Tietotekniikan opettajan työvälineitä
Oppimistehtävä 7 - Opettajanäkökulma: Havainnollistus animaatiolla

Ryhmä 2 - Katri Härkönen ja Tero Ylä-Outinen

Oppimistilanne:

Oppimistilanne liittyy kemian opiskelussa ionisidosten opiskeluun. Sidoksen muodostumisen havainnolistamisen avuksi on tehty flash-animaatio, jossa näkyy selvästi, kuinka sidos muodostuu. Lähtökohdaksi on otettu tuttu ruokasuola, eli natriumin ja kloorin yhdistyminen natriumkloridiksi.

Kohderyhmä:

Yläaste

Tavoitteet kemian kannalta

  • selkeyttää ja havainnollistaa ionisidosten muodostumista
  • kerrata atomien rakennetta ja niiden varauksia
  • osoittaa kemiallisten reaktioden ja niiden tuotosten olevan osa jokapäiväistä elämää (ruokasuola)

Flash-animaation tuoma lisäarvo

  • huomattavan paljon enemmän havainnollistava kuin perinteiset menetelmät
  • mahdollistaa vaikean kohdan katsomisen uudelleen ja uudelleen
  • tuo lisää mielenkiintoa ja vaihtelua staattiseen taulu/kalvo -esittämiseen
  • ei kuitenkaan vaadi kohtuutonta panostusta (jos flash on jollain lailla hanskassa)