Demo 11 - Flash II ja 7. oppimistehtävä

Jatketaan edellisessä demossa aloitettua interaktiivisen vektorigrafiikka-animaation (Flash) tuottamisen harjoittelua Adobe Flash Professional CS5 -ohjelmalla. Ohjelma on maksullinen ja se on asennettuna ainoastaan Agoran mikroluokan C331.3 MAC-koneille. Ohjelman käyttöön löytyy ohjeita demomateriaalien lisäksi myös 6. luennon materiaaleista. Kannattaa katsoa etenkin luentovideo, jossa on esimerkkejä ohjelman käytöstä. Jos edellisen demon tehtävät jäivät kesken, niin jatka niiden tekemistä ennen tätä demoa.

Flash CS5:seen saa ilmaiseksi 30 päivän kokeilulisenssin ja netistä löytyy myös jonkun verran ilmaisia Flash-editoreita. Siispä, jos et pääse tekemään demoa ja oppimistehtävää Agoralle, niin voit kokeilla asentaa omalle koneellesi jonkun kokeilu-/ilmaisversion alla olevista vaihtoehdoista. Suositeltavin näistä editoreista on luonnollisesti Adobe Flash Professional CS5, jonka käyttöä demo-ohjeissa opastetaan. Muiden editoreiden käytöstä kurssin vetäjällä ei ole juurikaan kokemuksia, mutta niilläkin Flashin tekeminen pitäisi onnistua.

Adobe Flash Professional CS5:ssa on mahdollista tehdä animaatioita käyttäen joko ActionScript 2.0 tai ActionScript 3.0 -ohjelmointikieltä. Demoja tehdessä kannattanee valita ActionScript 2.0, koska se on paremmin yhteensopiva myös vanhempiin Flash-ohjelman versioihin. Valinta tehdään ennen kuin aletaan luoda uutta työtä. Alkuvalikosta valitaan Create New -> ActionScript 2.0. Toki voi tehdä myös ActionScript 3.0:lla, mutta tällöin ohjelmointikomentojen (joita kokeillaan vain muutamia) yhteydessä ei voi ihan suoraan noudattaa demo-ohjeita.

http://livedocs.adobe.com/flex/2/langref/migration.html-->

Muutamia perusvinkkejä ohjelman käyttöön:

Demo ja oppimistehtävä on tehtävä viimeistään 1.11.2010 klo 16 mennessä!

Symbolit

Tehdään esimerkin mukainen liikkuva auto-animaatio. Aloita uusi Flash-dokumentti ja tallenna se verkkolevyllesi sopivaan hakemistoon (tekovaiheessa voi käyttää myös paikallisen kiintolevyn hakemistoja). Vaihda heti aluksi animaation nopeudeksi 12 framea sekunnissa (Scenen asetuksiin 12 FPS).

Pathit ja Classic Motion Guide

Laitetaan auto liikkumaan mäkiseen maastoon. Jatketaan edellisen auto-dokumentin muokkaamista.

Ease

Laitetaan auto kiihtymään alamäissä. Jatketaan edellisen auto-dokumentin muokkaamista.

Maskit

Tehdään vielä autoa seuraava valokeila (maski, joka näyttää vain auton).

Actions

Toteutaan vielä napit, joilla animaation voi käynnistää ja lopettaa. Jatketaan edellisen dokumentin muokkaamista.

HUOM! Tässä tehtävässä kokeiltiin vain pintaraapaisun verran ActionScript-ohjelmointikieltä Flash-esityksessä. Tehtäessä laajempia ja monipuolisempia animaatioita juuri ActionScript-ohjelmointi tulee keskeiseen asemaan. Sillä pystyy siis tekemään paljon paljon muutakin kuin vain yksinkertaisia painikkeita. ;-)

Flash-animaation julkaisu

Materiaalien tuominen näyttämölle

Tämä ohje on lisätietona, eli ei liity demotehtäviin.

Oppimistehtävä 7

Miten interaktiivista vektorigrafiikkaa ja -animaatiota voidaan hyödyntää opetuksessa? Valitse toinen tehtävistä:

Opettajanäkökulma: havainnollistus animaatiolla

Verkko-oppimateriaali voi olla muutakin kuin pelkkää tekstiä ja muutamia kuvia. Pohdi, miten tälle viikolle valitsemasi oppiaineen jossakin osa-alueessa voitaisiin hyödyntää interaktiivista animaatiota oppimateriaalina.

  1. Tilanne ja tavoitteet:
    • Mihin oppiaineeseen ja sen osa-alueeseen oppimateriaali liittyy?
    • Missä yhteydessä animaatiota käytetään?
    • Mikä on kohderyhmä?
    • Millaisia tavoitteita animaatioilla voidaan saavuttaa? (Oma kuvaus riittää.)
    • Mitä lisäarvoa interaktiivinen animaatio tuo tässä tapauksessa perinteisiin materiaaleihin verrattuna?
  2. Interaktiivisen animaation tuottaminen:
    • Tee Flash-ohjelmalla interaktiivinen animaatio oppimateriaaliksi (esim. jokin havainnollistusesimerkki).
    • Animaatiossa on hyödynnettävä monipuolisesti vektorigrafiikan tarjoamia ominaisuuksia.
    • Animaatiossa on oltava jonkinlaista interaktiota käyttäjän kanssa (esim. painikkeita, joilla voi kontrolloida animaation toimintaa).
  3. Tee WWW-sivu, jossa on tavoitekuvaukset ja linkki Flash-animaatioon. Lisää WWW-sivulinkki Moodle-keskusteluryhmään Oppimistehtävä 7 - Interaktiivinen animaatio havainnollistusvälineenä.

Oppilasnäkökulma: animaatio oppilastyön tuotantovälineenä

Suunnittele valitsemaasi oppiaineeseen oppimistilanne, jossa oppilaat tuottavat Flash-ohjelmalla animaation.

  1. Tilanne ja tavoitteet:
    • Mihin oppiaineeseen ja sen osa-alueeseen oppimistilanne liittyy?
    • Missä yhteydessä animaatiota käytetään?
    • Mille kohderyhmälle?
    • Millainen aikataulu oppilastyöllä on?
    • Mitä tietoteknisiä tavoitteita oppilastyöllä saavutetaan? Mitä tavoitteita saavutetaan oppiaineen kannalta? (Oma kuvaus riittää, mutta saa toki peilata myös OPS:eihin.)
    • Pohdi, miksi Flash on tässä tapauksessa mielekkäämpi tuotantoväline kuin jokin muu ohjelma (esim. tekstinkäsittely, esitysgrafiikka tms.).
  2. Mallianimaation tuottaminen:
    • Tee Flash-ohjelmalla interaktiivinen mallianimaatio, joka vastaa oppilaan hyvää suoriutumista.
    • Animaatiossa on hyödynnettävä monipuolisesti vektorigrafiikan tarjoamia ominaisuuksia.
    • Animaatiossa on oltava jonkinlaista interaktiota käyttäjän kanssa (esim. painikkeita, joilla voi kontrolloida animaation toimintaa).
  3. Tee WWW-sivu, jossa on tavoitekuvaukset ja linkki mallituotokseen. Lisää WWW-sivulinkki Moodle-keskusteluryhmään Oppimistehtävä 7 - Interaktiivinen animaatio havainnollistusvälineenä.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/demot/demo11/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2010-10-22 15:16:32
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta