Flash - Luento 6
Käydään ensi läpi nopeasti Flashin perusteita ja sen jälkeen näytetään käytännön esimerkkejä Macromedia Flash Professional 8.0 -ohjelmalla.
Mikä on Flash?
- Flash tai tarkemmin sanottuna Adobe Flash on kehitysympäristö, jolla voi tuottaa multimediaesityksiä esimerkiksi WWW-sivuille.
- Aiemmin vastaavan kehitysympäristön nimi on ollut Shockwave Flash ja Macromedia Flash, eli kaikki termit tarkoittavat saman kehitysympäristön eri "versioita".
- Flashillä tuotetaan interaktiivisia vektorigrafiikka-animaatioita.
- Flashia käytetään Internetissä esimerkiksi kuvagallerioiden, animaatioiden, opetusohjelmien, mainosten, kokonaisten web-sivustojen tai pelien luomiseen.
- Flashin sisällä toimii myös sen oma ohjelmointikieli, ActionScript. Ilman varsinaista ohjelmointiakin (koodin kirjoitusta) Flashillä saa kuitenkin paljon aikaan.
- Kuvankäsittelytaidoista on hyötyä myös Flashin kanssa, koska esimerkiksi tasot ovat Flashissä suunnilleen samanlainen peruskäsite kuin kuvankäsittelyssä. Videoeditointitaidoista on myös hyötyä, koska myös Flashissä toimitaan aikajanalla.
- Flash-kehitysympäristössä tuotettujen esitysten näyttämiseen tarvitaan toisto-ohjelma, joka on tavallisimmin selaimeen ladattava lisäosa (Adobe Flash Player).
- Kehitystyökalussa käytettävä projektitiedosto on FLA-muodossa. Internetissä julkaisua varten tiedosto muutetaan SWF-muotoon.
- Uusin versio kehitysympäristöstä on Adobe Flash CS4. Agoran mikroluokista löytyy Macromedia Flash Professional 8.0 (julkaistu vuonna 2005). Ehkä merkittävin ero versioissa on se, että Macromedia Flash Professional 8.0 käyttää ActionScript 2.0 -ohjelmointikieltä, kun taas Adobe Flash CS4:ssä on käytössä uudempi ActionScript 3.0. Tämä aiheuttaa sen, että kyseisillä ohjelmilla tehdyt FLA-tiedostot eivät välttämättä toimi ristiin (valmiit SWF-tiedostot toki toimivat).
- Ohjelma on maksullinen, mutta ainakin toiseksi uusimmasta versiosta, Adobe Flash CS3:sta saa ladattua itselleen Internetistä kokeiluversion. Myös Adobe Flash CS3 käyttää jo ActionScript 3.0 -ohjelmointikieltä, mutta sillä voi tehdä animaatioita myös ActionScript 2.0 -ohjelmointikieltä käyttäen. Tämä helpottaa esimerkiksi demo-ohjeiden hyödyntämistä myös kyseisessä ohjelmassa.
- ActionScript 2.0 ja 3.0 -ohjelmointikielten eroista on kattava ja selkeä dokumentti: http://livedocs.adobe.com/flex/2/langref/migration.html
Flash web-sivulle
Flash-animaation voi liittää web-sivulle periaatteessa seuraavan tyyppisellä koodinpätkällä:
<object data="movie.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="500"> <param name="movie" value="movie.swf" /> </object>
Ohjelma osaa tuottaa kuitenkin itse valmiin HTML-tiedoston, jota (tai osaa sen koodista) kannattaa käyttää sen sijaan, että itse kirjoittaisi liittämiskoodin web-sivulle. Kyseisen tiedoston object-elementti on huomattavasti monimutkaisempi kuin yllä oleva esimerkki, joten sitä ei tarvitsekaan osata ulkoa.
Flash-esimerkkejä
Flash-ohjeita
- Demojen 10 ja 11 materiaalit
- Jyväskylän Norssin Flash-ohjeet www-taitajalle
- W3C:n Flash Tutorial
- Flash Perfection
Flashin käyttö käytännössä
Näytetään seuraavaksi Macromedia Flash Professional 8.0 -ohjelman käyttöä käytännössä ja tehdään ohjelmalla muutamia esimerkkejä. Demoissa tullaan tekemään saman tyyppisiä tehtäviä.
Käyttäjien kommentit