Demo 8 - Kuvankäsittely II ja 5. oppimistehtävä

Jatketaan edellisissä demoissa tehdyn kuvakollaasin rakentamista. Valmis tuotos (molempien demojen yhteiset tuotokset, yhteensä kaksi kuvaa) palautetaan Moodlen keskusteluryhmään. Palauta kuvat WWW-selaimen ymmärtämässä tiedostomuodossa (esim. JPG tai PNG). Palautus (sekä demo että oppimistehtävä) on tehtävä viimeistään 14.10.2007.

Kuvankäsittelydemot voi tehdä haluamallaan ohjelmalla. Näissä tehtävissä tehtäviä ohjataan tekemään GIMP-ohjelmalla, joka löytyy valmiiksi asennettuna Agoran mikroluokista. Ohjelman saa ladattua ilmaiseksi kotikoneellekin osoitteesta: http://www.gimp.org/downloads/.

Kuvankäsittelyn perusteisiin ja GIMPin käyttöön on myös erilliset ohjeet, joihin kannattaa tutustua ennen kuin alkaa tekemään demotehtäviä etenkin silloin, jos kuvankäsittely ja GIMP ovat aihealueina itselle uusia.

Aloita demo kopioimalla ensin XCF-tiedosto (GIMPin oma tiedostomuoto; jos teet demoa muulla ohjelmalla, niin kopioi kyseisellä ohjelmalla tehty tiedosto) verkkolevyltä C:\Mytemp-hakemistoon käsittelyä varten (suoraan verkkolevyllä työskentely on hidasta ja profiili täyttyisi) ja siirrä lopuksi muokattu kuva takaisin verkkolevylle. Jos edellisen demon tehtävät jäivät kesken, niin jatka niiden tekemistä ennen tätä demoa.

Heijastus

Tehdään rakennuksista heijastus veden pintaan (vaikka se ei oikein sovikaan kuvan hajavaloon).

HUOM! Kuvaa kannattaa tallentaa aina tietyn kohdan valmiiksi saatuaan, jotta vältytään lisätyöltä esimerkiksi GIMPin kaatuessa. Tallennus kannattaa tehdä GIMPin omaan XCF-tiedostomuotoon, jolloin saadaan säilytettyä esimerkiksi tasot ja muut itse tehdyt editoinnit kuvaan.

Heijastus veteen

  1. Valitse Background-taso.
  2. Rajaa veden ja taivaan välissä oleva alue. Valinnan tekeminen onnistuu esimerkiksi seuraavasti:
    • Valitse taikasauvatyökalu (Select continuous regions) Taikasauva. Säädä sopiva raja-arvo (Threshold), millä määrätään mukaan otettavan väriskaalan leveys.
    • Napauta hiirellä taivaan kohdalle. Jos aluetta tuli liikaa valittua, niin peruuta toiminto ja kokeile pienemmällä arvolla. Jos taivasta tuli valittua liian vähän, niin napauta uudelleen sellaiselle alueelle mitä ei ole vielä valittu.
    • Lisää raja-arvoa ja ota mukaan vesialue. Alueen lisääminen onnistuu napauttamalla vettä vaihtonäppäin (Shift) pohjassa.
    • Koko vesialue ei välttämättä tule valituksi, mutta tärkeintä on että veden ja maan raja on tarkka. Voit lisätä loput puuttuvat vesialueet lassotyökalulla Lassotyökalu vaihtonäppäin (Shift) pohjassa.
    • Valitse tämän jälkeen Select | Invert.
  3. Valitse Edit | Copy ja Edit | Paste. Valitse Layers-ikkunasta Pasted Layer -kohtaan oikealla napilla New Layer. Anna tasolle nimeksi heijastus tms.
  4. Tee sopivat kierrot ja väännöt niin, että heijastus-taso saadaan rantaan kiinni ja järven pinnan päälle:
    • Käännä kaupunkialue ympäri Layer-valikon Transform-työkaluista tai työkalupalkin muunnostyökaluilla Muunnostyökalut.
    • Kierrä tasoa hieman niin, että ranta-alueet ovat jotakuinkin kohdakkain. Suoremmat rakennuksien linjat heijastuksessa saisi perspektiivityökalulla, mutta tämä aiheuttaisi muutamia ongelmia reuna-alueilla.
    • Valitse skaalaustyökalu (Scale the layer or selection) ja pienennä tason kokoa pystysuunnassa.
    • Valitse vielä perspektiivimuunnos ja venytä alalaidan reunaa hieman leveämmäksi niin, että alalaidasta tulee taustakuvan levyinen.
  5. Lisätään sirontaa ja aaltoja:
    • Valitse tasolle suodatin Filters | Distorts | Ripple. Laita pieni amplitude ja hieman isompi period niin, että tasoon muodostuu pientä aaltoliikettä. Katso ettei aaltoliikkeestä tule liioiteltu suhteessa taustakuvaan.
    • Lisää pientä hajontaa kuvaan valinnalla Filters | Noise | Spread. Valitse jokin pienehkö luku.
  6. Pienennä heijastus-tason Opacity-arvoa Layers-ikkunassa noin puoleen, jolloin saat siitä sopivasti läpinäkyvän.
  7. Kokeile vielä laittaa Opacity takaisin 100 prosenttiin. Kokeile vaihtaa tason moodia (Mode-valikko Layers-ikkunassa) siten, että saat tasosta heijastuksen tapaisen. Sopia tiloja ovat esimerkiksi Overlay ja Soft Light.

Pilvet

Vaihdetaan tylsä harmaa taivas hieman kirkkaammaksi ja lisätään sinne pilviä.

Valkoisia pilviä sinisellä taivaalla

  1. Valitse taikasauvatyökalulla Taikasauva taivas ja tee siitä oma taso kuten yllä.
  2. Valitse Filters | Render | Clouds | Solid Noise. Valitse Turbulent-valinta päälle. Kokeile säätää X size, Y size ja Detail -valintoja siten, että saisit mahdollisimman pilvimäisiä alueita taivaalle (ainakin X size> Y size). Preview-tila voi näyttää kuvion väärin, joten välillä on kokeiltava napauttaa OK:ta ja perua toiminto, ellei alue miellytä. Taivaan ja pilvien värityksestä ei tarvitse vielä välittää.
  3. Erotetaan pilvimassasta paremmin kirkkaat alueet esiin. Valitse Tools | Color Tools | Levels. Siirrä histogrammista mustaa kolmiota oikealle. Tällöin himmeästi näkyvä pilviusva katoaa ja isot alueet tulevat näkyviin. Siirrä valkoista kolmiota vasemmalle, niin pilvet tulevat kirkkaammin esille. Siirrä keskiharmaata myös hiukan oikealle, niin yksittäiset pilvialueet näkyvät vielä selvemmin.
  4. Muutetaan taivaan väritys kuntoon. Valitse Tools | Color Tools | Colorize. Muunna musta väri vaalean siniseksi muuttamalla ensin Lightness-arvoa huomattavasti isommaksi ja sen jälkeen säätämällä Hue-arvoa. Värikylläisyyttä (Saturation) voi pienentää hieman, jos muu kuva on harmaata.
  5. Jos taivas ei ole tarpeeksi sininen, niin sinisyyttä voi lisätä valinnan Tools | Color Tools | Color Balance kautta.
  6. Pilvistä voi tehdä hieman utuisempia valinnalla Filters | Blur | Motion Blur. Liikkeen suunnaksi kannattaa antaa vaakasuunta (0 astetta) ja pituutta voi antaa runsaasti. Älä tallenna kuitenkaan vielä!

Kirkas taivas ei välttämättä sovi kuitenkaan tällaiseen tummaan kuvaan. Kokeillaan vielä vaihtaa taivaan väri vaaleaksi ja pilvet tummiksi.

Tummat pilvet taivaalla

  1. Peruuta Motion Blur -suodatin.
  2. Valitse Layer | Colors | Invert. Muunnos kääntää värit täysin ympäri (valkoisesta tulee mustaa jne.).
  3. Muunnetaan taas tumma väri siniseksi kuten yllä. Valitse siis Tools | Color Tools | Colorize. Aseta Hue siten, että saat sopivan sinistä väriä ja väännä Lightness-vipu oikealle päin.
  4. Taivaan ja pilvien värieroa voi säädellä Tools | Color Tools | Levels -valinnan kautta.
  5. Lisää Motion Blur (Filters | Blur | Motion Blur) uudelleen, kun värit ovat kohdallaan.

Taustan häivytys

Maisemasta puuttuu vielä jotain... nimittäin nostokurki! Lisätäänpä sellainen. ;-)

Lisätty nostokurki Kuokkalan sillan takana

  1. Hae Wikipediasta julkinen nostokurjen kuva. Tallenna täyskokoinen kuva C:\Mytemp-hakemistoon. Avaa kuva GIMP-ohjelmaan edellisen kuvan rinnalle.
  2. Maalaa lähimpänä oleva nostokurki saksityökalulla Saksityökalu ja luo sen avulla pohjalta valinta-alue (napauta keskelle aluetta, kun alueen rajaus on tehty). Tarvittaessa voit lassotyökalulla Lassotyökalu lisätä puuttuvat alueet (vaihtonäppäin pohjassa), jos saksityökalu jättää jotain pois.
  3. Kopioi alue ja liitä se kompositiokuvaan. Tee valinta-alueesta uusi taso napauttamalla Layers-ikkunassa Floating Selection -tasoa ja valitsemalla New Layer.... Nimeä taso nostokurjeksi.
  4. Siirrä taso vasempaan ylänurkkaan ja pienennä sen kokoa (esim. skaalaustyökalulla) siten, että alareuna on rannan tasolla ja yläreuna on aivan kuvan ylälaidassa.
  5. Seuraava ongelma on tason taustan häivytys. Zoomaa lähelle nostokurjen alareunaa.
  6. Ota käyttöön värin valintatyökalu Värin valintatyökalu. Kasvata Threshold-arvoa suurehkoksi (esim. 50) ja napauta johonkin nostokurjen alaosassa olevaan vaalean siniharmaaseen alueeseen.
  7. Pienennä Threshold-arvoa ja napauta sellaiseen sinisehköön osaan mikä ei vielä tullut valituksi, jos alueita jäi valinnan ulkopuolelle.
  8. Kun alaosan runkoon kuulumattomat osat on valittu alueeksi, niin valitse valikosta Edit | Cut. Nyt alaosa on läpinäkyvä.
  9. Valitse nostokurjen yläosasta keskeltä tumman sinistä taivasta väriarvo pipettityökalulla Pipettityökalu. Valitse tämän jälkeen Layer | Transparency | Color to Alpha. Napauta värin valintaa ja kirjoita RGB-arvoihin samat luvut kuin mitä pipettityökalu on antanut. Valitse OK. Nyt taivaan pitäisi muuttua läpinäkyväksi.
  10. Tarvittaessa voit sumentaa nostokurki-tasoa kokonaisuudessaan hieman valitsemalla Filters | Blur | Gaussian Blur. 1x1 pikselin sumennus voi olla riittävä, koska rakennuksetkin näkyvät kohtuullisen terävästi.

Maskit

Sijoitetaan nostokurki sillan taakse.

  1. Tarkista että taso on nyt sopivassa paikassa, eli että sitä ei tarvitse enää siirtää suhteessa taustaan.
  2. Valitse nostokurkitaso ja sille kontekstivalikosta (oikean hiiren napin takaa) Add Layer Mask. Valitse maskin pohjaksi valkoinen (täysi näkyvyys). Tämän jälkeen olet tason maskin muokkaustilassa.
  3. Pienennä tason Opacity-arvoa niin, että näet sillan ja nostokurjen alaosan samalla kertaa.
  4. Valitse sivellintyökalu Sivellintyökalu pienehköllä mustan värisellä pensselillä. Mustalla maalaaminen poistaa nyt nostokurkea näkyvistä samaan tapaan kuin pyyhekumityökalu.
  5. Sillan kaiteen kohdalla kannattaa vaihtaa pensseliä hieman utuisemmaksi, sillä kaide-alueen tarkka rajaaminen voi olla työlästä ja lähes samaan tulokseen päästään osittaisella läpinäkyvyydellä.
  6. Valitse lopuksi tason maskin muokkaus pois päältä Layers-ikkunasta kontekstivalikosta (oikean hiiren napin takaa) valinnalla Edit Layer Mask.
  7. Laita nostokurkitason Opacity takaisin 100%:iin Layers-ikkunasta.

Tämä operaatio olisi myös onnistunut rajaamalla alueeksi sillan, tekemällä siitä uuden tason ja sijoittamalla nostokurkitason siltatason alle. Maskien avulla läpinäkyvyysalueita voidaan kuitenkin muokata helposti erilaisilla siveltimillä, värityökaluilla ja suodattimilla.

Maskit eivät suoraan vaikuta tason läpinäkyvyyskanavaan (Alpha), vaikka toimivatkin samalla tavalla. Valinnalla Apply Layer Mask kontekstivalikosta (oikean hiiren napin takaa) maskin pisteet siirtyvät Alpha-kanavaksi. Tason läpinäkyvyyskanavan arvoja voidaan suoraan muokata, kun Add Layer Mask -ikkunassa valitaan kohta Transfer layer's alpha channel.

Maskeja voidaan käyttää myös valinta-alueiden tallettamisessa, valitsemisessa ja muokkaamisessa (esimerkiksi Selection Mask).

Kuvan pienennys ja terävöinti

Kuva lopullisessa muodossa pienennettynä ja tarkennettuna

  1. Tallenna nykyinen kuva GIMPin omassa XCF-muodossa (File | Save).
  2. Valitse Layers-ikkunasta valinta Merge Visible Layers.
  3. Valitse tämän jälkeen kaikki valinnalla Select | All. Kopioi kuva uudeksi kuvaksi valinnoilla Edit | Copy ja Edit | Paste as New.
  4. Peruuta (Undo) alkuperäisessä kuvassa tehty Merge Visible Layers -toiminto.
  5. Pienennä toisessa ikkunassa olevaa kuvaa ("uusi" kuva) valinnalla Image | Scale Image.... Valitse kooksi 640x480 ja pienennysalgoritmiksi Cubic (Best).
  6. Terävöitä kuvaa valinnalla Filters | Enhance | Unsharp Mask. Aseta Radius alle 1.0. Vaihtele Amountia ja vaihda Preview-tilaa päälle ja pois, kunnes esikatselukuva näyttää hyvältä. Esimerkiksi nostokurjen ja talojen kohdalta on hyvä tarkistaa suodattimen vaikutus. Tarkista myös, ettei vedestä tule lasisen näköinen terävöityksen yhteydessä.
  7. Tallenna valmis kuva JPG-muodossa. Lisää editoimasi kuva Moodlen keskusteluryhmään Demot 7-8 - Kuvankäsittely - palautusalue. Palauta samaan keskusteluryhmään (samassa viestissä) myös demossa 7 tekemäsi kuva, jossa poistettiin risu naisen kasvoilta.

Oppimistehtävä 5 - Kuvankäsittelyn hyödyntäminen oppiaineissa

Miten digitaalista kuvankäsittelyä voidaan integroida valitsemaasi oppiaineeseen?

Valitse toinen tehtävistä:

Oppilasnäkökulma: kuvankäsittelyä hyödyntävä oppimistilanne

Digitaalisilla välineillä tuotettuja kuvia on joka puolella: julisteissa, mainoksissa, animaatioissa, dokumenteissa, esityksissä... Pertti Peruskäyttäjäkin joutuu opettelemaan kuvankäsittelyä digikuvien myötä! Missä kuvankäsittelyä oikein opitaan?

Suunnittele valitsemaasi oppiaineeseen oppimistilanne, jossa hyödynnetään kuvankäsittelyä tietotekniikan avulla. Tee seuraavat tuotokset:

  1. Oppimistilanteen kuvaus:
    • yleinen kuvaus,
    • kohderyhmä,
    • tavoitteet oppiaineen ja tietotekniikan kannalta sekä
    • tehtävänanto ja/tai ohjeistus.
  2. Mallituotos eli kuva, jonka oppilas voisi saada kuvankäsittelyohjelmaa käyttäen aikaiseksi.

Kuvaus tehdään WWW-sivuna ja mallituotos liitetään sivulle. WWW-sivu linkitetään Moodlen keskusteluryhmään.

Opettajanäkökulma: digitaalisesti tuotettu ja käsitelty kuva oppimateriaalina

Monet oppimateriaalit ovat nykyään myös digitaalisessa muodossa. Kuvan keinoin esittäminen havainnollistaa joskus asiaa huomattavasti paremmin kuin pelkkä puhe. Mieti jokin esimerkki, miten kuvankäsittelyohjelman avulla tuotettu grafiikka voisi toimia oppiaineessa hyödyllisenä oppimateriaalina. Toteuta seuraavat tuotokset:

  1. Käyttötilanteen kuvaus:
    • Missä yhteydessä kuvaa käytetään?
    • Millä tavalla kuvaa käytetään (osana PP-esitystä, verkko-oppimateriaalissa, digivideossa jne.)?
    • Mihin oppiaineen tavoitteisiin oppimateriaali liittyy?
  2. Kuva:
    • Kuvan tuottamisessa on käytettävä jotain kuvankäsittelyohjelmaa (esim. GIMP).

Kuvaus on tehtävä WWW-sivuna ja toteutettu kuva on liitettävä sivulle. WWW-sivu linkitetään Moodlen keskusteluryhmään.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/demot/demo8/
© Antti Ekonoja (anjoekon@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Kimmo Aittokallio (kimaitt@jyu.fi) <http://www.cc.jyu.fi/~kimaitt/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2007-10-23 09:41:59