Demo 2 - Toimisto-ohjelmat

Kerrataan muutamia toimisto-ohjelmien ominaisuuksia ja pohditaan miten erilaisia toimisto-ohjelmien käyttöä voidaan integroida opetukseen.

Demonstraatio jaetaan kahteen osaan:

  1. Toimisto-ohjelmistojen harjoittelu
    • Valitkaa harjoittelutehtävistä sellaisia osia, jotka eivät ole kovin tuttuja.
    • Jos toimisto-ohjelmat ovat hyvin hallussa, niin voit siirtyä suoraan seuraavaan tehtävään.
  2. OpenOffice-käyttöohjeiden tuottaminen

Toimisto-ohjelmien käytön harjoittelu

Kertaa seuraavia MS Office -ohjelmiston asioita Tietokone ja tietoverkot työvälineenä ja Henkilökohtaisen tiedonhallinnan perusteet -kursseilta:

Jos jokin asia on tuttua, niin tarkista kuitenkin onko tehtävissä uusia asioita.

Käyttöohjeen tai demotehtävän tuottaminen

Etädemo 2:ssa tuotetaan käyttöohje/tehtävä oppilaille käyttäen Open Office -ohjelmistoa. Valmis ohje/tehtävä palautetaan moodlen Etädemo 2 -keskustelupalstalle.

  1. Mikäli sinulla ei jo ole Open Office-toimisto-ohjelmia, asenna ne koneellesi: Open officen suomenkielinen lataussivu.
  2. Kun avaat Open office -ohjelman, esimerkiksi Writerin ensimmäistä kertaa, sinun tulee vastata asennuskysymyksiin. Samalla Open Office kysyy sinulta, haluatko rekisteröityä. Se ei ole välttämätöntä Open Officen käyttöä varten.
  3. Käyttöohjeen/tehtävän laatimista varten valitse ensin OpenOffice.org-toimisto-ohjelmista sopiva opettava aihe. Aiheita on lueteltu Moodlen Wiki-dokumentissa OpenOffice aiheet. Muokkaa Wiki-dokumenttia ja lisää taulukkoon oma nimesi sen aiheen kohdalle, jonka haluat tehdä. Valitse mieluiten sellainen aihe, jota ei ole vielä valittu. Omiakin aihe-ehdotuksia saa lisätä.
  4. Kirjoita OpenOffice Writerilla harjoittelutehtävä tai käyttöohje OpenOffice-ohjelman jonkin toiminnon opettamiseksi (vrt. Tietokone ja tietoverkot työvälineenä ja Henkilökohtaisen tiedonhallinnan perusteet -kurssin demotehtävät).
  5. Mieti ensin millainen ohje palvelee parhaiten oppimistavoitetta. Varmista, että ohjeesi on riittävän yksiselitteinen jokaisessa vaiheessa.
  6. Palauta tehtävä Moodle-keskusteluryhmään Etädemo 2 - OpenOffice käyttöohjeita. Aloita uusi keskusteluaihe ja laita otsikoksi aiheen nimi, josta kirjoitit käyttöohjeen. Valitse OpenOffice-dokumentista kaikki kappaleet ja liitä ne RichText-editoriin. Jos käyttöohjeessasi on kuvia, niin laita dokumentti myös liitteeksi.
    • Halutessasi voit liittää ohjeen myös uudeksi Wiki-sivuksi. Tämä onnistuu muokkaamalla Wiki-sivun taulukkoa ja laittamalla aihetekstin ympärille hakesulkeet (esim. [Kaaviot] ). Tallennuksen jälkeen tekstistä tulee linkki uudelle sivulle, jota voi muokata. Liitä tähän ohjetekstisi.
  7. Jos sinusta tuntuu, että tarvitset lisää harjoitusta, niin käy tekemässä jonkin toisen tekemä tehtävä tai ohje. Kirjaa ylös missä kohdissa tuli ongelmia ja miksi. Kommentoi Moodlessa miten tehtävää tai ohjetta voisi parantaa. Ohjeiden on tarkoitus toimia myös Oppimistehtävä 2:n tekemisen tukena.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/ope/demot/demo2/
© Jukka Mäntylä (jmantyla@mit.jyu.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Antti Ekonoja (anjoekon@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
2007-02-06 12:44:14