Demo 9 - Ruutukaappausvideot ja 6. oppimistehtävä

Tässä demossa toteutetaan ruutukaappausvideo sekä Windows Media Encoderilla että Winkillä.

HUOM! Tuokaa demoihin mukaan oma mikrofoni ja kuulokkeet (tai kuuloke/mikrofoni-yhdistelmä), jos sellaisia löytyy.

Demo ja oppimistehtävä on tehtävä viimeistään 26.10.2008 mennessä!

Ruutukaappausvideoiden tekemiseen löytyy paljon kaupallisia ohjelmia. Ilmaisista järkevimpiä vaihtoehtoja ovat alla olevat ohjelmat. Lataa koneellesi alla löytyvistä linkeistä Windows Media Encoder ja Wink, jos teet demoa kotona. Agoran mikroluokista ohjelmat löytyvät valmiina.

HUOM! Demoissa tallennuksia voi tehdä esim. C-aseman MyTemp-hakemistoon. Valmiit tuotokset tulee lopuksi siirtää omalle verkkolevylleen.

Windows Media Encoder

Tutustu Windows Media Encoderin käyttöön ohjeen avulla ja tee lyhyt mallivideo toiseen oppimistehtävään liittyvästä OpenOffice-malliesimerkistäsi. Ota avuksesi valmiit Windows Media Encoderin asetukset. Voit nauhoittaa mukaan myös puhetta, jos mukanasi on mikrofoni.

Lisää ruutukaappausvideo demoissa tekemällesi OpenOffice-tehtäväsivulle ja linkitä video Moodle-keskustelualueeseen Demo 9 - Ruutukaappausvideot - palautusalue.

Wink

Tutustu Wink-ohjelmaan ohjelmassa mukana olevien Tutor-videoiden avulla. Videot (Tutorial Project 1 ja Tutorial Project 2) löytyvät Help-valikon alta. Ensimmäisellä kerralla videota katsoessa Wink kysyy alla olevassa kuvassa näkyvän kysymyksen. Vastaa siihen Yes, niin pääset katsomaan videota.

Renderöinti-kysymys

Tutorial Project 1 -videossa näytetään tärkeimmät Winkin toimenpiteet, joten jo sen videon katsomalla Winkin peruskäyttö onnistuu. Tutorial Project 2 -videosta puolestaan kannattaa katsoa ainakin äänen lisäämisen osuus, mitä ei käsitellä vielä Tutorial Project 1 -videossa.

Myös luennolla näytettiin WINKin käyttöä, joten myös luentovideo kannattaa katsoa läpi.

Muutamia lisähuomioita Winkin käytöstä:

Yritä tutustumisen jälkeen tehdä Winkillä samanlainen mallivideo kuin edellä teit Windows Media Encoderilla. Parantele videota käyttämällä Winkin puhekuplia. Lisää ohjekuplia sopiviin kohtiin videota selventämään, mitä toimintoja käyttäjän pitää valita tai mitä oleellisia kohtia näytöstä käyttäjän pitää havainnoida. Voit nauhoittaa mukaan myös puhetta, jos mukanasi on mikrofoni. Tallenna valmis työsi Flash-muodossa.

Lisää myös Winkillä tehty Flash-video OpenOffice-tehtäväsivullesi ja linkitä video Moodle-keskustelualueeseen Demo 9 - Ruutukaappausvideot - palautusalue.

Lisätietoa Jyväskylän yliopistolla käytetyistä luentotaltiointimenetelmistä

Oppimistehtävä 6 - Ruutukaappausvideo havainnollistusvälineenä

Ruutukaappauksella voidaan esimerkiksi havainnollistaa erilaisten ohjelmien käyttöä, tallentaa oppilaiden toimintaa tietokoneella tai tehdä verkkovideoita opettajan pitämistä esityksistä. Keksi jokin innovatiivinen tapa, miten ruutukaappausvideota voitaisiin hyödyntää valitsemassasi oppiaineessa.

Valitse aiheeksesi toinen seuraavista:

Opettajanäkökulma: Ruutukaappausvideo oppimateriaalina

Miten opettaja voi hyödyntää opetuksessaan ruutukaappausvideoita?

  1. Suunnittelu ja tavoitteet:
    • Mille kohderyhmälle video on tarkoitettu?
    • Missä yhteydessä videota käytetään?
    • Mitä tavoitteita videolla saavutetaan? (Oma kuvaus riittää, mutta jos oppiaineen valtakunnallisista tavoitteista (esim. OPS) löytyy jotain mihin tämä kytkeytyy, niin kirjaa tavoite ylös.)
  2. Tuotettu ruutukaappaustallenne:
    • Tee Windows Media Encoder, Wink tai muulla vastaavalla ohjelmalla ruutukaappaustallenne.
    • Videon on toimittava Agoran mikroluokissa, mutta muita formaattirajoituksia ei ole.
    • Hyödynnä videossasi myös puhetta, mikäli sinulla on käytössäsi mikrofoni.
  3. Tee kuvauksesta WWW-sivu. Lisää WWW-sivulle linkki videotallenteeseen. Aloita uusi viestiketju oppimistehtävän palautuskeskustelualueeseen Moodlessa ja lisää viestiin linkki WWW-sivulle.

Oppilasnäkökulma: Ruutukaappausvideo oppilastyönä

Ruutukaappausvideon käyttö ei välttämättä rajoitu opettajan tekemiin oppimateriaaleihin. Oppilaat voivat myös tuottaa näiden ohjelmien avulla kohtuullisen helposti omia videoita, joita voidaan julkaista esimerkiksi verkko-oppimisympäristössä. Suunnittele jokin mielekäs tehtävä valitsemaasi oppiaineeseen, jossa oppilaat käyttävät ruutukaappausvideota.

  1. Suunnittelu ja tavoitteet:
    • Millainen oppimistilanne on yleisesti kyseessä?
    • Mille kohderyhmälle tehtävä on tarkoitettu?
    • Tehtävänanto (ei tarvitse alkaa tekemään oppilaille yksityiskohtaisia ohjeita videon tekemiseen).
    • Mitä tavoitteita videolla saavutetaan? (Oma kuvaus riittää, mutta jos oppiaineen valtakunnallisista tavoitteista (esim. OPS) löytyy jotain mihin tämä kytkeytyy, niin kirjaa tavoite ylös.)
    • Mitä haasteita näet tällaisen tehtävän toteuttamisessa?
    • Mitä hyötyjä näet tämän tyyppisessä tehtävässä?
  2. Malliesimerkki tuotettavasta ruutukaappaustallenteesta:
    • Tee Windows Media Encoder, Wink tai muulla vastaavalla ohjelmalla sellainen ruutukaappaustallenne, jonka oppilaat voisivat tuottaa.
    • Videon on toimittava Agoran mikroluokissa, mutta muita formaattirajoituksia ei ole.
    • Hyödynnä videossasi myös ääntä, jos se on mahdollista.
  3. Tee tehtävistä WWW-sivu ja linkitä video sivulle. Lisää linkki WWW-sivulle tätä tehtävää vastaavaan Moodle-keskusteluryhmään.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/demot/demo9/
© Antti Ekonoja (antti.j.ekonoja@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2008-10-20 14:59:40
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunta ja avoin yliopisto