Microsoft Access raportit - Luento 9
Tällä luennolla luodaan Microsoft Accessin avulla tietokannan tiedoista raportteja.
Luentotaltiointi
- tiedonhallinta09.mp3 13M
- tiedonhallinta09.wmv 44M
- tiedonhallinta09_xvid.avi 132M
- Luentoesimerkki suutaritietokanta.
Kertaus
Lyhyt kertaus viime viikolla käytyihin tietokantakyselyihin.
Kertauksessa käytetty suutaritieokantaa suutaritietokantakuva.
Tietokanta Microsoft Accessiin suutaritietokanta.
Käydään läpi muutamia viime viikon kyselyjä;
Seuraavalla kyselyllä haetaan kaikkien asiakkaiden etu- ja sukunimet Henkilo-taulusta.
SELECT Etunimi, Sukunimi FROM Henkilo;
Seuraavassa esimerkissä haetaan jäsenten työt, joiden hinta on yli 19 (euroa). Tuloksena tulee vain kolme työtä kuudesta.
SELECT Tehtavankuvaus FROM Tyo WHERE Hinta > 19;
Seuraavassa esimerkissä käytetään LIKE-operaattoria rajoittamaan hakua. Esimerkissä halutaan ainoastaan sellaisten asiakkaiden nimet, joiden sukunimi päättyy tavuun nen. Vastaukseen tule asiakkaita 4 kpl.
SELECT Etunimi, Sukunimi FROM Henkilo WHERE Sukunimi LIKE '*nen';
Seuraavassa kyselyssä haetaan työt ja järjestään ne hinnan mukaan pienimmästä suurempaan.
SELECT Tehtavankuvaus, Kesto, Hinta FROM Tyo ORDER BY Hinta ASC;
Seuraavassa kyselyssä liitetään taulut toisiinsa. Henkilo-taulun AsiakasID esiintyy viitekenttänä puhelinnumerotaulussa nimellä Henkilo_AsiakasID. Piste edellä oleva osa kertoo mistä taulusta kenttä otetaan. Tämä on välttämätöntä vain, jos eri tauluissa on samannimisiä kenttiä.
SELECT Henkilo.Etunimi, Henkilo.Sukunimi, Puhelinnumero.Suuntanumero, Puhelinnumero.Loppuosa FROM Henkilo, Puhelinnumero WHERE Henkilo.AsiakasID = Puhelinnumero.Henkilo_AsiakasID;
Taulun nimet voidaan nimetä uudelleen haluamillaan nimillä/kirjaimilla.
Muista lisätä kaikkien kyselyyn tulevien taulujen viitteet AND komennolla.
Jos halutaan vain ne työt, jotka liittyvät Esko Saarelaan, niin tämä onnistuu lisäämällä uuden ehdon WHERE-lauseeseen
SELECT P.Sukunimi, P.Etunimi, W.Tehtavankuvaus, O.Lapunnro, T.Tyyppinimi FROM Henkilo AS P, Tyo AS W, Tavara AS O, Tyyppi AS T WHERE W.Henkilo_AsiakasID = P.AsiakasID AND O.Tyo_TyoID = W.TyoID AND O.Tyyppi_TyyppiID = T.TyyppiID AND P.Etunimi = 'Esko' AND P.Sukunimi = 'Saarela'
Lisätietoa
SELECT TyoID, Hinta, COUNT(*) AS TavaroidenMaara, Hinta / TavaroidenMaara AS TavaranKeskihinta FROM Tyo, Tavara WHERE Tavara.Tyo_TyoID = Tyo.TyoID GROUP BY TyoID, Hinta;
Raportit
Raporttien avulla voidaan tulostaa siistejä yhteenvetoja kyselyjen tai suoraan taulujen pohjalta.
Asetukset
Vältetään pahimmat kaatuilut ottamalla pois päältä Name AutoCorrect-ominaisuudet ( Tools | Options | General)
Raportin luonti
- Raportteja on helpointa luoda suoraan raporttivelholla. Valitse Reports -välilehti ja Create report by using wizard.
- Raportin pohjaksi voi valita tauluja tai kyselyjä.
- Voit valita haluamasi kentät tauluistaja kyselyistä.
- Raportin sisältöä voi ryhmitellä kenttien perusteella lisäämällä ryhmittelytasoja (grouping levels).
- Voit määritellä eri kentät haluamaasi järjestykseen (ascending,descending).
- Raporttia voi halutessaan muokkailla (laskea suoraan erilaisia kenttiä) välilehden Summary Options:lla.
- Voit myös valita raportillesi haluamasi ulkoasun ja tyylin.
- Raporttiin voi sisällyttää yhteenvetoja kentistä
Raportin muokkaus
- Valmista raporttia pääset muokkaamaan vaihtamalla Design view -näkymä päälle.
- Raporttia voi muokata mm. toolbox -työkalulla.
- Kenttiä pääset muokkaamaan hiiren oikealla näppäimellä kyseisen kentän päällä ja valitsemalla properties.
Kaavion lisääminen raporttiin
- Raportteihin voidaan lisätä kaavioita. Luo raportti ja valitse Design view ja valitse insert -> chart.
- Valitse raportistasi kohta johon haluat kaavion lisätä ja paina vasenta hiiren näppäintä.
- Sinulle avautuu kaavionluontivelho, jossa pystyt määrittelemään haluamasi kentät, jotka sisällytetään kaavioon.
- Valitse haluamasi kentät ja kaaviotyyppi.
- Voit esikatsella valitsemaasi kaaviota ja määritellä siihen halutut laskutoimitukset kentistä (esim. sum, count), kaksoisnäpäyttämällä kyseistä kenttää kaavion alapuolella. Voit raahata ja pudottaa haluamasi kentän sarjaan, jonka mukaan haluat kaaviosi luoda.
- Raporttia ja kaaviota yhdistävien kenttien täytyy esiintyä raportissa
- Huomaa ettei kaavio päivity oikein vielä suunnittelunäkymässä. Palaa varsinaiseen raporttinäkymään nähdäksesi kaavion oikein.
Uusien kenttien lisääminen raporttiin ja muuta ryhmittelyä
- Valitse muokkaustilassa view -> sorting and grouping, muuttaaksesi ryhmittelyä.
- Lisää uusi kenttä listaan ja valitse sille näkyvät alikentät. (Esim. header ja footer)
Sarakkeet raporteissa
- Jos tietoa halutaan järjestää mieluummin sarakkeittain, valitse ensin raportin muokkaustila (design view).
- Valitse tämän jälkeen muutettava alue, esim. Detail. Paina hiiren oikeaa näppäintä ja valitse properties.
- Valitse Format -välilehdeltä New Row Or Col. Valitse vaihtoehdoksi esim. Before and After.
- Määrittele sen jälkeen montako saraketta sinulla on käytössä file -> page setup -valikosta, Columns välilehdeltä, number of columns kentässä.
Käyttäjien kommentit