Netiketti ja sähköpostin suodatus
- Luentotaltiointi
- Harjoitustyö
- Netiketti
- SPAM eli roskaposti
- Sähköpostinetiketti
- Sähköpostilistat
- ketjukirjeet ja HOAXit
- IRC
- Nyysit (Usenet)
- Kehen ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa
- Sähköpostin suodatus
Tämän luennon aiheita ovat netiketti ja sähköpostin suodattaminen.
Harjoitustyö
Netiketti
- Esiinny omalla nimelläsi
- Ole kohtelias
- Älä täytä toisten sähköpostilaatikkoa turhuuksilla
- Esiinny harkiten reaaliaikaisilla keskustelualueilla (IRC/chatit)
- Noudata palveluntarjoajan ohjeita
- Huolehdi tietoturvasta
- Tiedä mihin sitoudut
- Muista lähdekritiikki
- Netillä on pitkä muisti...
- Älä levitä toisista loukkaavaa tai valheellista tietoa
- Muista tekijänoikeudet
- Älä lue toisten sähköposteja tai vakoile verkkoliikennettä
- Älä häiritse tietoverkon toimintaa
- Älä hakkeroi
- Älä lähetä roskapostia
SPAM eli roskaposti
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki
- Automatisoitujen soittojärjestelmien sekä telekopiolaitteiden, sähköpostiviestien, tekstiviestien, puheviestien, ääniviestien tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia saa kohdistaa vain sellaisiin luonnollisiin henkilöihin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa.
- Jos myyjä saa asiakkaana olevalta luonnolliselta henkilöltä sähköpostiviestiin liittyvän yhteystiedon tuotteen myynnin yhteydessä, myyjä voi käyttää tätä yhteystietoa omien samaan tuoteryhmään kuuluvien tuotteiden suoramarkkinoinnissa. Myyjän on annettava asiakkaalle mahdollisuus ilman erillistä maksua ja helposti kieltää yhteystiedon käyttö tiedon keräämisen ja jokaisen sähköpostiviestin yhteydessä. Palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on selkeästi tiedotettava kieltomahdollisuudesta.
- Suoramarkkinointia ei ole yksittäisten luonnollisten henkilöiden välinen hyödykkeiden tarjoaminen myytäväksi, mielipiteenvaihto tai muu vastaava toiminta. Suoramarkkinointia ei myöskään ole asiakasviestintä, joka ei sisällä markkinointia.
- Lupapyyntöspämmi (esim. sähköpostitse lähetetyt lupapyynnöt mainosten lähettämiseen) on suoramarkkinointia
- Luonnollinen henkilö tarkoittaa jotain muuta kuin yritystä tai yhteisöä. Yritysten ja yhteisöjen henkilökohtaiset sähköpostiosoiteet (esim. etunimi.sukunimi@yritys.example) kuuluvat luonnollisille henkilöille. Rooliosoitteet (esim. hankinnat@yritys.example) eivät kuulu luonnolliselle henkilölle.
- Asiakkaalle on annettava yhteystietojen keräämisen yhteydessä mahdollisuus kieltäytyä mainoksista. Esimerkiksi webbilomakkeella, jolla yhteystiedot kerätään, on oltava selvästi esillä "ei mainoksia" -rasti.
Valtionhallinnon sähköpostien ja lokitietojen käsittelyohje
Samaa asiaa käsittelee myös EU:n direktiivin " henkilötietojen käsittelystä ja yksityisyyden suojasta sähköisen viestinnän alalla" 13 artikla - Ei-toivottu viestintä.
SPAM on ei-toivottua roskapostia eli saman viestin lähettämistä usealle henkilölle tai useaan uutisryhmään ilman vastaanottajien ennakkosuostumusta tai hyväksyntää, viestin sisällöstä riippumatta.
- Suojautuminen spammilta hoidetaan yleensä suoraan postipalvelimen ylläpidon toimesta.
- Voidaan yrittää suojautua myös omatoimisesti sähköpostia suodattamalla.
- ATK-keskuksessa on käytössä SpamAssasin, jota käytetään arvioimaan onko viesti spammiä vai ei. Ohjelman lisäämien tietojen perustella käyttäjä voi suodattaa viestin pois.
- SPAM kuormittaa turhaan postituspalvelimia.
- Aiheuttavat kustannuksia sähköpostin lukijalle yhteysmaksuina yms.
- Spamista voi valittaa esim. spamcopin avulla.
- Spammaajien omiin lupauksiin poistaa sinut heidän listaltaan ei kannata luottaa!
- Lisätietoja voi lukea ATK-keskuksen roskaposti-sivulta ja sfnet.viestinta.roskapostit-ryhmän VUKK:sta.
Sähköpostinetiketti
Sähköpostilistat
Sähköpostin lähettämisessä postituslistalla pätevät edellä esiteltyjen periaatteiden lisäksi myös seuraavat periaatteet:
- Tarkista vastaatko koko listalle vai henkilökohtaisesti.
- Varmista, että ohjelmasi lähettää pelkkää tekstiä.
- Älä lähetä liitetiedostoja postituslistoille. Laita tiedosto WWW:hen ja ilmoita listalla sen osoite.
- Varmista, että sähköpostiohjelmasi ei lähetä automaattisia lomailmoituksia tms. poissaoloviestejä koko listalle.
- Älä lähetä listalle liittymiseen tai poistumiseen liittyviä viestejä listalle vaan listan ylläpitäjälle.
ketjukirjeet ja HOAXit
- Hoax on sähköpostitse leviävä harmillinen huhu tai huijausvaroitus.
- Pyrkimys tukkia tietojärjestelmiä.
- Ei voida suojautua, mutta voidaan estää edelleen leviäminen.
- Älä koskaan lähetä kiertokirjeitä sähköpostitse!
- Kun saat kiertokirjeen, niin toimi seuraavasti:
- Tutki löytyykö kirje esimerkiksi Suomen- ja englanninkielisisten hoaxien (F-Secure) joukosta.
- Jos löytyy, niin tuhoa viestia ja kerro asiasta viestin lähettäjälle.
- Jos ei, niin siltikään viestiä ei kannata lähettää eteenpäin.
- Esimerkiksi virusasioista tiedottaminen ei luultavasti ole sinun heiniäsi organisaatiossasi!
- Lisätietoja Hoaxseista:
- Suomen- ja englanninkieliset hoaxit - F-Secure
- Urban Legends Archive - Jason R. Heimbaugh
- Vmyths.com
IRC
IRC:ssä ja chateissa on myös syytä noudattaa tiettyjä tapoja...
- ÄLÄ HUUDA!
- Älä floodaa eli lähetä useita rivejä kerralla nopeaan tahtiin
- Älä käytä värejä vaikka IRC-ohjelmasi antaisi moisen mahdollisuuden. Kaikkien ohjelmat eivät niitä ymmärrä
- Älä kirjoita teinix-tyyliin: Hey onx täälä ketää!?"!?!!???
- Älä kirjoita skriptkiddie-tyyliin: 7ää 0n vähän 3l1teä
- Älä huutele turhia
- Älä ota vastaan tiedostoja tuntemattomilta henkilöiltä
- Älä kerjää kanavaoperaattorin statusta
Nyysit (Usenet)
Usenetissa keskusteleen pätee tietty netiketti. Hyvin samanlainen netiketti on käytössä myös monen WWW-sivuston keskustelufoorumissa:
Ennen nyyssiviestintää kannattaa lukea Seitsemän ohjetta nyysseihin kirjoittajalle eli miten vaikutat kokeneelta vaikka olisitkin aloittelija.
- Selvitä asiaa itse ennen kuin kysyt nyysiryhmässä apua
- Käytä googlea
- Opettele lukemaan FAQ (Frequently Asked Questions) -palstoja
- Lähetä nyysseihin pelkästään tekstiä
- Ei kuvia - Laita kuva webbisivulle ja ilmoita nyysseissä kuvan osoite
- Ei HTML:ää
- Opettele lainaamaan oikein
- Puhu asiaa - älä lähetä sisällöttömiä viestejä
- Älä pyydä vastauksia sähköpostitse - nyyssit ei ole mikään ilmainen palvelutiski
- Valitse ryhmä oikein
- Käytä järkeviä otsikoita
- APUA! Paniikki! ei ole hyvä otsikko
- Nyysiohjelmat
- Varmista, että ohjelmasi lähettää nyyseihin vain tekstiä. Tämä koskee erityisesti Netscapea, Internet Exploreria ja Outlookia.
- Varmista, että ohjelmasi vastaa nyysiviesteihin oikein (Subject-rivin alussa Re: eikä esim. Vs:)
Kehen ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa
- Jokaisessa organisaatiossa pitäisi olla käytössä RFC2142:n mukaiset
sähköpostiosoitteet:
- hostmaster (nimipalvelu)
- postmaster (sähköposti)
- webmaster (www-palvelut)
- abuse (väärinkäytökset)
- security (tietoturva)
- Esim. Jos Jyväskylän yliopiston sähköpostijärjestelmän toiminnassa on ongelmia asiasta voi ilmoittaa osoitteeseen postmaster@cc.jyu.fi
Sähköpostin suodatus
- Suodattamisella voidaan lajitella posteja tarpeen mukaan.
- Sähköpostiohjelmista voi löytyä filttereitä postin suodattamiseen
- Suodattaminen voidaan tarvittaessa hoitaa myös erillisillä ohjelmilla.
Lisätietoa
- Netiquette Guidelines
- Dear Emily Postnews
- Verkko-opiskelijan netiketti
- Netiquette Guidelines
- Quoting Style in Newsgroup Postings
- How do I quote correctly in Usenet
- Nyysiopas
- Meiliopas
- Jakelulistat
- Ei-toivottu viestintä Internetissä
- Jyväskylän yliopiston tietokonejärjestelmien ja tietoliikenneverkon käytön säännöt
- Lost in Usenet
- Tekijänoikeudet
- Listaetiketti
- Seitsemän ohjetta nyysseihin kirjoittajalle eli miten vaikutat kokeneelta vaikka olisitkin aloittelija
- New Regulatory Framework for electronic communications infrastructure and associated services
- EU:n direktiivi henkilötietojen käsittelystä ja yksityisyyden suojasta sähköisen viestinnän alalla
- Netiketti
Käyttäjien kommentit