laatimista varten valitse ensin OpenOffice.org-toimisto-ohjelmista sopiva opettava aihe. Aiheita on lueteltu Moodlen Wiki-dokumentissa OpenOffice.org-aiheet. Muokkaa Wiki-dokumenttia ja lisää taulukkoon oma nimesi sen aiheen kohdalle, jonka haluat tehdä. Valitse mieluiten sellainen aihe, jota ei ole vielä valittu. Omiakin aihe-ehdotuksia saa lisätä.
  4. Kirjoita OpenOffice.org Writerilla harjoittelutehtävä tai käyttöohje OpenOffice.org-ohjelman jonkin toiminnon opettamiseksi (vrt. Tietokone ja tietoverkot työvälineenä ja Henkilökohtaisen tiedonhallinnan perusteet -kurssien demotehtävät).
  5. Mieti ensin millainen ohje palvelee parhaiten oppimistavoitetta. Varmista, että ohjeesi on riittävän yksiselitteinen jokaisessa vaiheessa.
  6. Palauta tehtävä Moodleen tehtävälle varatulle keskustelupalstalle. Aloita uusi keskusteluaihe ja laita otsikoksi aiheen nimi, josta kirjoitit käyttöohjeen. Valitse OpenOffice-dokumentista kaikki kappaleet ja liitä ne RichText-editoriin. Jos käyttöohjeessasi on kuvia, niin laita dokumentti myös liitteeksi tai sijoita kuvat WWW-palvelimelle (esim. W-aseman kautta) ja lisää ne erikseen Lisää kuva -painikkeen kautta.
  7. Jos sinusta tuntuu, että tarvitset lisää harjoitusta, niin käy tekemässä jonkin toisen tekemä tehtävä tai ohje. Kirjaa ylös missä kohdissa tuli ongelmia ja miksi. Kommentoi Moodlessa miten tehtävää tai ohjetta voisi parantaa. Ohjeiden on tarkoitus toimia myös Oppimistehtävä 2:n tekemisen tukena.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/demot/demo3/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2010-09-14 12:51:08
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta