Demo 9 - Ruutukaappausvideot ja 6. oppimistehtävä

Tässä demossa toteutetaan ruutukaappausvideo sekä Windows Media Encoderilla että Winkillä.

HUOM! Tuokaa demoihin mukaan oma mikrofoni ja kuulokkeet (tai kuuloke/mikrofoni-yhdistelmä), jos sellaisia löytyy.

Demo ja oppimistehtävä on tehtävä viimeistään 25.10.2009 mennessä!

Ruutukaappausvideoiden tekemiseen löytyy paljon kaupallisia ohjelmia. Ilmaisista järkevimpiä vaihtoehtoja ovat alla olevat ohjelmat. Lataa koneellesi alla löytyvistä linkeistä Windows Media Encoder ja Wink, jos teet demoa kotona. Agoran mikroluokista ohjelmat löytyvät valmiina.

HUOM! Demoissa tallennuksia voi tehdä esim. C-aseman MyTemp-hakemistoon. Valmiit tuotokset tulee lopuksi siirtää omalle verkkolevylleen.

Windows Media Encoder

Tutustu Windows Media Encoderin käyttöön ohjeen avulla ja tee lyhyt mallivideo toiseen oppimistehtävään liittyvästä OpenOffice-malliesimerkistäsi. Ota avuksesi valmiit Windows Media Encoderin asetukset. Voit nauhoittaa mukaan myös puhetta, jos mukanasi on mikrofoni.

HUOM! Jos käytät Media Encoderin ikkunaa aktiivisena tallennuksen aikana, tallennus menee Pause-tilaan, eli tallennus keskeytyy. Tällöin tallennus täytyy muistaa aloittaa uudelleen, ennen kuin jatkaa videon tekemistä.

Siirrä video verkkoon tyhjään hakemistoon ja linkitä videotiedoston osoite toiseen oppimistehtävään tekemällesi WWW-sivulle (malliesimerkin yhteyteen). Linkitä videon sisältävän hakemiston osoite myös Moodle-keskustelualueeseen Demo 9 - Ruutukaappausvideot - palautusalue. Jos et ole tehnyt toista oppimistehtävää, tee video vapaavalintaisesta OpenOffice-ohjeesta ja linkitä kyseinen videon sisältävän hakemiston osoite edellä mainittuun Moodle-keskustelualueeseen.

Wink

Tutustu Wink-ohjelmaan ohjelmassa mukana olevien Tutor-videoiden avulla. Videot (Tutorial Project 1 ja Tutorial Project 2) löytyvät Help-valikon alta. Ensimmäisellä kerralla videota katsoessa Wink kysyy alla olevassa kuvassa näkyvän kysymyksen. Vastaa siihen Yes, niin pääset katsomaan videota.

Renderöinti-kysymys

Tutorial Project 1 -videossa näytetään tärkeimmät Winkin toimenpiteet, joten jo sen videon katsomalla Winkin peruskäyttö onnistuu. Tutorial Project 2 -videosta puolestaan kannattaa katsoa ainakin äänen lisäämisen osuus, mitä ei käsitellä vielä Tutorial Project 1 -videossa.

Myös luennolla näytettiin WINKin käyttöä, joten myös luentovideo kannattaa katsoa läpi.

Muutamia lisähuomioita Winkin käytöstä:

Yritä tutustumisen jälkeen tehdä Winkillä samanlainen mallivideo kuin edellä teit Windows Media Encoderilla. Parantele videota käyttämällä Winkin puhekuplia. Lisää ohjekuplia sopiviin kohtiin videota selventämään, mitä toimintoja käyttäjän pitää valita tai mitä oleellisia kohtia näytöstä käyttäjän pitää havainnoida. Voit nauhoittaa mukaan myös puhetta, jos mukanasi on mikrofoni. Tallenna valmis työsi Flash-muodossa (upotettuna WWW-sivulle).

Linkitä myös Winkillä tehty Flash-video samalle toisen oppimistehtävän WWW-sivulle, mille linkitit Windows Media Encoderilla tehdyn videon. Lisää myös linkki Flash-videon sisältävälle WWW-sivulle Moodle-keskustelualueeseen Demo 9 - Ruutukaappausvideot - palautusalue.

Lisätietoa Jyväskylän yliopistolla käytetyistä luentotaltiointimenetelmistä

Oppimistehtävä 6 - Ruutukaappausvideo havainnollistusvälineenä

Ruutukaappauksella voidaan esimerkiksi havainnollistaa erilaisten ohjelmien käyttöä, tallentaa oppilaiden toimintaa tietokoneella tai tehdä verkkovideoita opettajan pitämistä esityksistä. Keksi jokin innovatiivinen tapa, miten ruutukaappausvideota voitaisiin hyödyntää valitsemassasi oppiaineessa.

Valitse aiheeksesi toinen seuraavista:

Opettajanäkökulma: Ruutukaappausvideo oppimateriaalina

Miten opettaja voi hyödyntää opetuksessaan ruutukaappausvideoita?

  1. Suunnittelu ja tavoitteet:
    • Mille kohderyhmälle video on tarkoitettu?
    • Missä yhteydessä videota käytetään?
    • Mitä tavoitteita videolla saavutetaan? (Oma kuvaus riittää, mutta jos oppiaineen valtakunnallisista tavoitteista (esim. OPS) löytyy jotain mihin tämä kytkeytyy, niin kirjaa tavoite ylös.)
  2. Tuotettu ruutukaappaustallenne:
    • Tee Windows Media Encoderilla, Winkillä tai muulla vastaavalla ohjelmalla ruutukaappaustallenne.
    • Videon on toimittava Agoran mikroluokissa, mutta muita formaattirajoituksia ei ole.
    • Hyödynnä videossasi myös puhetta, mikäli sinulla on käytössäsi mikrofoni.
  3. Tee kuvauksesta WWW-sivu. Lisää WWW-sivulle linkki videotallenteeseen. Aloita uusi viestiketju oppimistehtävän palautuskeskustelualueeseen Moodlessa ja lisää viestiin linkki tehtävän sisältävälle WWW-sivulle.

Oppilasnäkökulma: Ruutukaappausvideo oppilastyönä

Ruutukaappausvideon käyttö ei välttämättä rajoitu opettajan tekemiin oppimateriaaleihin. Oppilaat voivat myös tuottaa näiden ohjelmien avulla kohtuullisen helposti omia videoita, joita voidaan julkaista esimerkiksi verkko-oppimisympäristössä. Suunnittele jokin mielekäs tehtävä valitsemaasi oppiaineeseen, jossa oppilaat käyttävät ruutukaappausvideota.

  1. Suunnittelu ja tavoitteet:
    • Millainen oppimistilanne on yleisesti kyseessä?
    • Mille kohderyhmälle tehtävä on tarkoitettu?
    • Tehtävänanto (ei tarvitse alkaa tekemään oppilaille yksityiskohtaisia ohjeita videon tekemiseen).
    • Mitä tavoitteita videolla saavutetaan? (Oma kuvaus riittää, mutta jos oppiaineen valtakunnallisista tavoitteista (esim. OPS) löytyy jotain mihin tämä kytkeytyy, niin kirjaa tavoite ylös.)
    • Mitä haasteita näet tällaisen tehtävän toteuttamisessa?
    • Mitä hyötyjä näet tämän tyyppisessä tehtävässä?
  2. Malliesimerkki tuotettavasta ruutukaappaustallenteesta:
    • Tee Windows Media Encoderilla, Winkillä tai muulla vastaavalla ohjelmalla sellainen ruutukaappaustallenne, jonka oppilaat voisivat tuottaa.
    • Videon on toimittava Agoran mikroluokissa, mutta muita formaattirajoituksia ei ole.
    • Hyödynnä videossasi myös ääntä, jos se on mahdollista.
  3. Tee tehtävistä WWW-sivu ja linkitä video sivulle. Lisää linkki tehtävän sisältävälle WWW-sivulle tätä tehtävää vastaavaan Moodle-keskusteluryhmään.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/demot/demo9/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2009-10-21 16:59:48
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunta ja avoin yliopisto